Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 905 ggr
Saeculorum
0

Mus tappar päls och har sår

Hejsan. Jag har en mus som för några veckor sen började tappa päls på ryggen och hon hade även några sår där hon tappat pälsen. Det såg ut som att hon hade något kladd på ryggen så vi tvättade henne och hennes bur. Vi använde inte heller något spån till hennes bur (utan bara tidningspapper) då det kanske kunde varit något med det. Hennes sår läkte sedan men hon fick inte tillbaks pälsen. Nu har såren på ryggen kommit tillbaks och hon har även fått ett sår bakom örat. Hon är otroligt frisk annars och äter, dricker och leker som vanligt.

Någon som vet vad detta kan bero på och/eller vad vi ska göra åt det?

ajanki
0

Det låter som om hon fått nån slags ohyra, det kan bli sår av det.

Åk till veterinären med henne så får ni stronghold mot det.

Saeculorum
0

Hur ofta ska hon ha det och hur ska jag ge henne det? Samt hur mycket?

Lamina
0

Stronghold räcker att man duttar lite i nacken en gång. Det verkar i uppemot en månad, så det tar i dom flesta fall både levande ohyra och det som kläcks senare. Men man måste behandla alla möss, även om det bara är en som har symptom. (och kanske även andra gnagare om man har sånna)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Saeculorum
0

Ska spånet hon hade innan slängas (hade en stor påse) eller går det att använda?

Lamina
0

Nu tror inte jag att det är särskilt stor risk att ohyran kommer från spånet. Men spån (kutterspån) är inte särskilt bra för möss, så jag skulle rekomendera dig att byta det iaf.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Saeculorum
0

Vad ska jag byta till då? Har tidningspapper just nu men har alltid använt spån till henne innan.

Saeculorum
0

Tog upp henne för bara någon sekund sen och hon ser jättefin ut. Bara en pytteliten fläck päls som inte växt tillbaks än.
Har inte behandlat henne med stronghold än, men ska jag göra det nu ändå även fast hon ser så fin ut?