Piper i huset
Jag börjar tvivla på om jag skaffat möss eller fåglar.
Ibland när alla mina tre möss är i deras hus(för tillfället en vinkartong) så piper någon av dom, det låter precis som att det skulle vara en liten fågel i kartongen. Varför piper den? Kan dom drömma så som hundar brukar så dom gnäller och sparkar med benen?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
LOL. Jag tvivlar inte en sekund på att möss drömmer och snusar och sparka med tassarna. Men jag har aldrig själv hört snarkljud från möss (utom en youtubefilm som lades in här på en hasselmus). Pipen är förmodligen när någon är lite för hårdhänt, t ex i putsning.
Nu har jag fått se varför dom piper. Det är som du säger, för hårdhänt putsning när mamman putsar någon av barnen. Jag har hört pipen när bara två av mössen varit i huset men mamman har aldrig varit den som varit utanför huset då det pipit. Så jag har som förstått att det är hon som tvättar någon av sina barn. Idag hade dom lagt sig att sova på en annan plats än huset så jag kunde kika på dom och när jag hörde att det pep så kikade jag in och såg att mamman putsade ena barnet. Snipp snapp snut, så var sagan slut. 
#2 Har alla barn sina morrhår intakta? *nyfis bara*
#3 Ja alla två barn har långa fina hela morrhår. 
#4 Vad bra. Då äter mor i a f inte upp dem. Hon vill bara vara säker på att ungarna är helt rena och fria från saker på hud och i päls.
På senaste tiden har dom pipit jättemycket, flera gånger per dag. Vad ska jag göra?
#7 Söt! :)
Just nu piper det, och mamma mus är uppe. Så jag vet inte längre vem som putsar vem och vem som piper… Jag vet bara att jag inte gillar det för att dom piper betyder ju att det gör ont, och jag vill inte att dom ska göra illa varandra. :(