Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2222 ggr
Ellinor_ludde
0

Hö bra för möss?

Kan man ha hö till mössen, många som säger att det kan
föra med sig ohyra och annat äckligt! Men är det sant?
Om man kan ha hö, kan jag ha det nu när svea har ungar?

Muszimba
0

Jag har inte hö till mina då jag hade det till en början och fick kvalster på mina möss.

Har hört att om man har höt på ett ställe där andra utelevande djur kan ta sig in i minst 40 dagar innan man ger det till mössen.

mandymoo
0

Jag har hö till mina och dom älskar det. Jag köper aldrig löst hö utan köper alltid på Coop hö i påsar, dom ska ju ändå inte ha så mycket hö. Och det är mjukt och fint. Plus att det är ganska säkert att det legat inplastat ett tag.. sen har jag påsen hemma ca 2-3 veckor innan jag ger av det.

Och jag har aldrig haft någon ohyra på mina så här långt.

Grodan
0

Ja, det är sant att hö kan föra med sig ohyra till möss. Därför rekommenderas att inköpt hö förvaras minst en månad tätt förslutet på ett ställe där inga andra möss eller gnagare går så att all ohyra dör och inte kan sprida sig vidare.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Terato
0

precis! Gör man bara den proceduren så ska det gå bra. det är klart värt det. Mina älskar hö!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Mymlan
0

Om man förvarar hö i tätt slutande och hö ej är 100% torrt så är riskerna stor att det börjar mögla. Bästa förvaringen är i t ex i ett extra förråd där vilda möss o rådisar ej kommer åt det. Så förvarar jag mitt hö. Nu kan inte alla förvara så då kan ni köpa hö från zoo, ica, konsum.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

mandymoo
0

#5 Ja o köper man från zoo ska det vara plastförpackat inte påse eller löst.

Mymlan
0

#6 Jag sa inte att det från zoo eller matvarubutiker förvaras utanför en påse, risken är att dessa kan vara mögliga. Vi har våra höbalar utan påse i förrådet men då vi bär upp så sätts de ner i blåa sop påsar i lghten så är de i påsarna men den är ej igensluten upp till så luft kommer in i påsen + att endel katter fått för sig påsen kan man kloa på så några fler luft hål finns *S*

Skulle jag köpa hö i butik eller från zoo så skulle jag sätta ner det i ngn låda eller ngt annat så luft kommer in till hö.

Ellinor_ludde
0

asså fattar inte, men jag uppfattar det såhär för at göra allt kortfattat (jag köper en sådan där påse med hö från konsum) Lägg undan det i några veckor för att låta all ohyra(om det finns) dö i ett förråd där inga andra djur kommer åt.

mandymoo
0

Jag sa bara att du hade rätt i det - att om man inte kan förvara hö så ska man köpa från ICA, Coop eller annan affär, och sen flyyde jag i att köper man från zoo så ska det vara plast förpackat o inte i påse eller löst - för då har man samma sak att man måste förvara det länge och på ett fritt ställe… och trodde att du menade vad man kunde köpa o var för att slippa det om man ainte hade den möjligheten…

Jag köper i plast o det har aldrig möglat för mig…

Mymlan
0

#8 Nu köper inte jag hö i zoo eller i butiker. Jag köpte i höstas 45 balar på ca 12 kg/st av Tuna Foder. Jag har marsvin som äter hö. Såna här balar kan jag ej köpa i butiker eller på zoo. Mina möss får inte hö. De har fått men ej mer..

Grodan
0

#8 precis! du har begripit

Carolin
0

Det finns höbricketter. Det är pressat hö som är hårda som pellets fast stora. Det är bra för mössens tänder. Jag vet inget om kvalster i dem men har inte märkt något. Annrs finns det syrat vaccumförpackat hö, ensilage, att köpa host hästägare.

mandymoo
0

Jag skulle inte ge ensilage till mina möss…  för det kan finnas bakterier i som till o med hästar kan dö av - det är därför man vaccinerar hästar som äter det.

Och höbricketter ska man ju blöta upp till häst för att det sväller så mycket… fast en mus äter kanske inte så mycket som en häst.. men jag avstår nog till mina ialla fall.

Chippers
0

Mina möss brukar få hö, de bygger gärna bo av det och äter lite :)

Vattnadal
0

Vitsen med hö till möss är väl att de ska få boa och pilla med det, inte äta det. Höbricketter torde vara lika spännande som övriga klossar ed.

Mina degis frå höbricketter mellan varvenb. Dels för att det damma mindre åt min näsa, men även för att de gillar att bära på grejor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

imsuchadiva
0

Jag har/haft både hö&halm till mina möss.
Har samma hö&halm åt dem som åt hästarna,
Och inte har de fått kvalster/ohyra.

mandymoo
0

Då har du haft jäkligt stor tur ….

Chippers
0

Mina möss har inte heller fått kvalster/ohyra, och de har alltid hö i buren … samma hö som ges till marsvinen och min kanin.

mandymoo
0

Ska starta med att klargöra att jag INTE säger att era möss har kvalster/ohyra. Så ta inte det jag skriver fel nu.

Men det är många som inte ens märker eller vet att deras djur har ohyra, och det är väldigt svårt att se om det inte blir ett angrepp som gör att djuret vrekligen visar symtom som klia, tappa päls osv.

Och det har visat sig när man ställer ut sen. Domarna är gamla i gamet och ser sånt här i tidigt stadium. Så många får veta det först när dom kommer till en utställning.

-----

Men sen är allt hö helt okey att använda så fort man haft det så att inget vilt djur kan komma åt det - precis som det skrivits om tidigare.

Chippers
0

Jag har inte heller påstått att du sagt att mina möss har det. Ville bara skriva det.

Elyria
0

Jag har aldrig gett våra möss hö. Men nu har den här tråden fått mig att köpa en påse. Gick förbi djurhyllan på Coop idag och tänkte att jag tester väl…

mandymoo
0

Och vad tyckte dom *Ler* Du måste berätta … först när jag får nya möss så äter dom … sen använder dom det mesta att boa med *Ler*

Elyria
0

Nu har jag testat. Det var jätteroligt att se aktiviteten hos mössen när de fick hö. Alla slängde sig över det och smakade och gnagde. Vad de sen gjorde med det är lite olika. En del har trollat bort det från burgolvet, antar att det ligger i husen. Andra har spritt ut det över hela buren - och vårt golv… Albin fick sitt hö i en höboll som jag hängde upp i taket. Nu ligger det utspritt. Kul hade de i alla fall.

Terato
0

De älskar hö. Nytt hö äter de av. Och boar och fixar. Men det blir väldigt mycket utanför buren också. Jag köpte pressat hö. Ska köpa löst nu också och lägga i en annan garderob i en månad. Tror inte det blir lika mkt flygigt av det.

Jag är försiktig och kör på karantänregeln.

teratos.r8or.se

Grodan
0

Hö har en annan funktion också, mycket hö i en bur gör att mössen bygger gångar. Höet masserar mössens päls när de kryper omkring i det och på så sätt får de blank och fin päls.

imsuchadiva
0

#24, flygigt, hur menar dudå?

Terato
0

Att det liksom på något konstigt sätt får vingar och flyger iut genom buren! :P Nä men att det liksom är lite för fint. Och med korta tunna strån som inte håller ihop. Då ahmnar det mesta utanför buren efter en stund.

teratos.r8or.se

imsuchadiva
0

#27 hm okej. Men hårdpressat hö brukar vara bäst.

Grodan
0

bara om man har gallerburar… Räcka ut tungan

Terato
0

ja fy fan för gallerburar. Tvi! Nu blir det dunor! Så jäkla synd att det är så svårt med klättermöjligheter i dunorna.

teratos.r8or.se