kan möss dricka kattmjölk??
kan dom det, typ pyttelite??
Jag har gett ibland, sån där man kan köpa i en liten förpackning o det har funkat bra. Även barnvälling som man kan köpa färdig i 2dl förpackningar brukar va mums.

Jag har aldrig gett någon av mina möss mjölk, men däremot välling, både vanlig och fullkorn. Har för mig att möss inte tåler vanlig mjölk som vi gör utan det ska då vara speciell mjölk.

Mina möss får en liten kopp med fullkorns välling ca en eller två gånger i veckan, för det älskar dom :) Youghurt är en av favoriterna också!
jo men katt mjölk är utan laktos preciss det som inte värkar vara bra för djur, me dom tål glass då borde jag väl kunna ge dom det
hm… ja, men… varför? varför ska man ge möss glass eller kattmjölk?
Sjuka, svaga eller undernärda möss som behöver tillskott bör man ge esbilac, fortimel eller näringsberikad välling samt rått kött, färska gröna ärtor, lax mm. Möss behöver mat som är så lite processad som möjligt, dvs i största möjliga mån rå. Torrfoderblandning av säd, fröer, gryner, örter, nötter mm utan konstiga bakade färglada saker är det bästa att ge dem och sedan ge dem tillskott av färsk rå kost - man kan gott prova sig fram vad mössen gillar, men håll er till frukt och grönt, fisk o skaldjur, kött o inälvor. Ingen mat som är sockrad eller tillsatt massa konserveringsmedel.

Jag försöker undvika "konstigheter" i min kost med. Bättre att hålla sig till så mkt råvaror som möjligt. Har blivit mer medveten om min kost sen jag skaffade möss. Är mkt enklare att ge dem en allsidig kost när jag också äter bra mat. Vi äter samma müsli t.ex. Ibland gör jag en särskild till mig själv med honung, kanel och kardemumma. Men har blivit så lat så nu för tiden tar jag direkt ur mössens basmatspåse. :P
Älskar mina stora små vänner..
Ja, då får mössen bra mat, när man själv kan småäta ur deras blandning! Jag har däremot lite konstigheter i som jag själv inte äter, som konstiga fröer och örter, så jag vill inte smaka deras mat…

vad är det för konstiga fröer och örter då?
jag ger dem allt sådant med, men glassen sa veterinären att jag skulle ge eftersom jag inte får i henne medisinen annars… dom äter bara makdonnals hamburgare, salad, mini majs, dom gillar det inte jag har försökt… kan inte göra mer…

blanda nån härlig sörja av avocado, minimajs, ärtor och annat som just dina tycker är gott och mosa/mixa allt tillsammans. häll i en liten burk att ha i kylskåpet och ge dem lite varje dag med medicinen i det. De brukar älska avocado. Visserligen fett men mcdonaldshamburgare är fetare.

Avocado har bra fett, jämför med snabbmatsfettet som bara är skadligt
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Ja det borde det ju vara. Har läst så olika om det. Att man ska undvika det till feta möss osv.. Fast jag ger det..
hon värkar ändå inte bli bra… snyfft har hållt på i 1 vecka nu med medisinen. hon har slutat att pipa men hon har fet pälls och andas ansträngt och fort och typ skaler ibland

Ibland tar det lite längre tid för dem att bli helt återställda och under den värsta tiden pysslar de inte om sin päls alls. Hur länge skulle du ge henne medicin, typ 2-3 veckoer eller liknande?
nä två droppar dagligen i en vecka, jag försökte ge några dagar mer men då vägrade hon äta det, tror medicinen blev gammal.. det konstiga är att hon är jätte pigg ena sikunden och andra ser hon jätte sjuk ut igen??
Kanske var det fel medicin?

kontakta veterinären igen tycker jag.