Erfarenheter av syskonparnigar?
Någon som har erfarenheter av syskonparningar? :)
Har planer på att para två fuzzy-syskon för att få fram ungar med mindre päls.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Blir det inte inavel då?
#0 Jag har parat syskon. Den gången berodde det på att honan var svår att se kön på vid 4-5 veckor och sedan blev det en kula på magen (Muffin+Mackanparningen) men det är bra linjer och för mig gjorde det inget alls. ungarna som är blå korthår kommer gå vidare i avel men jag måste tänka på att para ut då. det har kanske hänt någon mer gång mer planerat men inget som kommer upp i minnesbanken just nu. Det som kan vara bra med syskonparning är att utröna om det finns gömda gener, recessiva och heterozygota som plötsligt blir homozygota och syns. I min syskonparning dök det upp lilac. Alltså finns choklad i linjerna. Jag hade misstänkt att det fanns blekgener men något sådant bevisades aldrig.
Det som är svårt med fuzzy är att anlaget är recessivt och det krävs stor avelsbas för att det inte ska bli inavle utan linjeavel. Speciellt om man tänker sig att få fram fuzzyhairelss för då kan man i stort sett aldrig hämta in na gener från tex korthår eller annan pälsad variant utan att ta hundra kliv bakåt igen.
Mitt projekt sprack. Jag parade tillbaka fuzzy+fuzzy, naknast med naknast, kusinparningar mestadels och hade ändå 5-6 fuzzy att trolla med, men det som händer är att de krymper lite i storlek efter flera tillbakaparningar och på mina upptäckte jag ett försämrat immunförsvar. Nakna blev de, men svagare än de håriga fuzzies som är enklare att avla ut och sedan para fuzzybärare med varann. Då bibehålls eller förbättras ofta storlek och typ istället.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Jag vill ju ha SMÅ möss, så för mig gör det inget om de krymper ;)
Tack för ett bra svar Lottis! Tror att detta får bli en syskonparning. Det jag är mest intresserad av är om det kan bli drastiska bieffekter på syskonparningar.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Syskonparning är mindre riskabelt än att para förälder med avkomma. I teorin kan två syskon, vars föräldrar är helt obesläktade, vara helt olika. En förälder har alltid 50 % av sina gener gemensamt med sina barn.
//frida