dö av övervikt?
nu har jag lovat att vara musvakt åt en väns möss ett tag framöver och en av hennes möss är smällfet. Inte bara lite tjock och överviktig, utan dödligt jätte tjock! hon kommer inte in i huset och kan inte springa i hjulet för att magen är ivägen.
Jag har ingen aning om varför eller hur hon blivit så tjock, vet ju inte vad hon fått för mat och så… men herregud vad gör jag åt det? Helt övertygad om att hon kommer dö av fetma snart ifall hon inte går ner i vikt.
Funderade på att sätta henne i en egen bur för att kunna kontrollera hur mycket hon äter och springer. vad tror ni?

Det man kan göra är följande:
råa grönsaker såsom gruka, squash, majskorn, sallad, rädisor
kokta grönsaker såsom morötter, potatis, blomkål, broccoli
Sedan när det gäller torrfoder kan man ge vanlig müsli som vi har till oss för frukosten. Dessutom kan man ge rått/muspellets om man är lat.
Deffenitivt inga fröer som solrosfrön och liknande då de är alldeles för feta.
För att aktivera den kraftiga musen så kan du ta ut henne lite extra mycket och låta henne få knata runt på bordet i olika leksaker och annat för att hålla henne mer i trim. Då lär du märka efter ett tag att hon kan gå/springa i hjulet.
Men det är också beroende på vilken färg hon har, då röda och gultonade har gener för att lägga på kroppshyddan mer än andra färger.
Alla mina möss får fröer som solrosfrö och ingen är dödligt fet!!! Det möss blir feta av är FEL kost, oftast sockrad mat.
Jag skulle gärna vilja se ett foto på din kompis mus. Har du frågat henne hur hon utfodrat sina möss? Hur mår de övriga?

Jag tog över mina möss från en annan tjej som inte kunde ha dom och då var Dior riktigt fet! Jag fick henne att gå ner några gram men hon åt ju inte heller färskmaten som jag la in åt henne. Hon blev inte ens ett år och vi tror att hon dog för att hennes hjärta inte orkade mer. :( En dag hittade ja henne bara död vid matskålen. Då hade vi märkt att hon hade varit ganska slö den senaste veckan men vi trodde att det berodde på att hon var trött efter alla behandlingar (dom hade precis blivit av med sin ohyra nån månad innan).. :*( R.I.P Dior!
Här är en bild på henne! (lite suddig)
#3 Oj, de va en stor tös.. Tråkigt att hon blev så ung :(

De har tydligen alltid fått zoomat. Nu får de min egen blandning och jag sprider ut den i buren och skippar skålen. Hon är lite gulröd i färgen så jag gissar att hon bär på "tjockisgenen" :)
Jag tror att de andra mår bra, ser pigga och krya ut, en del är lite blyga bara. Hon har dock en kal fläck på nosen och pälsen ser tuffsig ut.

#5: Jäklar vilken tjock mus! 
that's what I'm telling you….

Ja jösses…! Har du vägt henne?
Nej, hon har precis kommit hit och… ja, jag har nog inget att väga henne med
Äh, så tjock är hon inte, hon har ju mycket päls också! 
Jag tror du gör rätt som sprider maten i buren och skippar skålen samt ger dem din egen blandning.
Ja, eller hur :P och kraftig benstomme :P
Men tycker ni att jag ska låta henne vara i egen bur ett tag så att jag har bättre koll på hur mycket hon äter osv?
Wow vilken boll :D Hoppas du får ner henne lite i vikt. Det skulle va intressant att höra hur mycket hon väger :D
#11 hihi… Tycker inte hon ska vara i egen bur, då blir hon ju ensam. Har de stor bur? Mycket att klättra på och undersöka? Det gäller ju att aktivera henne lite, om hon nu vill. Mina röda brukar tyvärr vara lite lata men kan vara aktiva med att bädda och boa och då kan massa bomaterial få dem att aktivera sig, t ex kartonger och papper som man ska gnaga sönder och böja till osv.