Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 457 ggr
Lottavo
0

mat-funderingar

Funderar lite på vad som "funkar" som mat…

I det vilda äter ju möss i stort sett allt, men då misstänker jag att de är mer härdade än vad domesticerade möss är.

Finns det nåt man absolut inte får ge, eller nåt man inte bör ge?

Naturliga torkade kryddor, t ex ( inte socker och salt), material i leksaker etc… finns det nåt man bör akta sig för?

Hundar t ex ska ju inte äta choklad…

Digitalis
0

Mössen kan få smaka på det mesta jag äter, förutom sådant med starka kryddor, salt, socker och mycket surt. Generellt så undviker jag processerad mat både till mig och dem, men mössen äter betydligt renare mat än vad jag gör på det stora hela. Inte massa E-ämnen, koncerveringsmedel och crap. Vindruvor och citrusfrukter får de inte.

I och med att de gnager så skadar det inte att tänka på att inredningen ska vara giftfri men jag har inte tagit så jättestor hänsyn till det faktiskt. Skulle inte ha i behandlat eller besprutat trä i buren. Plastgrejor kollar jag inte närmre på.

//frida

Lottavo
0

Då tänker du ungefär som jag…

Nån mer med tips/förslag?

[cessi]
0

Jag håller på att inreda buren just nu och jag går i samma funderingar gällande det som får/inte får finnas i buren. Jag köpte en begagnad duna att ha som extrabur när jag är på sommarstugan i 3 månader i sommar, och i den följde det med en massa plasttunnlar/bon/leksaker osv som nästan alla hade gnagmärken på sig. Jag har redan slängt alltihop förutom en "toalett" i hårdplast för jag vill inte att mina möss tuggar i sig plast i framtiden (har hört att det kan vara riktigt dåligt).

Gällande maten så skulle det vara spännande om folk kunde ge förslag på vad mössen kan äta som vi äter? :)

Lottavo
1

Idag får våra vänner fredagsmys… Knäckebröd med bredbar leverpastej och osttärningar…