tips på bomaterial
någon som har något tips på "ulligt", mjukt och skönt bomaterial? jag skulle vilja lyxa till det lite. dessa pappersbitar flyger och far och verkar lite svåra att boa med. skulle vilja testa med något riktigt mjukt och mysigt så att han sover riktigt gott! 
/Anneli

Kan passa på och låna tråden och höra vad ni tycker om bommull? Finns ju olika typer med olika långa fibrer. De med kortast ska ju vara bäst till smådjur. Men många tycker att det är en kvävningsrisk även med korta fibrer.
Annars kan man ju ta tyg från lakan om man har något gammalt trasigt. Men är nog inte så roligt att boa med.
Skulle kunna tänka mig att halm är bra att boa med. Har inte provat än. Men då får man tänka på 4 veckors karantän för att slippa ohyra.
Älskar mina stora små vänner..

Fleece. Riv sönder en gammal fleecetröja…

Åå det var smart! Såna har man ju kvar sen man var liten
ja, juste. perfekt. det finns ju något som heter typ hamstervadd också, är det olämpligt för möss?
/Anneli
#4 - Hamstervadd är olämpligt för hamster, så jag tror inte det är lämpligt för möss heller. Materialet kan nämligen strypa blodtillförseln till benen eller, i värsta fall, strypa djuret :-/
okej, jag antog att det var något i den stilen.
tack för tipsen. inatt kommer lejonet få sova på en riktig lyxbädd!
/Anneli
Mina möss gillar verkligen hängmattor - de får dem i fleece, då annat tyg inte är så bra eftersom det kan bli trådigt om de tuggar sönder det och då är det lätt att de fastnar i det. Att boa med får de träull - när jag har - rivet papper av olika slag (dokumentstrimlad telefonkatalog är underbart!).
lejonet har en hängmatta av bomullstyg som inte trådar. han är inte alls intresserad av att bita i den heller, bara att springa på och sitta och äta i. ^^ har tänkt köpa fleecetyg ändå för att det är lite mysigare förstås. smidigt att kunna ha samma tyg till både hängmattor och täcke. ^^
grodan, vad har du för bur och hur sätter du upp hängmattorna?
/Anneli

#9 gör du? vilken affär då? vad är det för strimlat papper och hur stor är en påse? *nyfiken som en tok*
Vi har pratat om de där telefonkatalogerna förut och jag vet inte om de går att få tag i längre, men om de går så håll hårt i dem!!! En katalog (ca 10cm tjock A-K var det väl, över Stockholm) räcker till en eller TVÅ svarta sopsäckar om man strimlar det 5 mm eller lite tunnare!!! Det räcker LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE!!!
#10 Jag har lab.burar, terrarium, akvarium etc - väldigt blandat - hänger upp hängmattorna dubbelvikta (så att mössen kan sova mellan, åh, det gillar de) i stora gem! Kan även använda krokodilklämmor och säkerhetsnålar… Beror lite på till vem det är och vilken slags bur det är. För att hängmattan ska hänga ner lite från taket kan jag sätta en kedja mellan gemen - tråd håller inte så länge…
jamen, det var ju smart faktiskt. funderar på att köpa ett terrarium eller dyl själv nämnligen. det ska bli spännande. MEN till bottenmaterialet igen: kan man KÖPA strimlat papper? kanon isf. hur gör man annars? dokumentförstörare?
/Anneli
eller… alltså.. man kan ju såklart riva själv, men jag tänkte… det tar ju tid! :P
/Anneli

Hej!
Hamstervadd ska man inte använda till något djur enligt mig.
Min lilla Prizma hade fastnat med sin tass i hamstervadd och det hade snurrats runt tassen så den var alldeles blå när jag såg det. Som tur är blev tassen rosa nästan direkt när jag tagit bort vadden, men svullnaden tog några dagar på sig innan det försvann. Har även hört om hamstrar som kvävts ihjäl i hamstervadd, så man ska inte använda det.
Prizma dog ett par månader senare, men det hade inget med vadden att göra…
Till Kristall har jag hö och toalettpapper/hushållspapper. Det är väldigt populärt, hon älskar att bygga bo med det:)
Kramar/Carro

Nej vad otäckt! Ska leta på en gammal fleecetröja istället!
Just nu har jag kört på vanlig bommull som man köper på Ica och tyvärr så älskar Elvis det. (Han är skitkåt på bomaterial) Antar att det är samma sak där så får väl ta bort det. Kolla vad glad han blev när han kunde inreda rören med bommull. Ser riktigt ut som att han ligger på en kudde. Hela rören är fullproppade med bommull. Och han har fixat det helt själv.

#10 Jag köper det på Mölndals zoo och reptil och det är inte så stor påse men den räcker ett ganska bra tag till mina möss iallafall.. (har fyra möss) Det är typ tunnt och lite gråaktigt papper som dom har rivit och mina möss bara älskar att boa med det! I påsen är det typ lite "packat" så jag brukar dra ut det lite och så ger jag dom ofta lite toa/hushålls-papper som dom blandar det med också.. kan typ försöka ta kort på en oöppnad påse sen om jag hittar batteri till kameran :/

Jag tror inte att riskerna med vanlig bomull är så stora, använder det lite då och då och det har aldrig hänt något. Kanske att man ska undvika det när man har småungar då. När det gäller tyger har jag använt gamla strumpor till mycket. De fransar sig inte direkt, men mössen kan fastna på dem med klorna ibland.
Ett tips till alla som pluggar: Glöm inte att spara allt kantfnas från kollegieblocken!
Jag har använt bomull till mina möss när jag bodde i ett kallt hus och hade mössen i ett rum som var oisolerat. De klarade vintrarna bra genom att leva tillsammans (ingen bodde själv), ha lång päls och mycket mat samt bomull att boa med.
Ser ut att vara jättebra papper ju! Skulle vilja ha tag på sånt, men i större mängd…