Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1003 ggr
Jeffajter
0

Mina första möss!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyss köpt 3 muskillar från Brynäs Zoo i Valbo Skrattande Nu behöver jag hjälp med typ/hårlag/färg/teckning - bestämmning!

Mus nr. 1 heter Hector. Han har väldigt stora öron och svarta ögon. Pälsen är ljust grå och han är ljust brun på magen (tan?). Pälsen är kort, glansig och slät.

Mus nr. 2 heter Lecter. Han har också stora öron men röda ögon. Färgen är ljust grå med inslag av vitt. Pälsen är inte så kort, lite smått "tuffsig" och glanslös. Inom råttvärlden skulle han väl vara en rex?

Mus nr. 3 heter Lucifer och han är min lilla favorit. Han är lite egen av sig, väldigt smart. Han har i alla fall stora öron och röda ögon. Pälsen är helt vit och "tuffsig", glanslös och inte så kort, precis som Lecters päls.

Jag tror att både Lecter och Lucifer också har lite "krulliga" morrhår. 

Jag vet heller inte hur gamla de är, någon kanske kan säga på ett ungefär hur gamla de kan vara? Annars kanske Vattnadal vet, som jobbar där Glad

Muszimba
0

En mus är minst 4 veckor gammal när den säljs.

Lucifer ser ut att vara en Vit Astrex. Har han röda eller rubinröda ögon? Då ska man skriva rö Vit Astrex eller ru Vit Astrex om du ska registrera honom i Svemus.

Hector och Lecter vågar jag inte svara på vilken färg de har.

Vattnadal
0

Hector skulle jag vilja se från sidan, så att jag såg huvud, ögon, dvs en närbild på bara honom. Då kan jag räkna ut vilken av hanarna som är pappa, och kanske mamman med.

Lecter är en dove bandad texel, från Anette, Mandymoo. Han blev till för att jag sålde en hona vars bror parat henne… Tror att han är regad, så där kan du få mer info.

Lucifer är om jag minns rätt bror till Whitesnake som bor här hemma. Himalaya stex är han då. Det fanns 2 bröder, och jag tog hem den största av dem. Hur underbart temperament som helst, men det dyker ofta upp morrhårstugg och tumörer, så man ska helst inte avla på dem. Han är född 07-02-06 och pappan är VD All The Young Dudes, ag stex. Mamman är en dotter till All The young dudes som glömdes kvar, ingen aning om hur hon ser ut, 3 döttrar glömdes kvar och 2 blev
tjuvparade när jag hade semester…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Jeffajter
0

Jag som trodde att alla var syskon! Det var vad "han" i butiken sa…Kul att höra lite info iaf! Glad

Är Lucifer verkligen född 6/2 - 2007? Det var ju länge sedan…Menar du inte 2/6 - 2007?

När är de andra född då? På ett ungefär? 

Jag ska försöka ta ett närmare kort på Hector, fast jag kanske inte borde störa honom nu…(?)

Jeffajter
0

1# Lucifer har ljust röda ögon…

Jeffajter
0

Här kommer lite fler bilder på Hector…

Jeffajter
0

En till…

Jeffajter
0

Ännu en till, fast dålig kvalité…

Jeffajter
0

En till…

Jeffajter
0

Ännu en bild…

Jeffajter
0

Här ser man hans stora öron…

Jeffajter
0

Ögonen ser svarta ut i verkligheten…Ev. rubin…

Jeffajter
0

Det stämmer nog att Lucifer är en himalaya för han känns inte 100 % vit, som om han skulle varit en rödögd vit…Jag tror att han är lite mörkare vid nosen, dock kan det vara inbillning…

Vattnadal
0

Jag har koll på mössen, de andra på jobbet har mindre koll. Vi har haft olika hanar och honor i avel, fä'rger, hårlag od avslöjar vilka som är föräldrar.

Datumet för himalayorna stämmer, fast inte 100% exakt, då jag inte skev ner det när de föddes. Jag vet ungefär, med tanke på mina semesterveckor i vintras, så det slår bara fel på någon dag, max. Eftersom jag har en bror hemma, och valde den största med bäst päls av de två, så är jag helt säker på vem han är. Ingen tvekan alls om Lucifer. Hans bror Whitesnake är registrerad, och jag kan pma alla data du behöver om du vill registrera och få en stamtavla till honom. Han är liten för att han är svensktypad, helt utan engelsk inblandning. 

Den bandade hanen är inte född på zoo, men inte hänger väl arbetskamraterna med på att jag stoppat in några nya där. Inte heller förstår de att det inte kan födas bandade ungar på de djur vi har. Kontakta Mandymoo för födelsedata och ev regnr på Lecter. Finns säkert en tråd här med info om dem oxå. Vattnadals Urd är mamma, och Vattnadals Ull är pappa, båda choklad bandad texel.

Hector är rödögd, eller kanske rubinögd, men det ser ut som rödögd på fotona. Gissade att han inte var svartögd, för jag tyckte inte att färgen stämde då. Vi hade några champagne tan och då är mamman en av mina O-honor, champagne tan korthår. Pmar dig om troliga födelsedata och föräldrar, när jag har en aning mer tid. Han är mer engelsktypad med en gnutta svenskt i, så han blir stor, och är säkert störst redan, fast han är yngst. Han är alltså champagne tan korthår.

Lucifer kommer mes största säkerhet att kunna bo med andra hanar hela livet, har du tur kan Lecter göra det, Hector har lite mer odds mot sig på pappans sida, men mamman har lite snällare hanar med i bagaget.

MVH Elin

Jeffajter
0

Tack för all info!

Fotona ger en HELT fel bild av hans ögon. I verkligeheten ser de HELT svarta ut och kan ev. vara rubin (eftersom det skulle vara mest sannorlikt). De är långt i från rödögda i alla fall. Lecter och Lucifers ögon är däremot röda.

Så…Hector är i princip engelsktypad och Lucifer är helt svensktypad…Lecter då? Vilken typ är han?

Jag måste säga att Lucifer är väldigt speciell…Han är så orädd, aktiv, smart och social! Jag har verkligen fäst mig vid honom snabbt…

Jag har skrivit till mandymoo nu och frågat om födelsedatum till Lecter. Du får gärna återkomma med födelsedatum till Hector.

Ja, jag hoppas att de kommer att fungera bra i hop i framtiden. I värsta fall har jag en extra bur + att jag kan dela av den stora buren. Men jag hoppas att jag slipper behöva göra det.

Ni får gärna säga vad ni tycker om namnen åxå Skrattande 

Jag blir medlem i SVEMUS om 3 dagar (2 juli) eftersom det då endast kostar 80 kr att bli medlem. Hade jag blivit medlem i dag hade det kostat 150 kr.

Jeffajter
0

Om/när jag reggar dem, så är väl iaf huvudsaken att jag vet färg/teckning och ungefärligt födelsedatum iaf. Om det inte är säkert vilka som är föräldrar menar jag. Vill mest regga dem bara för att ev. kanske kunna ställa ut någon om tillfälle ges.

Jeffajter
0

Har de förästen bra/dåliga färger/teckningar?

Jeffajter
0

OMG, han HAR faktiskt röda ögon…Det syns nu i ljuset, ha ha! Gud, vad fel jag ser…

mandymoo
0

Tyckte väl att jag kände igen den bandade killen *ler*

Här kan du se bilder på mamma o alla dom små - han är hane nr 4. Och är döpt till Jippii och registrerad - född 15 mars.

Dove tan systern finns i Finland o black banded tan tjejen bor numer hos Pimu.

Jeffajter
0

#18 Jag PM:ade dig! verkligen kul med all info man får! Jag visste ingenting om dem för några timmar sedan Glad

En bättre bild på Hector, han är verkligen vacker. En rödögd vit satin korthår är min drömmus Räcka ut tungan

Jeffajter
0

Varning för bildbombing…En till bild på Hector

Jeffajter
0

En till…Räcka ut tungan

Jeffajter
0

Ännu en…Skrattande

Jeffajter
0

En till…

Mymlan
0

Skulle bilderna vara på vit rö satin? bilderna var ju på dove tan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Jeffajter
0

#24 Oj, jag märkte nu vad fel det såg ut! Det skulle ju vara "Hector är verkligen vacker MEN min drömmus är en rödögd vit satin korthår" Räcka ut tungan Finns det sånna? Kanske t.om. någon här som har en? Möss av engelsk typ med färgen "rödögd vit satin korthår"? Snacka om att en sådan skulle vara helt underbart vacker…

Jeffajter
0

Jaha, så Hector är inte SATIN korthår utan endast korthår? Han ser ju rätt satin ut…Fast sedan så är ju inte jag duktig på färger heller.

Jeffajter
0

Jag hoppas att du sa fel när du sa att Lucifer antagligen kommer att kunna gå med andra hanar hela livet…Han går varken i hop med Hector eller Lecter. Hemskast är det med Lecter…

I går upptäckte jag att Lecter hade sår på pungen och jag funderade vad det kunde vara. I dag såg jag hur Lucifer ständigt sprang omkring och jagade Lecter och bet honom i baken. Då förstod jag varifrån såren kom. Såren hade i alla fall läkt ihop något under natten, då Lecter varit ifrån Lucifer. Så fort Lucifer kommer i närheten av Lecter så blir det slagsmål. Nu gömmer sig Lecter för Lucifer. Dock slipper man slagsmål när de är på den övre delen av buren. Det är först när Lecter är på bottenvåningen, som bråk utbryter. Kanske Lucifer känner att nedervåningen är hans revir?

Det blev även slagsmål mellan Lucifer och Hector. Hector vågade dock säga i från. Det blev inte mer än något pip och sedan var det över. Lucifer låg ihop med Hector i dag en snabbis, så jag tror inte det är världskrig mellan dem, men det är långt i från helt ok.

Hector och Lecter är ALLTID tillsammans i princip. De sover tillsammans och vistas alltid på samma platser. De gillar varandra…Lucifer sover ALLTID för sig själv och är i pincip ALDRIG i närheten av Hector och Lecter, förutom när han ska bitas och slåss.

Tips? Hur ska jag göra?

Jag tror att jag senare i dag sätter in Lucifer i en egen bur. Han verkar trivas på egen hand med sitt eget revir. Eller kan detta sluta om man väntar ett tag? Är det bara slagsmål nu när det är nytt revir? Borde jag vänta?

mandymoo
0

Finns bara en sak att göra - sära på dom. Om det gått så långt att den ena till o med biter en av dom så..

Du skrev någonstans att du kunde dela av buren. Om du ska göra det så tänk på att det ska bara med något som här "Helt" alltså inte galler - för om dom klättrar på det så finns det risk att dom biter i fötterna. Det bästa är att sätta dom olika burar.

Jeffajter
0

Men vad konstigt…Nu när jag kom hem, så var Lecter på burbottnen och även Lucifer var där. Lucifer kröp under en grej och lade sig där. Även Lecter kröp in och lade sig. De låg där bredvid varandra utan problem…Förut hade det blivit världens slagsmål…
Kan de lyckas göra upp?? Jag ska studera dem lite närmre och se hur de reagerar med varandra…I dag blev det ju bråk mellan Hector och Lucifer åxå…Värre än förut. Hector och Lecter har ALDRIG gjort illa varandra, de bara myser och trivs med varandra.

Jeffajter
0

Förästen, det där med Lecter…varför reggar man en råtta för att sedan sälja den till ett zoo UTAN att skicka med stamtavla? Den som köper musen kanske reggar den och jag tror knappast alla som köper möss från zoo går in på mus.ifokus och får reda på att den redan är reggad innan…Då blir den ju dubbel - reggad…Vad händer då?

jack_frost
0

bra fråga

mandymoo
0

Vem har sålt en råtta till zoo?

Fast jag utgår ifrån att du menar mig… o dom här hanmössen som fanns att köpa på ett zoo i Gävle.

Jag brukar normalt inte lämna mina ungar till zoo, den här gången var ett undantag  och det är ingen mening med att skicka med stamtavlor för som Vattnadal skrev innan så är det nog bara hon som vet vilken mus som kommer från vad o vem som är vem… vilket skulle göra att man ändå inte vet vilken stamtavla som hör till vilken mus….

Om den blir dubbelt reggad så är det ju bättre än inte alls… fast det händer väldigt sällan att registrerade möss finns på zoo. Men jag tar hela kullen när jag ska registrera.

#29 Du har inte haft dom så länge än så vänta o se… gjort upp nej mushanar gör inte upp på så sätt som t ex hundar. Om en är väldigt dominant och till o med biter en annan finns alltid risken där att den kommer att bita igen. Så man får verkligen vara uppmärksam.

Jeffajter
0

Jag vet inte om det är riktigt "rätt" möss ni tänker på…För mycket stämmer inte alls med dem… 

"Lucifer kommer med största säkerthet att kunna bo med andra hanar hela livet, har du tur kan Lecter göra det, Hector har lite mer odds mot sig på pappans sida, men mamman har lite snällare hanar med i bagaget."

Lucifer är VÄRST, han går inte ihop med någon och han är väldigt agressiv. Han springer och jagar och hugger dem, så fort någon kommer i närheten. Så det verkar inte stämma alls.

Lecter däremot är världens snällaste och skulle aldrig göra en fluga förnär. Så tur…Snarare självklarhet.

Hector bråkar absolut ingenting, han säger bara i från när Lucifer biter honom. Så det verkar inte heller stämma.

Om Hector: 

"Han är mer engelsktypad med en gnutta svenskt i, så han blir stor, och är säkert störst redan, fast han är yngst."

Det stämmer verkligen inte…Han är snarare MINST av alla…eller
möjligtvis lika stor.

Om Lucifer: 

"Hur underbart temperament som helst, men det dyker ofta upp morrhårstugg och tumörer, så man ska helst i avla på dem."

Lucifer har VÄRST temperament av dem alla…VÄLDIGT dominant och bitig.

"Lecter är en dove bandad texel, från Anette, Mandymoo. Han blev till för att jag sålde en hona vars bror parat henne. Tror att han är reggad, så där kan du få mer info." 

Hur tusan vet ni att min Lecter är Jippii? Det fanns ju en till exakt likadan hane, som Lecter.

Det verkar lite osäkert det här…Kanske borde jag skriva dem som syskon och född för ungefär 5 veckor sedan, vilket jag skulle gjort om jag inte fått reda på detta. Och sedan gissa på färgen…

För det där verkar ju inte vara mina möss??

mandymoo
0

Du verkar veta allt… o ha kommentarer till det mesta i alla skriver…  t ex det här med hanar tillsammans… det finns bröder som varit hur fredliga som helst i 6 mån o sen inte alls går ihop… men om dom kommer att göra det är det kanon…

Sen tror jag att Vattnadal vet vilka möss som finns på zoo, i vilka färger osv….  Ta tex från kullen som kommer från mig - det var flera hanar - som t ex en till i samma färg men med lite annan päls o teckning… och jag litar helt på Vattnadal när hon säger att dom enda teckna kommer från mig… o den andra hade rakt päls… den  här var ju vågig…

Men om du inte tror oss så ska du självklart göra som du anser vara bäst o registera dom som bröder om du nu tror att dom är det… o ta den åldern du tycker är bäst… så skickar jag heller inte stamtavlan - helt onödigt då du tydligen ändå inte tror att det är den hanen.

Alla gör som dom vill… men jag tycker bara att det är så synd när någon som är ny inte kan ta åt sig erfarenhet o kunskap som finns hos många som har hållit på så länge - och jag menar inte mig själv nu.. jag lär fortfarande och är klok nog att suga åt mig allt jag kan från dom jag vet kan mer än mig…

Och ja jag kan säkert tolkas som irriterad i mitt svar.. men ibland så kan man inte svara på annat sätt… *ler*

Jeffajter
0

Oj, nu känner jag mig som en besserwisser. Så var det inte menat. Jag är allmänt väldigt misstänksam av mig, förlåt om jag låter otrevlig!! Jag blev osäker på om det verkligen var dem, eftersom jag inte kände igen det hon skrev Glad Och eftersom Vattnadal var osäker. Hon skrev ju att hon kanske kunde räkna ut vilka föräldrarna till Hector var och att om hon minns rätt, så är Lucifer bror till Whitesnake. Alltså inte helt säkert och därför försökte jag hjälpa till genom att berätta hur de är i temperamentet o.s.v. Så att hon kanske upptäcker att "Aha, då kanske det inte är den hanen som är pappa i alla fall utan denna". Hoppas du förstår att jag inte vill vara elak utan bara hjälpa till! Tar gärna åt mig, skicka all information ni har om dem, blir jätte - glad för det.

Det verkar dock stämma helt med Lecter eftersom den andra hanen, när jag tänker efter, hade "rak" päls. PRECIS som du säger Skrattande Ja, jag har väl ingen rätt att få stamtavlan nu, eftersom jag var dum nog att misstro att det var Jippii (som är ett väldigt sött namn för övrigt).

Jeffajter
0

Shit, vad otrevligt och kaxigt mitt inlägg ser ut! Jag måste ha varit väldigt irriterad på något när jag skrev det där…Ledsen (#33)

Vattnadal
0

Jag vet säkert att himalaya stexen är ur komnbinationen jag skrev, och att han är bror till den jag har hemma. Therese har en likadan hona hemma, kullsyster. Vi har inte haft himalaya förutom i den misstagskullen, där pappa parade dotter.

Jag vet vidare säkert att den bandade hanen är från Anette, och tveklöst är han texel, och då vet hon säkert vem han är.

Den sista av dem, champagne tan, vet jag oxå säkert vilken kombination han är ur, dock ej säker på åldern, men han är nog inte så gammal, kanske 7-9 veckor.

Då himalayan är hårt avlad på en av de snällaste hanar jag någonsin haft, borde han fungera med andra hanar. Hans bror här hemma bor med en halvbror utan problem. Toppentemperament mot människor är det i alla fall. Minns när den kullen var 3-4 veckor. De bara satt och myste i handen, och det har inte varit bråk i buren på jobbet, knappt ens när nya bebbbar introducerats utan städning.

Att champagnen som jag sagt troligen inte kommer att kunna bo med hanar nu är snällast, tror jag mer beror på hans ålder. Knappt någon gnutta till hänsyn har tagits på hanar som kan bo ihop där, utom då morfar som hade snälla gener. Övriga engelsktypade kan börja hata varandra så tidigt som 8-10 veckor, och går sällan ihop förbi 6-8 månader. Nu är han riktigt ung, och då brukar det gå bra. Vänta och se vad som häner om några veckor eller månader. Går det fortfarande bra när han är närmare året blir jag förvånad!

Att den äldsta av hanarna bråkar med den näst äldsta är inte annat är troligt, då de två är mest könsmogna, och har bröjat tänka på revir od. Stressen vid flytt är oxå stor, så just detta med ny bur, ny miljö osv kan ha utlöst bråk, som inte skulle ha kommit om de stannat i den invanda miljön.

Mushanar som biter så det blöder ska delas. Ibland kan de tjafsa och sedan sluta, tex ny bur, nystaädad bur, sov. Men biter de, så kan de skada på allvar, så det är bäst att dela dem då. Har du otur kommer du hem en dag och en har bitit ihjäl den andra. Ibland kan de bita så mycket på en svans att betten skadar svansen så pass att den dör och går av.

MVH Elin

Jeffajter
0

Vad bra! Då är det ingen tvekan om saken! Nu vet vi vilka som är vilka Skrattande

Det är nog precis som du säger, det där med att den äldsta och näst äldsta bråkar, då de är könsmogna. Ja, Lucifer är OTROLIGT social och snäll att hantera och ha i handen. Jag har tagit ut alla en stund varje dag och Lucifer skiljer sig verkligen från de andra…

Lecters sår har nästan läkt ihop helt nu! Jag tror han blivit biten kraftigt av någon annan hane i buren på zoo. Jag tror att det är som du säger: De bråkar till följd av stressen, ny bur, annan miljö o.s.v. För INGEN har något sår eller har börjat blöda på något vis…Det låter värre än vad det är skulle jag tro. T.o.m. mina råttor bråkar värre TROTS att de är bra vänner annars.

Men som sagt, tack för all info och du får gärna skicka all information jag behöver för att kunna regga Hector och Lucifer (när du har tid vill säga).

Grodan
0

Jag tycker du ska ta lite mera foton på de vackra krullbullarna istället! Räcka ut tungan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jeffajter
0

#39 Okej, som du vill! Varning för bildbombning!

Jeffajter
0

Lucifer igen…Lite skarpare bild denna gång…

Jeffajter
0

Och igen…

Jeffajter
0

Igen…

Jeffajter
0

Lucifer än en gång…i profil…

Jeffajter
0

En till…q

Jeffajter
0

Väldigt dålig bild på Lecter…q

Jeffajter
0

En till oskarp bild på Lecter…

Jeffajter
0

En liiiite bättre bild på Lecter…

Jeffajter
0

En till oskarp bild…den sista…

Jeffajter
0

Sådär…det var alla…är du nöjd nu grodan? Räcka ut tungan

Får ta bättre bilder när tillfälle ges…

Jeffajter
0

Slänger med en teckning jag ritade på Hector åxå…Jag har aldrig ritat i hela mitt liv typ, fick nå impulsryck bara, så…snälla döm mig inte Generad

Grodan
0

Lucifer ser härlig ut!

Har de tre pojkarna stamtavlor?

Jeffajter
0

Ja, Lucifer är underbart härlig! Han somnade i min hand i går! Helt underbar kille…

Mandymoo har Lecters stamtavla och där heter han Jippii.

Jag ska väl förhoppningsvis försöka få ihop stamtavlor till Hector och Lucifer också med lite hjälp och info från Vattnadal (som vet det mesta om dem)…

Grodan
0

vad kul, jag tycker stamtavlor är så roliga!

gah, man blir så kär när de lägger sig i ens hand och sover tryggt

axilur
0

väldigt fin bild du ritade.

/Anneli

Jeffajter
0

#54 Japp, det tycker jag med!

Jo, man blir ju kär…

#55 Ha ha, vet inte det ja.

Grodan
0

joo, det var en fin bild du ritade tycker jag med!

Terato
0

#51 Jäklar! Den såg ju jättefin ut! Fortsätt rita möss tycker jag!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jeffajter
0

Oj, tack så mycket…Blev inte alls spec. nöjd…Tårna på tassen ser helt sena ut…Får väl träna lite…