Mus iFokus

Mus

Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 672 ggr
[Snuttegris]
1

I väntan på Mus

Ja nu går man i väntans tider på att få hem sina första möss. Väntar på 2 hanar som skall flytta hem om cirka 2-3 månader. Dom blir förhoppningsvis tillverkade nu i veckan så min väntan känns nästan totyraktig.

Förhoppningsvis så kan mina hanar gå tillsammans, men skulle det inte fungera så givetvis så har jag en extrabur i beredskap.

Men nu till mina frågor. Hoppas jag inte ställer alltför dumma eller konstiga frågor

.Jag är helt ny på möss (har marsvin, chinchillor och råttor), så när vet man att det är dags att skilja på hanar om dom inte fungerar? Vilka tecken ska jag hålla utkik efter. Vill ju gärna inte att det går för långt och det blir för sent ifall man måste sära på dem. 

.Fungerar det bra med hemblandad musli och lite undulatfrö som basfoder, eller finns det något annat som fungerar bättre?

.Är möss känsliga för c-vitaminer eller kan jag ge dom samma grönsaker som jag ger till mina marsvin?

. Vilken bur rekommenderar ni mest?

. Vet ni om det finns duktiga vetrinärer i växjötrakten som kan sin sak när det gäller möss?

. Hur ofta kan man ge mjölmaskar till möss?

. Vilket bottenmaterial kan ni rekommendera? Tidigare till mina råttor så hade jag toalättpellets, men tycker det verkar så hårt att gå på för deras små fötter. Funderar starkt på hampaströ, är det något man kan använda även till möss?

. Är möss lika känsliga i luftvägar som råttor?

Kommer säkert fler frågor i framtiden, och jag hoppas att jag inte blir helt och hållet klassad som idiot för mina frågor. Jag är en stor djurvän och vill gärna att mina små grabbar ska få det bästa liv som tänkas kan när dom bor hos mig.

[Snuttegris]
0

Det var nog ingen som ville svara på alla mina frågor, men så är det ju också söndag 😛

Lamina
2

Det kommer säkert komma någon som har massa bra svar på dina frågor. Det finns mycket kunnit folk här på sidan som mer än gärna delar med sig av sin kunskap. Själv känner jag mig inte kunnig nog att svara på alla, men några kan jag ge svar på.

Du kan se att hanar inte trivs ihop om dom jagar varandra, försöker rida på varandra, bits osv. Även om ena hanen verkar stressad, hängig, ledsen kan det tyda på att han inte blir behandlad väl av sin burkompis. Det finns fler tecken än så, men jag kan inte beskriva dom. Jag bara vet när mina pojkar inte trivs ihop. Men det kommer nog mer, bättre, svar på den frågan.

Hemmablandad müsli funkar fint, men det kan vara bra att blanda i lite frön och nötter också. Det finns massa bra Artiklar om mat och bra blandningar här på sidan om man söker lite.

Jag har faktiskt ingen aning, har aldrig hört något om att dom skulle vara känsliga för c-vitamin. Så jag antar att dom inte är det. Jag ger mina möss frukt och grönt med mycket c-vitamin utan problem.

Personligen föredrar jag duna-burar och mina egentillverkade burar av samla-lådor. Dom är väldigt behändiga och lättstädade. Älskar dom!

Känner inte till några veterinärer i Växsjö tyvärr.

Har ingen aning om hur ofta man kan ge mjölmask. Någon, några gånger i veckan kanske. Det är ju nyttigt och bra. 🙂

Jag rekomenderar just hampaströ och alspån (nickos, som är egentligen är flis och inte spån.) Tycker att det är jättebra, och inte alls lika hårt och illaluktande som toa-lätt. Tycker toa-lätt är på tok för hårt för små möss att gå på. Men dom flesta håller inte med mig om det…

Jag skulle vilja säga att möss är känsligare. Iaf enligt min personliga erfarenhet.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Snuttegris]
0

Tusen tack för att du tog dig tid att svara 👍 Så med andra ord om det är mycket liv och rörelse i buren och och pip så kanske det är i så fall tid att sära på dom. Jag hoppas att jag kan skilja på lek och allvar. Tycker sådant är så svårt när man inte har något att jämföra med mer än råttor, marsvin och chillor. Men jag lär mig nog det också.

Vill ju gärna ge mina grabbar en chans att få bo med en burkompis, men vill inte att dom ska behöva lida om det absolut inte går, så därför jag vill veta hur man ser skillnad och kan i så fall sära. Men vill ju absolut inte sära om det bara är lek. Så här vill jag verkligen lära mig skillnaden. Vill verkligen inte göra något misstag åt nåt håll där.

Jag tycker det är väldigt viktigt med burkompisar, men blir det stressigt jobbigt osv så delar jag hellre än att riskera att dom har ihjäl varandra.

Hoppas ni hänger med på hur jag menar.

[Snuttegris]
0

Här kommer en fråga till. Kan man ha levande växter inne hos mössen i deras burar/akvarium/terrarium och i så fall vilka växter är ok?

Lamina
1

Ja, det kan man. Men dom brukar förvandlas till döda växtre rätt så snabbt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Snuttegris]
0

Ja det kan jag iofs tänka mig 😛

Lamina
0

Jag hade en bur (akvarium) till mina dvärghamstrar en gång, som jag fyllde med jord och odlade ärtor och havre i. Efter att ha låtit det växa i 3-4 veckor satte jag i hamstrarna. 2 dagar senare var det bara jord kvar. Fast det var rätt så kul att gräva gångar i, så dom hade kul ändå. 😛

//Lamina

[Snuttegris]
0

Hahaha nej gud så kul dom måtte ha haft 😉

L8sson
2

Här är lite intressanta artiklar: 

Mushanar ihop

Inreda naturtroget i buren

Mata musen rätt!

Bostadsburen

Vilket strö i buren? 

Lite olika Artiklar som jag tyckte var bra när jag skaffade möss. 

Jag har inte svar på alla dina frågor, 

Du märker när hanar inte fungerar ihop längre, de tjafsar och du hör det. Jag har vaknat av de på natten och då bor dom i rummet intill. Man får helt enkelt sära på dom direkt då. Jag har märkt med ett par hanar jag har som bor ihop att när buren är helt nystädat och de får komma in igen så bråkar dom. Men om jag behåller lite från deras bur sedan innan så de har sina lukter kvar så är det lugnare och inge bråkigt alls 👍 

Jag använder samlalådor från IKEA till mina möss som burar. Öppna burar och några akvarium, har alspån i alla lådor och sedan tidningspapper som bomaterial. Jag gillar att inreda i burarna, så pinnar/kvistar så de kan klättra mycket. Jag tycker att mössen ska kunna ha bon på marken och långt uppe i taket i buren.

[Snuttegris]
0

Tusen tack för tipsen till artiklarna :D