Hanflockar ?
Hur stort bor era hanflockar på, dess ålder och antal i buren. Funderar på att ha mina hanar i ett akvarium då de 4 stycken.
Min största hanflock är på 6 st och de bor i den största labburen. Vet inte mått, men ca 50 x 30 x 20. Inte stort, tyvärr.
En annan hanflock är på 5 st och de har samma bottenyta men däremot 20 cm högre i höjd…
Har 3 pojkar nu, pappa med två söner i en smartstore låda, 31 classic.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Då bor era ändå inte så stort, min förhoppning är att lillebror Belve kan bo i flocken alternativt iaf med en bror från tidigare kullen. I B-kullen var det bara ag-cr hanar vilket gjorde att jag sparade den mörkaste hanen.
Har inte mått på min bur då den är ihopmonterad med en annan bur för att utöka bottenytan lite. Fördelen med deras nuvarande bur är att den är sk öppen och man kan plocka med mössen allt eftersom man går förbi.
Lånar tråden lite:
Hur gör man för att ha så stor chans som möjligt till en fungerande hanflock? Fått erbjudande om kullsyskon, men vill inte ta emot om jag riskerar att bli sittande med ensamma möss… :(
4; Min hanflock som var 4 har delats till 2 och 2 då 2 bröder bråkade vid nystädad bur och matgivning. Dessa 2 bröder bor inte ihop och det fungerar perfekt i respektive bur. Dock ville inte någon av dom släppa in lillebror Belve så han får bo själv. Men jag har lika många sovplatser som hanar i flocken, torrfoder hälls ut på botten och färskmaten serveras i stor skål. Mina hanar med vissa undantag bor i öppna burar.
Jag har två hanar i en liten SAMLA-låda (25l?), som jag lött ut ett hål och gjort till en öppen bur. :)
Jag själv tycker det blir lugnare med mindre bur.. Inte så mycket att bråka om ;) Dock ska det finnas möjlighet för dem att sova i olika bon.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#4 Störst chans är om hanarna är Longhair och från en linje där man avlat på både honor och hanar i flera generationer som levt mycket fredligt i grupp.
Det är kanske ett superföråldrat tips, men jag tror benhårt på det…
Är hanar i LH lugnare och snällare och mindre dominanta än andra? Ja, jag tror det faktiskt…
Men nu inte sagt att det gäller alla LH. Som jag också nämnde, linje där man selektivt avlat för detta. Vi hade igång flera sådana linjer förut, men vet inte om det nu finns några igång. Jag kommer själv att avla mot det, men det dröjer innan jag kan visa resultat om allt går vägen.
Sedan givetvis det Velinga säger. Det är mkt viktigt att det är stor bur och aldrig saknas något i form av mat, sysselsättning eller sovplats.
Jag har två bröder som bott tillsammans hela livet. De är födda i september förra året.
#8 Ja, vad Velinga är nyfiken på är hur dina killar bor osv.