Intelligens möss vs råttor
Hur anser ni det är med intelligensen möss och råttor emellan? Vet att råttor är som små hundar, men det är väl inte möss? Beror ju på vad man klassar som intelligens givetvis.. Hur lyder era erfarenheter/vad tycker ni? Den enda skillnaden jag vet är (förutom storlek, att mushanar oftast trivs bäst ensamma till skillnad mot råttor som alltid ska vara i flock, att råttor är mer pang på - möss är försiktigare, råttor kräver mycket mer ute-ur-buren-tid och aktivering medan musen inte direkt blir tokig om man inte ger den samma uppmärksamhet..) Som sagt, intelligens - "förstår" musen alltså lika bra som råttan trots attitydskillnaden arterna emellan?
Ingen? 
Jag har bokmärkt den här tråden då jag också är himlans nyfiken!
*HOST* Grodan… 
Frågan är så stor så man kan skriva ett par böcker i ämnet och jag tror det är därför du inte har fått något svar alls :P
Möss är oerhört intelligenta precis som råttor.
Jag tycker du ska söka på You tubeklipp om mouseagillity och liknande. Det finns även sådana klipp länkade här ifrån som du hittar om du använder sökfunktionen :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#3 Absolut, visst är det så. Men man behöver väl kanske inte ta allt superutförligt. Kanske kan man dela med sig lite av sina egna erfarenheter, om man har eller har haft båda arterna. 
#4 jag började med råttor, var helt djurfri en period och skaffade sedan möss för att nu har båda arterna.
De ska båda gå i flock
Precis som du beskriver är råttor mer på. Kräver uppmärksamhet och vill ut ur buren. De kräver sin ägare och sin uppmärksamhet. De lär sig kommapå kommando och bajsar på bajslådor (om man har tur). De kräver också att ägaren hanterar dem ofta så de blir lugna, mysiga och sköna myspåsar
Möss är försiktigare, de är nöjda med att vara i sin bur om en är rätt inredd och tycker om att umgås med varann man är vänliga individer som alltid accepterar människan även om de inte blir hanterade dagligen. De är lika glada att komma ut som att komma in i buren. De är enklare än råttor att hålla på det sättet att de kan klara sig med torrfoder någon dag utan att få kela i knät eller galoppera över köksgolvet som råttorna vill.
Råttor kan man brottas med och leka med. Möss vill bli kelade med. man kan busa med dem men de blir oftast rädda då.
ostädade burar luktar olika: Råttor luktar bajs, möss luktar urin
Råttor tycker jag att man ska bada i bland och klippa klorna på, det behövs inte alls på möss.
Båda är infektionsskänsliga och bildar lätt tumörer men jag tycker nog möss är känsligare än råttor i det avseendet.
Jag tycker möss är "snällare" än råttor för de finner sig tyvärr i det mesta och är liks snälla för det. Råttor kan bli agressiva och misstänksamma om de inte hanteras eller hanteras fel (jagas, hålls fast osv), så blir nästan aldrig möss. De kan bli "rassliga" i buren, alltså sprina undan och gömma sig, men bits sällan om man ändå tar dem. jag skriver sällan för de har täder, alltså kan de bitas och det händer även om det ine är ofta.
Möss är ett enkelt djur för den som har lite tid och litet utrymme
Råttor känns mer som att ha katt, iller eller kanske till och med hund på det sätet att man alltid går med dåligt samvete om de inte får komma ut.
Men intelligensen är nog jämngod. De visar det bara på olika sätt :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Håller med Artlink i mycket. Möss och råttor är olika och att jämföra rakt av tycker jag är svårt.
Jag tycker dock att möss överlag är snällare och mer stresståliga än råttor. Det kan påverka en del i hur de uppfattas i karaktär, lynne och intelligens.
Möss är mycket lekfulla precis som råttor, det är dock inte supervanligt att man som människa hittar ett sätt man kan leka med sina möss på. Enkla tittut lekar och lek där jag ska hinna peta lite på musens huvud innan den flyttar på huvudet samt jakt-lekar funkar bra. Samma lekar funkar med råttor. Däremot att greppa tag i musens framkropp/huvud och skaka lite, det har jag ännu inte hittat någon mus som gillar…
Sedan har vi apport-lekar. Det kan funka om man hittar en sak som mössen gillar. På råttor funkar knappar, mynt och kapsyler (lol). På möss kan suddgummin funka… Hade en mus för länge sedan som släpade på suddgummin från mitt skrivbord… Men även små tyggrejer och hopvikta pappersbitar kan funka.
Idag avlar väldigt få på hur tama mössen kan bli. Även jag har kommit ifrån det lite. I en sådan avel avlar man mer på hur intelligenta djuren är än när man avlar för utseende. Och det är när jag bedrivit 100% temperamentavel som jag också träffat på mycket intelligenta möss. Möss som kan och vill lära sig massor av saker. Möss som klurar ut klurigheter du ger dem och där du behöver öka svårighetsgraden med tiden. Precis som råtta och hund. Dock mycket mindre och under andra förutsättningar.
#5 # 6 Mycket intressant! Tack för utförliga inlägg!
Min erfarenhet är att möss och råttor är lika intelligenta 🙂 Jag har haft möss som kommer till en på kommando och älskar uppmärksamhet, dem var som små råttor 😃 En mushona jag hade kunde t.o.m. gå ut och in ur buren själv utan att försvinna, hon hittade alltid samma väg! Tycker dem lär sig väldigt fort med att handen inte är farlig om man bara låter dem komma fram och nosa på handen utan att röra dem, de fattar snabbt att de kan klättra upp på handen 😃 Vissa möss tycker om att sitta på axeln när man går runt 🙂 Jag såg ett fantastiskt klipp på Youtube med musagility och dem mössen var otroligt intelligenta, det är helt fantastiskt att ett så litet djur kan vara så otroligt intelligent!!
Möss är ju också så otroligt nyfikna så fort man sätter in något nytt i buren 😃 Möss kan också slicka en på handen precis som råttor ^_^