Gnabb i buren
Tycker det bråkas i buren, inga allvarliga sår vad jag sett, lite småsår i öron och så. De är 8 i buren nu, kanske för många? eller ska jag ge det ett par dagar till? är bara så rädd att de ska skada varandra allvarligt.
8 st? Är det ungar alltså?
Jag hade tre i samma bur, det gnabbades, inga skador, men de va så "vilda". Så jag gjorde som så att jag tog ut en i taget i c:a 20 min för att se hur de två övriga betedde sej, gjorde så med alla tre å lyckades lista ut vem det var så ställde till det, så hon flyttade till en egen bur, då blev det lugnt :)
Det kan nog mycket väl vara så att de är för många i buren..?
nej, nej, inga ungar. jag har haft 6st som mest i buren innan, inga problem och de säger visst tio som mest (?) men åtta kanske är på gränsen.
Jag hoppas verkligen att de reder ut det där inne, de måste ju få en chans att reda ut den nya rangordningen.

Det beror ju lite på hur stor buren är också..
Älskar mina stora små vänner..
den ska rymma 16 möss….

Jaha..
Du får nog göra som sara87 sa och observera dem noga. Du kan väl experimentera om de inte funkar allihopa tillsammans och dela upp dem i två grupper med dem som funkar bäst. Min kompis musungar började plötsligt kivas lite grann(5 st unga hanar). Det tog ett tag att se vilka som inte fungerade. Jag satte dem i olika grupper i bokhyllan för att se vilka som reagerade och när. Jag fick göra det några gånger. Det var en hane som sprätte med svansen hela tiden och han trivdes inte med någon av hanarna så han fick gå själv. De andra delade vi upp i två grupper. Då blev det lugnt.(givetvis kommer de säkert börja bråka till slut men så länge det funkar vill jag att de bor tillsammans) Det jag märkte var konstigt nog att de dominantaste hanarna trivdes tillsammans och de lite lugnare tillsammans. Det behöver inte betyda något, bara min erfarenhet.
Men har ingen erfarenhet av stora grupper av honor.
Älskar mina stora små vänner..

#5 Har precis fått fundera över det här med vilka hanar som trivs ihop… Jag prövade nämligen att sätta in några av Lillis söner hos pappan, och en efter en fick vi ta ut dem när han bråkade alltför mycket med dem. Men den som blev kvar sist, och hann bo under flera dagar med pappan var den tuffaste sonen, han som inte gallskrek så fort pappan for efter honom, (och som visat sig modigast när det gäller att klättra upp i handen och så vidare)… Så det ligger kanske något i det.
Det är ju invidividuellt också. Jag har haft stora flockar som fungerat jättebra, men även små flockar där nån inte funkat alls. En del funkar inte ihop bara av nån anledning.
Slutar det inte är väl det bästa antingen o se om du kan avgöra vem som bits, eller dela upp dom på två flockar o se om det funkar.
Jag tycker inte att honor ska bråka med varandra. Inga småsår i öron eller något alls. Pip vid hopsättning kanske, men absolut inga bett så blodet sprutar. Överdominanta honor som bråkar och är elaka mot nya möss (och ev inte slutar och vill bita dem) tar jag undan och sätter jag i separata burar. De får komma tillbaka efter några dygn - ibland får de bo tillsammans (om det är flera) i en annan bur. Jag avlar aldrig på sådana honor, om de inte är exeptionellt bra i typ, färg eller hårlag.
Tyvärr är det vanligt att äldre mushonor kan vara elaka mot unga honor (4-6 veckor gamla) och jag anser att vi måste alla jobba med att få bort detta - dvs inte avla på elaka honor, precis som vi inte gärna avlar på överdominanta hanar!
Jag tycker inte heller att bitsår är ok bland honor. Jag har haft problem i min musflock nu o då jag inte vet vem som är skyldig (har bara en misstanke…) så har jag flyttat de bitna till den andra flocken. För tillfället är det lugnt så jag hoppas det fortsätter så.
Kan tillägga att detta är en flock som bott ihop länge o funkat bra men så flyttade jag några o bytte bur o sen funkade det inte längre…

Jag har ju mina två flickor ihop, men nu när Bullit blivit med bäbisar så har hon plötsligt blivit elak mot Jezzie. Förut sov de ihop i det största huset, men nu jagar hon bort Jezzie så fort hon kommer nära. Kan det vara för att hon boar och har sig där?
Stackars Jezzie. Är et vanligt att hononrna blir aggressiva när de är gravida?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/