Snabba tips!!
Jag är alldeles ny här på mus i fokus, och jag skaffade möss så senast som idag! Två små unga och förhoppningsvis friska töser. Efter att ha läst på rejält både på internet och här på detta toppen forumet.
Något som jag dock inte hittat är tips på bemötande under den första tiden hemma? Ska jag låta dom små liven vara ett par dagar eller ska jag börja försöka närma mig dom efter några timmar bara?
Jag tror alla har sin egen personliga åsikt om detta, men jag skulle låta dem vara ifred i åtminstående en dag så att de får komma tillrätta i sitt nya hem och utforska lite i lugn och ro.
Okej, jo jag tänkte nästan det. Jag läste att man borde ta ut hus osv. från buren den första dagen, men det ansåg jag bara vore elakt så det lät jag vara kvar i buren som gömställe.
Ett dygn har jag fått höra, men jag brukar börja efter ca 12 timmar, men då tar jag inte ut dem ur buren. Bara låter dem lukta på mig och så ger jag dem lite godis om de vågar ta emot…
Kan också tillägga att jag inte tror att det spelar så stor roll i det stora hela. De kanske blir stressade för stunden om man håller på med dem för mycket i början, men om sex månader så kommer inte mössen vara otama vildingar för att man hållt på med dem några timmar för tidigt eller för sent. :)
Jag tror sunt förnuft räcker långt i detta fall.
Okej, tacksam för alla tips! Tror jag väntar tills imorgon med att introducera några händer :)
Tar gärna emot förslag på vad man kan göra för att närma sig i början.
#5 Du kan sträcka ner handen och helt enkelt låta dem nosa/klättra på dig. Du kan testa sätta ner handen med lite mat i och se ifall de vill äta (jag har dock aldrig haft en mus som velat ha godis i famnen, av någon anledning).
Det är det enda jag egentligen kan komma på som man kan göra utan att lyfta upp dem. Klättrar de upp i handen kan man ju låta dem springa på armar och händer.
Har du en liten behändig bur så kan du ta med den när du sitter framför teven eller liknande och bara ha handen i buren, om mössen är blyga och inte vill komma fram förens efter flera minuter så blir det inte lika lätt att tappa tålamodet när man kan fokusera på annat medans musarna samlar mod ;)
Och nu till nästa problem.. De små kräsna flickorna är vana vid pellets, och verkar måttligt intresserad utav blandningen jag gett dom.
Ska jag bara vänta ett par dagar och se, eller ge med mig och köpa pellets?
Välkommen hit och grattis till valet av husdjur. Hur går det med mössen?
#9 Supersött. Hängbro låter spännande, hur gjorde du den?
Ah, vad smart.
Jag skulle behöva simpelt tips på något bygge till mina rassliga töser som bor i ett terrarium - finns inget att fästa något på.
Av några grenar har jag byggt ihop en ställning men den är så jäkla ranglig…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 Smart idé! Jag brukar hänga rep i terrarietaket till mina möss. Ska testa att fästa toarullar där med och se om det blir uppskattat.
Ja, det som är så bra är ju just att rullarna "sitter där dom sitter" :)
Hur går det med musarna?
Det går jättebra! Inga problem alls, och jag skulle vilja spräcka myterna om att det inte går att köpa fullt friska och sociala möss från djuraffärer, för dessa töserna har inte varit ett dugg rädda sedan jag köpte dem.
Visst blir de nervösa när man närmar sig uppifrån med händer, men väl utanför buren är de pigga och nyfikna, och även jättelugna i handen :)
#16 Ja, just när det gäller möss så kan man emellanåt (jag vågar inte skriva ofta, eftersom det idag är mkt större hälsoproblem på möss) hitta trevliga och friska på zoo. Om man sedan håller dem i en stabil grupp och inte utökar den så minskar risken för smitta och då kan man ha tur att få ha dem friska och leva länge.