Japansk mat förlänger ditt liv
Japaner lever i snitt längre än amerikaner och nu finns det bättre vetenskapliga belägg för att ge deras kostvanor ansvaret.
Forskare från japanska Tohoku University har testat de två olika matkulturerna på möss. Den ena gruppen möss fick traditionell japansk mat med bl a rå fisk och ris, medan den andra gruppen möss på bästa amerikanska sätt fick tugga i sig hamburgare och stekta kycklinglår. Utfallet av försöket blev att de gener som bryter ner kolesterol och fett var en och en halv gång mer aktiva hos möss som åt japanskt, och mängden av det osunda LDL-kolesterolet i blodet var 10 gånger högre hos hamburgermössen. Forskarna har därför kommit fram till att du lever längre om du äter japansk mat.
källa: Japanese Society of Nutrition and Foos Science/i form
Därför triumferar Japan
Många av de råvaror som ingår i japansk mat innehåller gynnsamma ämnen. Tång och shilitakesvamp förebygger cancer, förhöjt blodtryck och magsår. Fisk och grönt te som japanerna också har mycket av är bra för kolesterolvärdena och skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar.
källa: i form
Jag läste om någon som gav sina råttor nori (som man har att rulla in sushi i) och jag hade hemma o provade… ååhh så gott dom tycker att det är *ler* så jag river bladen i små bitar och ger mina möss o det är alltid det som äts upp först ur skålen.l

Det ska jag definitivt pröva. Nori är väl en slags nyttig tång?

Ja det är en sorts tång som säljs i fyrkantiga ark… och dom bara älskar det allihopa och är det nyttigt också så ;)
#2 Dyrt? vart kan man köpa detta?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Jag har provat både sushi och jabansk mat, jag tycker att det är jätteäckligt!! Men att det fölänger ens liv kan nog stämma:) Det är iallafall nyttigt.
Jag älskar kinesisk mat!!! Jag kan äta det varje dag, mums!! Men jag har aldrig gillat japansk mat.

En förpackning på 10 ark som jag köpte på Coop för ett bra tag sen *ler* kostade då ca 35 kr….
arken är ca 20x20 cm… o jag river småbitar av arken o lägger då och då i skålen överst… o det tar inte lång stund förrän allt är uppätet *Ler*
Det märke som Coop har när det gäller japansk mat är Blue Dragon vet inte vad ICA har .. men dom flesta affärer idag har ju en asiatisk avdelning o dom har sushi nori arken är nog väldigt vanliga då det är så populärt idag att göra sushi hemma.
Jag har konsum här inte de där stora coop varhusen, då får jag åka in till Norrtälje eller Arninge centrum.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Blue Dragon är min favorit. Köper en del i just den serien. Arken var billiga tycker jag så det kommer att testas på mössen helt klart.
Rå mat gillar jag inte alls. Ja förutom laxen då.

Ja gör också det… köper Blue dragon alltså….
Jag gillar sushi men inte den råa maten… utan dom som innehåller krabbstick, räkor, lax osv … sånt som man äter annars också…. men gillar när dom är rullade och att ha allt till *ler* specielt den starka gröna röran - som jag självklart tappade namnet på *ler*
Och ja inte är det dyrt speceillt inte om det är nyttigt o gott *ler*

Precis, så länge rullarna innehåller lax, räkor m.m. så går det ner, men det är inget jag självmant går och köper. Jag är en stekmänniska *s*
Blue Dragon's nori är ok, men för bra japansk kvalite vad det gäller japansk mat så är det Sun Ai eller Japanska torget här i Sthlm som gäller. Finns inget som slår japansk mat. ¤älska¤ Kinesisk mat, i alla fall den vi får på restauranger här i Sverige, är rena skräpet. Detta enligt min kinesiska bekanta Xiaolu. Hon har sagt att jag måste åka till Kina. Men ja, här är det ju mest friterat och feta jordnötssåser etc. Som är gott förvisso, men inte nyttigt någonstans.
Men för mig vinner Japan alltid. =D
//Lina

Vet att det finns en bra japansk restaurang i Uppsala också, fråga mig bara inte vad den heter nu *ler*…. undrar någon måste jag fråga min sushigalna väninna…
Men det här med att man måste åka till landet för att få bra kina mat… gäller ju även thai…
Vi har en ganska hyffsad thairestaurang här i centrum där man äter lunchbuffe för 68 kr. Då är det lite thailändkst, kinesiskt att välja på men också lite sushi *ler* så dit går vi då och då…
de äter även mycket grönt, bönor, alger etc som är mycket nyttigt!
kort sagt, japanerna äter given musmat… 

Nu tänkte jag skriva… är det därför japaner är så små…. men så tänkte jag att nej så kan du inte skriva - kan missförstår
så jag gör inte det *ler*
LOL…
har de långa svansar också??? 

Åhh så sugen jag vart på sushi *ler*… inte bra att kika bakåt i trådarna ;)

är det någon som kan visa en bild på såna ark och som kan beskriva hur det smakar?
#17 Nori-ark
Smaken… Eh, ja du… Det är inget som direkt kan jämföras med något annat. Själv äter jag det för all del som ett snack, (jag och mössen), men vanligast jag hör från folk är att de inte gillar det något vidare. Det är salt, men det är något särskilt "havs-likt" över smaken. Det måste testas helt enkelt, för att få rätt uppfattning.
//Lina

ok, tack!