Erbjuder transport
Jag flyttar till Bad Säckingen, Tyskland, i början av februari och insåg då att jag kanske ska passa på att se om det skulle finnas något intresse i djurtransport!
Jag kommer pendla hemåt så ofta jag har möjlighet, då blir det till och från Arlanda + hem till familjen i Hudiksvall.
Bad Säckingen ligger några mil från både Franska och Schweiziska gränserna så det finns möjlighet till hjälp därifrån också.
Vilka ställen jag kommer stoppa på för varje flygtur kommer variera - det beror helt och hållet på priser, men Berlin, Riga och Wien är några ställen som flygturerna ofta passerar.
Skulle det finnas intresse kring detta så hör gärna av er! Jag tar också gärna emot tips för att transportera djur in och ut från Sveriges gränser, jag har nämligen inte så stor koll på intyg, tillstånd etc.
Samlingstråd finns på djurtransport iFokus;
http://djurtransport.ifokus.se/discussions/50fc5fd0d3b4fd65ce00dd41-tyskland-sverige-intressekoll
Tack på förhand!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Hade varit underbart men tyvärr är det väldigt svårt att få ta med gnagare på flyg.
Vad kul! Hur kommer det sig att du ska flytta till Tyskland?
Tror det är svårt att transportera gnagare med flyg. Speciellt om vi pratar andra bolag än Finnair… Men jag är inte fullt insatt om det skett förändringar idag, vet bara att när jag tidigare kollat så har det varit totalstopp i alla år… Det kan dock vara så att har du ordentlig bur kan vissa flygbolag tillåta gnagare, men det kan kosta en slant.
Enligt JBV så är det tillåtet att ta med upp till 5 gnagare inom EU och om jag förstår det rätt så gäller det även för flyg, sedan vet jag inte om det medför extra kostnader eller så - man får ju inte ha med dem vid sätet som t.ex på ett tåg.
Annars kommer jag säkert åka färja något också, jag kommer välja de alternativ som är billigast. Vi får se helt enkelt, men möjligheten finns i alla fall!
(sedan finns det väl säkert några coola bussresor också om man har tur)
Anledningen till att jag flyttar är för att jag fått jobb som Au Pair och samtidigt fått möjlighet till att få plugga. Mitt drömjobb är att bli tolk så det är rätt perfekt för mina framtidsplaner.
Jag kommer stanna där i ett år till att börja med och sedan får vi se.

Jag har tittat på flygbolag tidigare, och tyvärr det är bara ett fåtal som ens tillåter gnagare, och då får de sitta i lastutrymmet i specialburar (som kostar väldigt mycket att köpa). Så flyg är ganska omöjligt. Men ska du åka via andra vägar skulle jag bli jätteglad om du hörde av dig i god tid. Har lite kontakt med en tysk uppfödare jag eventuellt skulle vilja importera från. Det är ganska smidigt att åka tåg/buss och färja Skåne - Tyskland (hint hint haha).
Lycka till med au pair jobbet, låter som du har en riktigt rolig tid framför dig!
Jaha, så det är mer en fråga om vilka flygbolag som tillåter det och inte vad lagen säger? Då kanske det blir svårare, haha.
Men som sagt - jag kommer variera mig lite, och framför allt nu i sommar kommer jag nog åka hem till Sverige en del då familjen jag bor hos kommer resa mycket och då kan jag passa på att ta min lediga tid till att åka hem. Så jag hör självfallet av mig när jag vet säkert när det blir.
Det jag vet nu är i alla fall att jag åker till Tyskland i början av februari (kan, om någon skulle vilja, återkomma med datum + tider), men det blir då med flyg. Katt, hund och iller får transporteras med flyg om de har pass och vet. intyg, men det kan bli omständigt att ta med då jag kommer ha massor av packning med mig. Haha.
Får se om jag tar en buss samt båtresa från Tyskland och hem via Skåne något framöver, då kan man passa på att erbjuda transport heeela vägen från nedersta Tyskland till Norrland i Sverige… och träffa en massa bekantskaper på vägen!! 
En lös gnagare på ett flygplan kan sluta i katastrof då den kan gnaga av viktiga elledningar. Var väl nått år sen ett flygplan vart stående ett bra tag för att det var en råtta eller nått löst på det. Det fick inte lyfta fören man fick tag på den.
Så flygbolagen har god anledning att inte tillåta gnagare.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Flyg är galet svårt att få med smådjur på. De räknar t.om iller som gnagare. Jag fick ge upp när jag skulle importera iller från Holland och ta det med bil istället.
Men ett fåtal,l flygbolag tar iller, (typ, ett) men vete fasen om de tar mindre gnagare.