Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2749 ggr
Grodan
0

Hagens vattenflaska

Jag har nu tittat noga på vattenflaskors hållbarhet och insett att de flesta som säljs i Sverige är SKRÄP!!! Slit och släng-artiklar som du inte kan inte vara säker på fungerar som de ska.

Vattenflaskor som går fetbort är Classic och alla andra som har metallpip fastgjuten i plastlocket - om man dessutom öppnar upp en gammal som inte längre funkar får man en mindre chock då man upptäcker att metallpipen är avdelad och det har bildats ett stopp av skräp i mellanrummet. Helt oförklarligt hur man kan göra sånt skräp! Köp dem inte!!!

Bästa vattenflaskorna är de som man kan ta loss alla delar och rengöra, eller åtminstone lätt rengöra metallpipen!

Hagens smådjurs vattenflaska - nu heter några som de gör Living World - är visserligen metallpipen fastgjuten i plastlocket men den är lätt att rengöra, kulorna åker lätt och dessutom finns en gummiring som ser till att det inte läcker. Av de vattenflaskor jag haft är lab.bursflaskorna och Hagens smådjurs-vattenflaska de som hållt bäst!

Men helt klart efterlyser jag en BRA och perfekt musvattenflaska. Gärna inte i för mjuk plast då många flaskor behöver hänga inne i buren (när man har akvarium och terrarium som bostad åt mössen).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
0

Har du tips om någon riktigt bra vattenflaska för lite större djur, typ chinchilla? Går igenom en hel del här hemma….Fundersam

TacoBelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett litet tips bara…

Diska inte Classic-flaskorna i diskmaskin!

Mymlan
0

Tyckte på 80 talet då de hade glas flaskor dem kunde man koka.. Men allt ska ju försämras så vi djurägare måste köpa nytt ofta.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Muszimba
0

Glasflaskor finns på Scanbur, men man måste beställa via sin djuraffär och hämta på plats själv.

Mymlan
0

Zoo här tar ej in via dem då de vill man ska köpa deras varor.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Grodan
0

#1 Ja, jag hittade en bra variant på Coop Forum, Gamla OBS! Det är en stor vit flaska med en röd pip. Det som är bra med den är att pipen passar på Pet Flaskor!!!

Biba är ett märke som visserligen är hyfsat, men är ofta bra på att läcka. Min iller har en Biba vattenflaska, men den måste hänga fritt (inget får klämma på den eller så) och helt rakt annars läcker den.

Det skulle vara kul å vara typ vattenflasketestare - få alla märken och fabrikat från hela världen att testa! WOW! Har ju ingen möjlighet att kolla i Amerika vad de har där, men det borde ju finnas något bra där tycker man.

TacoBelle
0

När jag hade mina första möss tidigt 90-tal, då hade jag en märklig liten vattenflaska. Jag har inte lyckats hitta någon bild på något liknande. Den var i helglas, som en liten avlång glasbubbla med smal spets. Någon som sett något liknande och vet vad jag menar?

Bifogar en dålig paintbild på hur den ungefär såg ut…

Grodan
0

#2 Nä, självklart inte. Sådär kan du lyckas forma dem bara genom att hälla varmt vatten i dem. Framförallt köp inte vid huvudtaget de där Classic. De är inte bra! Risken för stopp är inte en risk - DET blir alltid stopp, så frågan är bara när. Du måste ständigt leva med tanken "har de tillgång till vatten"? Något som e helt galet enligt min mening!

En mus klarar sig inte många timmar utan vatten!!!

Köp då hellre Ferplast goa plast o gummi flaskor - det blir inte stopp i dem, det som förkortar deras livslängd är att de är så goa att mumsa på. Jag kan för mitt liv inte begripa varför de satt en gummibussning/gummislang för att hålla fast metallpipen i plastkorken? Visst det är bra att allt går att plocka isär, t o m kulorna ramlar ut på de äldre varianterna (vet inte om de åtgärdat detta nu - ett himla gissel att leta metallkulor i burspånet… och det MÅSTE vara två kulor…*grr*). De flesta av mina ferplastflaskor har nu tejp (nej inte Musse-tejp, men jag funderar på det… hihi) istället för den där genomskinliga gummislangen som ska hålla metallpipen på plats. Får byta tejp varje vattenbyte… urk… visst, man kan köpa sån där gummislang på meter nån stans har jag hört… men varför? det är ju mat… nä men ska gnagas sönder direkt…

Grodan
0

Jag vet vad du menar, Belle! Den finns inte längre va?

TacoBelle
0

Jag har inte haft min diskmaskin länge och har inte riktigt lärt mig vad som kan och inte kan diskas i den. Glad

Tror inte att dom där glasbubblorna går att hitta alls längre.

Grodan
0

haha, du så söt belle… (känner igen det där med förstagångsdiskmaskinsägare… hihi)