Väntar kull nr 3 :)
Jag gjorde något jag absolut inte alls tänkt göra, jag väntar en splash-kull. Helt ifrån vad jag vill föda upp men då jag vill ha mer splash som ögongodis hemma så kan jag lika gärna ta en sådan kull själv 😉
Kullen beräknas from lördag den 6/4 och ca 1 vecka framåt. De satt endast ihop 1 vecka då honans burkompis inte skulle vara själv för länge. Honans mage växer konstant så antingen är hon dräktig eller bara tjock ;)
Syftet med kullen är engelsk typade splash med ett underbart sällskapstemperament som ärver efter sina föräldrar.
Honan heter Diamantens Malawi, och är en splash född 17 maj 2012
En aning sent för första kullen enligt min smak, men vet att jag kommer ångra mig annars. Här hemma kallas hon Diamant, och det är precis vad hon är för oss. En underbar hona som låter sig hanteras av alla, vuxna som barn. Bor idagsläget med en jämngammal hona men har bott i större flockar utan problem. Diamant rymmer aldrig utan kan lätt bo i öppen bur om det inte varit för burkompisen som gärna rymmer.
Hon blev årets mus nummer 4 förra året, och har 2 A-pris med lika många placeringar i Bästa Pet. Innehar även 1 cert och placering ifrån sin enda utställning i Standard. Kommer fortsätta att ställas efter kullen om hon håller sig fräsch 😃
Diamant är efter importer.
Hanen heter Amanitas Hypno Eyes, och är en rödögd cream född 19 oktober 2012
En aning för tidigt för första kullen enligt min smak, men den enda hemma som passar Diamant. Här hemma kallas han Grus. En underbar hane som låter sig hanteras av alla, vuxna som barn. Grus bor i öppen bur då han är en väldigt lugn hane, och har så varit hela tiden. Grus vill dock inte bo med hanar vilket är en nackdel för mig men så vanligt att jag inte ser det som ett hinder.
Han är inte utställd pga av det helt enkelt inte funnits några än 😛. Kommer ställas under året.
Grus är efter vinstrika Vårstjärna, och har bla även TAMs i sin stamtavla. Dock krånglar registreringssidan så jag kan inte se exakt vilka djur som finns bakom.
Så fina! :D
Du får lägga upp bilder på ungarna sen. :)
Åh tack, ska försöka. Sitter just nu vid lånad dator eftersom min är trasig.
#4 Ah, Okey :)
Idag är första beräknade dagen, blir nog inga ungar idag men Diamant är dräktig 😃 Jag både såg och kände bebisar i magen på henne, åh nu är det spännande att se när de föds och hur många de blir.
#6 Så kul! :D
Har du några köpare än? :)
#1 Förstår att du vill ha en kull undan henne. Hon ser ut att vara mycket jämnt splashad över kroppen och du beskriver henne som en väldigt trevlig hona.
Även hanen har en bra presentation.
Hoppas på en okomplicerad förlossning och många trevliga ungar.😃
#7 Detta är en kull för personligt bruk så vet inte än om några ska säljas, beror på många faktorer. Man kan pma vid intresse men får ej glömma att jag ej skickar med djurtransporter utan de hämtas här. #8 Tack Grodan. Ja hon fick massor av beröm av Dave på SM och jag fick lite skäll att jag bara ställde henne i pc för jag trodde inte att hon var så bra ;) Hon har bara fått en plats att lägga sina ungar i buren så jag kan följa detta noga utan att störa. Och burkompisen får bli barnflicka ;) Så jag hoppas att med all info jag läst och tagit vara på ska underlätta för henne :)
vart bor du?😃
Falköping, och för den utan körkort finns kommunala färdmedel ;)
Diamant och hennes burkompis ville tydligen inte ha några bebisar, lite tråkigt då jag hörde dom igår och skulle räkna in dom idag :( Blir ingen omparning då hon dels inte ville ha denna kull samt snart är 1 år. Klämt igenom henne idag och verkar ha fått ut alla som tur är. Det är huvudsaken att hon inte dog i barnsäng
Vilken spännande parning!! Ser fram mot att följa bebisarna sen:)
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#13 Se inlägget ovan ditt :(
Oj då.. Du hann inte rädda några? :/
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Vad tråkigt :(
#15 På vilket sätt hade jag kunnat rädda dom? Av någon anledning har de ätit upp ungarna, allt som fanns i buren var blodigt papper i deras bo efter förlossningen. Såg att hon fick igår då hon var slank, blodigt papper och hörde bebispip när jag lyssnade noga. Då det var sent så lät jag dom vara och skulle kolla över dom idag. Tyvärr kan sånt hända trots att inte honorna verkar stressade (de har f ö bott ihop hela tiden), buren städades drygt 1 vecka före beräknad för att inte störa så mycket samt att de fått mycket nyttig mat utöver torrfodret. Någon faktor som jag inte kunnat påverka beror det förmodligen på.
Oj, det missade jag helt!! Förlåt!
Det är så tråkigt när sånt händer men håller med dig om att det var skönt att Diamant klarade sig!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#17 Missförstod. Trodde du menade att hon bara lämnade dem. Beklagar iaf. 😕
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Åh, Så tråkigt, Beklagar.. :(
Men åh… vad tråkigt.
Tycker du borde göra ett nytt försök och sedan sätta Diamant ensam. Jag är lite åldfasjion där, men så gör jag och jag förlorar sällan kullar om det inte är fel på bäbbsen.
Åh då är det dilemmat att hon inte kan ställas på de utställningar som kommer nu i sommar. Hade varit skoj med lite fina titlar, och hon behöver bara minst 1 AB och 1 Pk för det ;) Då är frågan om 13 månader blir för sent för en kull? Får läsa på om det nåndag :)
#22 Ok. Jag tänker aldrig på sådant faktiskt. Tänker mer på om jag väldigt gärna vill ha en kull så tar jag den. Hon har ju precis haft en förlossning och det gick ju bra, så jag tror att om du sätter ihop henne med killen nu kommer hon att få en kull om 3 veckor utan problem.
Har bestämt att ev para om henne i början av juni. Tanken är att ställa henne i villingsberg för att försöka ta det som saknas till titlar :)
Det däremot tycker jag är för sent. Omparning nu direkt eller ingen parning.
Du får gärna förklara varför det blir försent när jag har läst att flera honor paras runt 13 månaders ålder utan problem :) Och det är inte bara här på musifokus som jag läser :) Blir det försent så hoppar jag över kullen eftersom jag ändå inte har någon planerad fortsättning för den :)
Mammor som får ungar så sent får antigen födslokomplikationer med för svaga värkar, producerar ingen mjölk eller helt enkelt inte vet instinktivt hur man sköter om dem. Sånt avtar med åldern. Vissa blir dessutom inte dräktiga alls utan har hunnit bli sterila.
Själv så väntar jag aldrig längre än 8 jag har kanske ingen lång statistik men jag förlorade två honor samtidigt som var runt 10. Kan ju varit slump men jag vill absolut inte att det händer igen.
MvH Tsunamis
Då parar jag inte om henne alls utan sparar plats til det jag vill ha fram. Tänker inte para henne men inte heller förlora henne för den sakens skull :)
Jag hade kanske bara otur med mina, vill inte skrämma upp dig i onödan om andra uppfödare upplevt tvärtom. För jag har ju själv inte haft supermånga kullar 🙂
MvH Tsunamis
Hon är mig för kär för att chansa :) Dessutom var det mest i sällskapssyfte till mig själv :)