Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 2740 ggr
Sebbastina
0

Möss från djuraffär?

Eftersom det är ganska långt till närmaste uppfödare tänkte jag köpa från djuraffär istället. Men är det bättre att jag far ganska långt för att hämta dom? Kan dom åka bil länge utan problem om man har en Transportbur? Har dom bättre hälsa om man köper från uppfödare?

Theunicorn.devote.se 

Hanna
0

Jag skulle köpt från uppfödare. Då vet man nästan till 100 vad man får och man vet vad det är för föräldrar och mor/farföräldrar.
Dessutom brukar transport gå att ordna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

VStromberg
0

Ja, ja och ja :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[ChinHeart]1
0

Jag ser inga problem i att möss åker bil en längre tid. Har man en liten låda men något att gnaga på i funkar det alldeles utmärkt. Men ska man åka riktigt långt får man nog se till att ha vatten så mössen kan dricka under resan.

Djur från djuraffärer har oftast tyvärr inte lika friska och bra gener som möss från en riktig uppfödare, och har man otur råkar de lättare ut för någon sjukdom. Jag tycker inte man ska använda möss från en djuraffär i avel, men det tror jag inte du tänkt dig. Du kan få en jättetrevlig mus från en djuraffär till sällskap.

[Miss_björnbär]
0

Håller med de som kommenterat över :)
Men vart bor du? Kanske finns bra uppfödare nära dig :)

Grodan
5

Jag skulle råda dig att kolla runt om det finns någon seriös (duktig, kunnig och noggrann) musuppfödare i närheten av dig. Om inte så kan du kolla vilken uppfödare som är närmast och kanske (tyvärr) köpa osedda möss som skickas via transporthjälp till en ort nära dig. Jag anser inte att det är ultimat att köpa djur via foton på internet, eller ens någon annans beskrivning av temperamentet och hälsa. Bäst är om du kan träffa djuren, gärna flera djur, och känna efter om du gillar dem, om de gillar dig samt se om de är friska och fina.

Det är på tok för många härinne som beskrivit sina nya möss som inte alls tama och trevliga utan nafsiga och rädda. Jag vet inte vad det exakt beror på, men misstänker att personerna inte valt ordentligt utan bara köpt möss pga deras utseende. Hur söt en mus än är, så är det inte roligt att äga den om den inte uppskattar att leva i fångenskap hos dig, om den inte är tam, tillgiven, nyfiken och sällskaplig.

Du bör även när du köper möss hos en uppfödare inte lyssna för mkt, om uppfödaren är en duktig försäljare, utan försöka tänka/titta/känna själv. Är verkligen mössen så trevliga och kontaktsökande som uppfödaren säger? Är mössen välhanterade eller springer de undan när uppfödaren skall visa dem? Visar uppfödaren föräldrar och släktingar? Kan uppfödaren berätta om släkten? Är mössen friska?

I de fall där uppfödaren inte visar släkt, föräldrar och alla mössen i besättningen, inte kan berätta något om mössen osv så kan du lika gärna gå till zoobutik. Då får du ungefär lika mkt info.

När du väljer zoobutik så var lika noga med att lyssna, känna och titta på mössen hur de är och mår.

Glöm inte att det finns så mycket möss att det inte finns någon anledning att hoppa på första bästa. Var kräsen, ställ krav och säg nej tack om du känner att något är fel. Du kan också tinga möss, hälsa på dem och sedan åka hem och fundera eller åka till nästa ställe och titta där med och sedan jämföra.

Ju fler möss du träffar desto bättre blir Du på att avgöra vilka möss som passar dig och vilka möss som mår bra och är trevliga.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sebbastina
0

#4 jag bor i luleå :)

Theunicorn.devote.se 

jollycox
1

Ah, jag bor ca en timma från luleå, jag vet exakt hur svårt det är att få tag på möss här uppe. Tyvärr skitsvårt.
Jag hade turen att hitta transport till två pojkar. Fick ändå åka 2,5 timma enkel väg klockan halv 4 på morgonen för att hämta upp dom men det var dom värda. :P
Men har du hittat någon djuraffär som säljer möss? Dom kan ju köpa in åt en men det är inget dom brukar köpa in själv.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sebbastina
0

#7 Okej. Det ligger ett ganska stort djurmagazinet här så jag ska nog fara in och kolla om dom säljer möss någon dag :D

Theunicorn.devote.se