Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 785 ggr
Bumsibum
0

gräver ner all mat?!?!

Mina möss gräver ner maten alltså täcker över de med massa spån… varför?!

både deras foder och "människomat" de får, men mest "människo maten" gör de så med… ibland så mycket så man ens inte ser skålarna mer… varför?!

tycker dom inte om den eller vill dom "gräva fram" sin mat?!  eller "gömmer" dom den?

tacksam för svar och tips, svar på varför de kan göra så, och tips på vad man kan göra för de inte gör så.. jag är ju rädd att de inte äter alls av maten när de gör så.. och dom behöver ju den näringen osv.

+ någon som är med om samma?

tycker ina möss är lite kräsna..

ariama
0

Så gör många möss. Och många vilda djur också, ute i naturen. Glad

Det har nog flera orsaker. När de är mätta eller har ätit klart för denna gången, gömmer dom maten så inga ovälkomna gäster kommer och snor den, dom vill ha maten kvar till senare. Gäller särskilt sådan mat som "luktar", färskmat t.ex. Säd grävs inte ner på samma vis.

Det är ett "ute-i-naturen-beteende" som lever kvar även när det inte behövs, eftersom deras burar varken släpper ut dem själva, eller in några andra.

När maten grävs ner, sprids inte heller doften i omgivningen. Det är ju inte bara andra matgäter som kan lockas, utan även rovdjur som gärna äter upp mössen också.

Det kan vara lite besvärligt att hålla deras mat ren, när de bara ska gräva ner måltiderna. Jag brukar sätta sådan mat i skålar lite högt uppe, på sovbo-taket t.ex. Då kan de inte bara gräva ner maten, utan måste hämta upp olika saker, pappersbitar och annat, för att gömma den. Ibland gör de det också, ibland inte.

Bumsibum
0

ja, jag hade ina aningar att de va därför, man ja de med att hålla rent måste ju byta hela tiden i skålarna så de inte äter smutsigt hehe. Ibland tar de in bo matrial med.. :)

tack för svaret, ska försöka lägga de lite mer så som du sa! Glad

vevve89
0

Mina gör lika med maten. Hela matskålen är nergrävd. =P

Bumsibum
0

ja, exakt hehe.. så får man gräva upp den så har allt blitt äckligt och räligt hehe.. Obestämd

Sync
0

Med torrfoder tycker jag iaf det är kul för dom på något sätt. Någon slags berikning .. Men färsk mat är bara jobbigt att leta efter.. Och så blir bottenmaterialet äckligt ..

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Bumsibum
0

exakt hehe. Så är de ju Flört

jollycox
0

Ibörjan grävde mina möss också ner färskmaten, då hade jag stl-strö,(riven kartong) och jag plockade envist ur kartongbitarna. Nu har jag hampaströ och med det har dom inte grävt över. På sin höjd kan det ligga någon bit tidningspapper i. Kanske också för att jag berikar deras basfoder. Jag har ett större fat, 18cm i diameter med lite högre kanter(exakt denna). Där strör jag maten och täcker sen med en näve stl-strö. Det är toppen för dom att få leta maten men samtidigt inte ha mat i hela buren. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin