Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1056 ggr
L8sson
2013-01-01 22:54
0

Blekgener

Nu har jag funderat lite och vill få grepp om blekgener. Länka till bra rtiklar och berätta.

Jag har ju Dagny och Fabian som är ljusa/blekta?

Fabian är ju pappa åt min banded kull och är parad med en choklad hona. En hona med bra choklad färg! MEn ungarna tycker jag är dassiga i färgen, antaligen pågrund av Fabian och hans blekgen?

I framtiden så vill ju jag få till märka djur med band, helst svart. Hur ska jag få bort detta blekta? Jag satsar just nu på att få fram ett bra band på trevliga individer. Sen färgen.

Förklara för mig. :)

L8sson
2013-01-01 22:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagny Argente cream banded

L8sson
2013-01-01 23:05
0

Fabian Falsk silver agouti Banded

ariama
2013-01-02 09:43
0

En stamtavla hade varit bra. Men vi har i alla fall Fabians ungar: http://mus.ifokus.se/discussions/50b272cc88f47245ae057634-bandedkullen-ar-har

Av dem kan vi läsa ut, att Fabian är homozygot för chocolate. Eftersom blekningsgraden är så låg, kan han knappast ha något annat än chinchillagener. Så, jag skulle vilja säga att han är en äkta - brown - silver agouti. Silver agouti baserad på chocolate i stället för svart. Samt inte färgavlad…

Mitt färgseende växer ju i skogen, som sagt, så jag kan ha fel, det har jag ju haft förut Flört. Men det är en diskussions-början.

När det gäller att få till en bra chocolate-färg, så är det flera saker som spelar in.

Även chocolate behöver färgavlas för att bli bra! Det räcker inte med chocolate-genen, man måste få till polygenerna också. Blekgener eller inte.

Jag hade en bra färgad chocolate/tan som bar på en extreme dilution-gen, syntes verkligen inte!! Inte förrän det dök upp en svartögd vit i en kull.

Chocolate-genen finns också i två olika slag, två olika alleller. Cordovan b(c) eller brown b. Brown är den vanligaste i Sverige (i alla fall har varit), men den är svårare att färgavla, den är ljusare och ofta mer "svagt gråmurrig". Cordovan ger mörk och snygg chocolate av sig själv och är alltså lättare att färgavla mot standard.

ariama
2013-01-02 09:52
0

Dagny är himla gullig, men jag törs inte säga något om genotypen. Funderar dock på om inte även hon skulle kunna vara chocolate silver agouti fast med röda ögon, dvs champagne-argente cream. Med dubbla chinchillagener.

ariama
2013-01-02 10:00
0

Hur du får bort blekgenerna i din avel? Det är lättare sagt än gjort, så som det brukar vara med recessiva gener som dolda smyger sig kvar generation efter generation.

Använd alltid de bäst färgade ungarna i aveln (precis så som du tänker), så blir du antingen av med blekgenerna, eller har en blekgen där som inte påverkar färgen Skrattande.

Svårigheten blir ju förstås, att de med sämsta färgen kommer att ha det perfekta bandet. Och när du lyckas få en mus med både bra färg och perfekt band, så  … biter den dig! Förvånad (den desillusionerade amaira har talat Flört)

ariama
2013-01-02 10:08
0

Med Fabian, så tycker jag ju fortfarande att han lika gärna kunde var blue agouti. (mitt färgseende, du vetFlört) Det är ju en omöjlighet med tanke på ungarna. Men lilac agouti är ingen omöjlighet. En tanke bara, som hänger med. Jag har haft lilac-möss som sett ut sådär i färgen. Färger på föräldrar skulle snabbt lösa den frågan.

På säljaren om stamtavla igen!! I alla fall färgerna på föräldrarna!!! Det borde du kunna få muntligt om inte annat??

Jag tycker du har fått skamligt få uppgifter, för att ha köpt mössen från uppfödare… Rynkar på näsan

StillaSinnet
2013-01-02 10:23
0

#6 bortsett från blekgener, kan inte Fabian vara AAddBb? Parad med choklad lär det bli choklad ändå, eller hur? chokladbärande blåagouti i så fall, fast jag tycker inte han ser ut som en blå agouti ^^, men det har nog med blekningen att göra.

jag behöver kaffe Tungan ute

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
2013-01-02 10:30
1

#7. Jo, precis, så kan det ju också vara, han skulle kunna vara chocolatebärande blue agouti. Dock även bärare av self, alltså A/a. (pfhuhhh att hålla reda på alla bokstäverna) Men jag tror färgen mest liknar lilac ändå. Eller kanske dåligt färgavlad äkta brown silver agouti … Inte vet jag … 

kaffe låter gott, jag ska också ta kaffe Skrattande

L8sson
2013-01-02 11:04
0

Det är väl det, att jag inte vet så mkt om stammen på dessa troll.

Hehe jag för börja med att få till bandet och sen börja tänka på färgen på dom, men då är jag ute i rätt spår.

Dagny ska paras med en blå hane denna månaden, så där kommer man få reda på lite mer när den kullen föds.

Försöka få mer info om föräldradjuren har jag försökt och det är omöjligt, hon vet inget om föräldrarna. Har bara den där bilden på dom.

L8sson
2013-01-02 11:07
0

Men typ svart då, får för mig att det är dominant? Blir det en blak variant av svart ? Eller kan de svarta ta över? Bara en tanka som slog mig.

StillaSinnet
2013-01-02 11:49
0

#10 svart som bas blir beige, sö cr, revers siamese, siamese sealpoint, himalayan osv. men då måste båda generna på C-lokus vara små c för stort C dominerar över litet c och därför kan en svart vara C(h)c(h), och då syns inte himalayagenen ändå.

Det är detta som gör att tex splash som är dominant ändå kan gömma sig i C och kan då upplevas som recessivt

Hehe, det är minsann inte bara EN sak att tänka på, men varför ska det vara enkelt? Då blir det ju ingen utmaning ;)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

L8sson
2013-01-02 12:26
1

#11 Det är svårt sånt här att förstå, jag får testa mig fram så lär jag mig nog otroligt mkt på vägen ;)

L8sson
2013-01-02 12:39
1

Här är mamma och döttrar, man ser att vissa är blekare än vissa.

ariama
2013-01-02 12:51
0

#11. Tryckfelsnisse i farten Flört (alla dessa bokstäver att hålla reda på, pfuhhh).

C(h)c(h) existerar inte. (det vet Lottiz också) Det ska stå C/c(h).  C(h) finns inte, bara c(h) med litet c, det går ALDRIG att separera "parantesen" från sin gen och flytta om den. C är omuterad, visar full färg, och det finns inget "tillägg" till det stora C:et.

A-lokus är den enda gen gen jag vet där det finns en mutation som har stor bokstav, och alltså är dominant även över sin normal-gen. Tänker på A(y).

ariama
2013-01-02 12:58
1

#13. Såna där färgskillnader får jag också i mina chocolate-kullar, som inte har blekgener i sig. Man får färgavla mot den nyans man önskar. Skrattande Mörk är bra, utan att man för den skull glömmer bort rödtonen (så säger standarden).

Om Dagny är champagne-argente cream, och du parar med blå hane, får du bara svarta ungar, om inte Dagny också bär på blått, eller den blå hanen bär på chocolate. Om båda även är bärare av varandras färger, får du dessutom lilac. (och den blå inte bär blekgener, pfuuhhh igen, att tänka på alla bokstäver *torkar svetten ur pannan*)

Av de svarta ungarna, splittras sedan dess ungar i sin tur upp i alla möjliga färger.

L8sson
2013-01-02 19:48
1

#15 okej! så dom bleka är bara "dåliga" choklad?

På bilden är mamma och pappa. Är inte ena blå? Eller ser jag helt galet?

Jag vill ju ha svart. ^^,

ariama
2013-01-03 09:55
1

Är dessa föräldrarna till Fabian och Gerda? Jag utgår ifrån det.

Jag tycker också den ser blå ut. Och den gula ser i mina ögon ut som blekt champagne-argente, med mkt bra rödfärg! Inte undra på att t.ex. The Karate Kid har så bra rödfärg!!

Eftersom ägaren till dessa två, tycks blanda blått och chocolate, är det inte omöjligt att Fabian helt enkelt är lilac. Jag tror det. Dessutom behöver han ju inte bara blekt, eftersom inte båda föräldrarna är det.

Jag bestämmer att Fabian är lilac Skrattande.

Eftersom du nu har så många recessiva gener, och dubbleringar av dem, kan det vara lite knepigt att få fram renavlade svarta. Jag kan inte på rak arm svara hur du ska gå tillväga.

ariama
2013-01-03 09:58
0

Om dina ungars olika chocolatefärg enbart beror på polygener, eller på att de bär på en blekgen, eller en kombination av båda delarna, törs jag inte svara på. Jag vet inte. Jag vet bara hur det skulle kunna vara.

ariama
2013-01-03 10:09
0

Nu ska vi ha lite detektiviskt genskoj  Skrattande.

Fabian är a/a b/b C/c(ch) d/d E/E P/p, dvs lilac som bär på chinchilla och rödögt.

Dagny är A/a b/b c(ch)/c(ch) D/d E/E p/p, dvs ch-ar cream som bär på blått.

Med reservation för feltänk … men det bör kunna stämma.

L8sson
2013-01-03 11:33
0

#17 Gerda :P?? Hahah du är så rolig :P

Detta är rena grekiskan för mig :P

Då ska jag para Dagny med Jokey som är blå och hans

Far blå
Mor blå

Farfar CP / pa-
Farmor sv
Morfar co // spl
Mormor bl

Farfars far sv // pf
Farfars mor sv // pf
Farmors far sv
Farmors mor bl // pf

Morfar far bo // f
Morfars mor sv // tri
Mormors far p
Mormors mor sv // pf

Vad blir det för barn? Då lär det bli något blått??

Digitalis
2013-01-03 12:59
0

Om Dagny bär på blått kan du få svart, blå, agouti, blå agouti och olika blekningar av dessa. Både C, c(h), c(e) och c(ch) kan finnas.

//frida

ariama
2013-01-03 15:58
0

Tack Digitalis.

#20. Oj, förlåt Skäms. Vet inte varifrån Gerda kom, det ska i alla fall - ur min synvinkel - handla om samma mus som Dagny. Det måste vara "g" som binder namnen samman.

Gerda … hmmm Obestämd Duger som musnamn. Cool

L8sson
2013-01-03 16:02
0

#22 hehehe jag förstod vad du menade :) ;)

Digitalis
2013-01-03 16:35
0

Om Dagny är en äkta argente creme, vilket hon ser ut att vara baserat på den mörka färgen Kyss, hänger ungarnas blekningar på vad Jokey har med i bagaget. Både farfar och morfar är c-varianter vilket innebär att båda föräldrarna bär på en blekgen var. De är antingen Cc(e) eller Cc(h). Jokey kan vara CC, och då blir alla ungar "solida" i färgen, eller så har han ärvt nån blekning från föräldrarna. Då kan du få burmeser eller "coffee"/"stone"/falska silver agouti. Sedan finns det en liten chans att det finns splash i det där också, men hur det syns på så mörka möss vet jag inte.

//frida

Velinga1984
2013-01-03 17:58
0

Hoppar in i tråden lite, vad innebär det att avla vidare på burmeser då de har blekgener. Har fått för mig att man ska undvika de om man ska renavla?

Digitalis
2013-01-03 19:48
0

Det beror på vad man vill renavla :) Burmese har både chinchilla och himalayagenen, så det går ju inte att renavla i sig då burmeser alltid, i teorin, ger blandade kullar. Agouti burmese är dessutom inte standardiserad. Pointer blir helt enkelt inte bra på agoutivarianter.

//frida

Grodan
2013-01-18 19:52
1

#16 Jag har sett den där bilden förut och det kan ju vara så att den som ser ut att vara Blue är en Silver AGouti… För det syns ju lixom inte helt tydligt.

Jag tycker att du kan göra som du vill för att få fram Black och Blue Banded. Bara du sållar bort alla c-gensvarianter vartefter de dyker upp. Till slut har du sållat bort dem.

Du kan också be att få låna djur eller köpa äldre avelsdjur från uppfödare som bevisligen är CC och inte Cc(x) eller c(x)c(x)

(x) = upphöjt i x, där x står för ch, e, h

Det vill säga self-djur som vid avel med cc/Cc endast ger C-

Om du inte vill ha Agouti och Blue Agouti Banded bör du inte avla vidare på några av dina tickade.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-01-19 00:37
1

#27 så fort du skriver så fattar jag, tack! Detta ska jag ta och lägga i minnet. Super! :)

Grodan
2013-01-19 14:41
0

#28 Bra! Skrattande Det var ju meningen. Skrattande

Hur vet man att en Black är aaCC? Jo, om den paras med en Siamese, aac(h)c(h), eller Colorpoint, aac(e)c(h), och det bara blir Black. Då vet man. Skrattande

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-01-19 15:05
0

#29 okej, vad bra så om man är osäker så gör man en parning så vet man :P haha