Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2154 ggr
[-Dansmuus-]
0

Vilket bottenmaterial?

Vilket bottenmaterial är bäst att ha till möss?

zimzon
0

Jag tycker att apsflis är bäst.

Muszimba
0

Jag har Toa-Lätt till mina, men ska pröva ett tag nu med Aspflis för att se hur både de och jag tåler det. Jag är spåndammsallergiker nämligen.

[mjuue]
0

Jag har toalätt till mina möss. Hade spån förut.. men ska sluta med det nu :)  Ska endast ha toalätt.. för dom gillar det!

Laika
0

Tycker inte att det är stora skillnader… Aspflispaketet tar i alla fall betydligt mindre plats än toalättsäcken fast det räcker längre. Lättare att bära är det också.

Chippers
0

Har spån till mina och tycker att det är bäst, fast har hört att aspflis ska vara väldigt bra med.

Rymdkanin
0

Hur ser toa-lätt ut? Vill någon lägga upp en bild? och på aspflis? Har nämligen inte sett det i zooaffären.

Chippers
0

Har kutterspån och tycker det är bäst. =D

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På denna bild ser du hur Toa-Lätt ser ut, Rymdkanin. Det är papperspellets som man även använder till kattlådor.

kastrullis
0

Blomjord tycker jag är bäst, ingen lukt. Kutterspån ibland, men det luktar för aromatiskt, blir nästan som kisslukt…

mandymoo
0

Gällande kutterspån o vad det luktar så beror det lite på var man köper det. Jag köper små förpackningar på Coop o dom luktar inget o är så mjukt o fint.

Men håller med om att jord/torv är det bästa att hålla doften borta.

Sushifish
0

Jag har spån för tillfället, funkar bra. Annars använder jag toalätt!

tyra
0

#9 Hur funkar det att använda blomjord? Måste man behandla det på nått sätt innan man kan använda det till mössen? Skulle det fungera lika bra med såjord tror du? Är det inte risk för att det finns ohyra i jorden som kan skada mössen?

Elyria
0

Vi använder olika bottenmaterial. Det står flera backar under dotterns säng. I dem är det:
Aspflis
Vanligt spån (kutter)
Alspån
Papperspellets (Toa-lätt)
Träpellets
Cederspån

Några av mössen är mycket för att gräva och rota så de får nästan alltid aspflis eller kutterspån, för det är lättare att "bygga" med. De som inte vistas så mycket på burbotten eller åtminstone inte sover på det kan få pellets. Cederspånet luktar så mycket så det använder vi inte så mycket men blandar i bland med annat.

Brukar variera ganska mycket och det är sällan som en mus får samma sorts spån två städningar i rad.

Favoriten är nog aspflis. Det funkar i alla lägen, men är dyrt.

Bilden visar påse med aspflis (öppnad upp och ner…)

tyra
0

#13 Använd inte cederspån det är skadligt för både djur och männiksor. Kan orsaka cancer mer än vanligt spån och man kan utveckla astma och allergier.

Elyria
0

Oavsett sjukdomsrisker så blir det nog inte fler cederpåsar här. Vi gör slut på den vi har, sen får det vara. Köpte den när det inte gick att få tag på aspflis, men gillar inte lukten…

#6 - Så här ser aspfliset ut i bur. Sömniga D-flickor undrar vad jag sysslar med….

GucciDior
0

#10 Jag köper också dom små spånpaketen på coop och tycker att dom är bra och tar nästan ingen plats bara för att det är packat.

Terato
0

Har precis bytt ut mitt spån mot toalätt. Tror inte musen uppskattar det lika mycket eftersom det inte är lika grävvänligt. Men pga cancerrisk mm så får det bli toalätt nu. Dessutom är det ju hundra ggr lättare att städa. Har en rätt stor bur så för mig går det åt en hel påse toalätt vid varja städning. Städar dock inte så ofta då det inte behövs för min ensamma kille i en sån stor bur.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

#17 Prova aspspånet annars, som finns på bild i #15. Kaytee tillverkar det i USA, och det är lika bra som aspspån, dammfritt, tar bort lukt bra osv, men skojigare för mössen att boa och greja med. 128 kr för presspack om ca 50 L spån.

Tyvärr är det krångel med att få hem det från USA igen, men så fort vi får hem till jobbet, kan jag hojta till. Kör själv med toalätt istället nu, och gillar det inte alls- Det är inge snyggt, det dammar lite (även iom det dammar mycket mindre än spån) tar bort lukt sämre än aspspånet och är trist för mössen…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
0

Mina möss gräver en hel del i sitt toalätt, Terato. Det funkar lika bra som annat att gräva i. Jag brukar köpa 55-literssäckar med Toa-Lätt till mina möss då jag har burar som är både 50*80 cm och 35*55 cm till mina möss. De säckarna kostar 99:- på COOP FORUM.

Terato
0

#18 Ja, det har ju varit lite svårt att få tag i aspspån. Vore skitbra om ni tog hem det för skulle gärna vilja prova. Visst dammar det mindre än vanligt spån?  Är sååå less på att ha spån i hela lägenheten. :P Dessutom kan det verkligen inte vara bra för deras små lungor.

#19 Ja jag har också en bur med 50x80 i bottenyta. Så det går ju åt en hel del om man köper små påsar på Ica. Men jag ser inte att min mus gräver lika mkt när jag har toalätt. Fast.. Man kan ju prova att sätta in en annan liten behållare med typ sand eller jord och gömma mat så att han kan gräva lite där..

Det är ju som man tycker det där.

teratos.r8or.se

Vattnadal
0

Jag hojtar till när det kommer hem. Vi brukar ta hem 5 i taget. Jag längtar efter det nu, hatar toalätt!

MVH Elin

Terato
0

Hahaha

teratos.r8or.se

Rebornbabyn
0

Jag vet att tråden är gammal men kan man ha vanligt sågspån som bottenmaterial?? :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Vattnadal
0

Nu har jag en ny favorit, ett flis, som är väldigt litet, tar bort lukt suveränt, dammfritt och dessutom billigt!

http://shop.pet-food.se/p/7091/bursp%C3%A5n-chipsi-super-l%C3%B6vsp%C3%A5n-35-kg

Chipsi super, lövträ, har precis gått upp från 65 kr till 72.

MVH Elin

Grodan
0

Jag har testat många under de senaste åren men anser att aspflis och toalätt är de som håller lukt och fukt borta bäst.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
0

Toalätt körde jag med ett bra tag. Fick ha munskydd för allergi-näsan sa att det dammade för mycket. Tungt att jobba med oxå.

Kaytees aspspån är nog fortfarande min ultimata favorit, men det är för dyrt.

MVH Elin

[Snuttegris]
0

Här hemma testar jag just nu med kutterspån och toalätt blandat. Jag har bara två små tjejer just nu så här blir det ingen dålig lukt. Tycker kutterspånet dammade mycket mindre när det blandades med toalätt. Funderar och på att blanda ut med blomjord, men är det någon som vet om man behöver behandla blomjorden mot parasiter osv innan man använder det till mössen?

VStromberg
0

Nickos alspån. Finns inge bättre :) Luktar aldrig. Den enda gången vi byter ut bottenmaterialet är när det är för mycket mat blandat i, eller för att det är blött ;)

Det som luktar är bomaterialet, och det byter vi ca 1gg/veckan

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Iyen]
0

Jag har hampaströ.

Tbopp
0

#29 funkar det bra tycker du? ^^

[Iyen]
1

#30 Ja jag tycker nog det. Har köpt två, kanske tre gånger nu. Köper en större bal på en lantbrukshandel. 15 kg. Det är lite varierande struktur på ströet, vilket gör att musflickorna kan gräva tunnlar som inte rasar ihop.
Mushanen, med tanke på lukt osv märker jag ingen större skillnad- han är en riktig stinkare oavsett. Fördelen är ju att haman är så billig att man kan byta flera gånger dag utan större ekonomisk påverkan 👍

Samt att jag gillar idén på hampa. Världen skulle må bättre om vi odlade hampa till kläder istället för bomull.Hampa är framtiden 😎

Frosstis
0

#23 Man ska inte ha kutterspån/sågspån till möss.