Grenar
Hej!
Jag var ute och plockade lite grenar till mössen igår att ha i deras bur och jag undrar om det finns något trädslag som man inte bör ge till dem?
Givetvis tvättar jag grenarna och lägger in dem i frysen något dygn innan mössen får dem :)
Man ska inte använda grenar från barrträd.
Grenar som kan innehålla garvsyra kan ju vara dumt att stoppa in till dem, ex ek.
Äppelträd, päronträd så klassiker som är ok. Björk borde även det vara ok. Jag vet inte hur det är med körsbär, jag har hört olika bud kring det.
Paulina
ok, det jag plockade var björk, lönn, pil och hassel är dem ok?
Jag tror inte alls att björk ska vara några problem iaf. Haft det till mina nymfer och möss utan att ha märkt något negativt av det dessutom. De andra vet jag inte ens hur de ser ut, uppvuxen i tallskogar :P
Här har du en lista på växter som någon sammanställt som farliga och ok. Förvisso på engelska men tyda.se fungerar ju. Tanken var att de skulle vara till fåglar men jag tror absolut att det kan överföras på andra djur med eftersom fåglar mer än gärna tuggar sönder sina grenar de med.
Paulina
ok, tack så mycket!
sen undrar jag en sak till kan möss få stenar som man plockat i naturen?
Jag ser inga problem med det :) Som med allt annat man tar in så kan det ju hänga med saker som man inte vill ha, men det går ju att tvätta stenen innan de får den.
Sten borde ju vara rätt bra burinredning egentligen, mössen kan klättra och ha sig men den är ju enkel att tvätta av och kommer knappast börja lukta intorkat musurin :P
Paulina
#7 aa det är ju bra ;)
jag brukar hetta upp grenarna i ugnen i 130 grader ca 30 minuter, då dör allt från svampsporer till parasitägg (ja, dessa lever ju inte men de går sönder)
jag har läst att frysen går lika bra så jag kör på, det ungnar är så läbbiga :s
Tyvärr är det inte så. Frysen är inte tillräcklig för att ha sönder sporer och ägg och många virus och bakterier dör inte av att bli nerfrysta.
130 grader är det gradantalet som "dödar allt"!
aha, men mina har aldrig mått dåligt när de har fått grenar :S
Jag måste nog säga att grenar på låg nivå, typ mindre buskar eller gamla döda grenar på marken, kan behöva behandlas eftersom det med all sannolikhet har funnits vilda möss där.
Däremot klipper jag gärna färska kvistar högt upp i lövträd som de kan gnaga på och då vill jag ju att löv och bark ska vara färsk så då behandlar jag inte alls. Visst kan det finnas en minirisk att en hasselmus har lyckats komma upp i just mitt träd eller att en uggla har tappat en sork som slog emot de grenar jag valde…men ..sannolikheten är så liten så då kan man inte köpa färsk majs i butik eller säd i någon form heller…
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#12 eh… jag vet inte hur kapabel du är till att bedöma det, kanske har de mått jättedåligt, kanske är de fullsmockade med parasiter och bakterier mm… eller så har du haft en jäkla tur… många har ju det, faktiskt… i a f de som inte avlar eller ställer ut - när man gör det så stressar man djuren och då visar sig gärna angrepp av diverse slag… djur som lever tryggt och lugnt i sitt hem utan större stress uppvisar inte alltid sjukdom… det kan triggas i o m att man introducerar ytterligare en artfrände i flocken el dyl…
#13 jag vet, men jag gör inte så… tar inga risker… jag har haft epidemier på mina möss… jag har förlorat många många fina djur och linjer… och på något sätt fick jag in skit trots att jag varit så jäkla noggrann… så nej, tyvärr… jag rekommenderar inte folk att ta risker!
Jag lovar om flera musägare redan från start tänker lite smittskydd skulle vi slippa väldigt många "åh, min mus är sjuk vad ska jag göra"
Det träd som ej innehåller garvsyra är LÖNN
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
ok, jag ska börja ha de i ugnen
men det är en till grej jag undrar: hur ska jag göra för att övertyga min bror om att möss är väldigt känsliga för bakterier och man måste behandla grenar och sådant innan man ger dem till möss? för han säger bara att han inte tror på det! iof säger han mycket som han inte vet så mycket om men endå!
#15 vava? så alla andra är giftiga?
#16 Det sa jag inte.. Jag bara sa att LÖNN inte har någon garvsyra.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#16 Ah, vad bra. Ang din bror så… ja, alltså jag måste ju bara få säga vad jag tycker man ska göra för att skydda sina möss, för det är ju tyvärr så att möss lever så kort tid och kan drabbas av så mycket konstigheter ändå… så det är ju bra om man kan vara säker på att man gjort allt i sin makt för att hålla dem friska
Jag har ju gjort undantag och gör emellanåt. T ex fotograferar mina möss i blommor jag endast skölt i vatten - dock brukar jag låta blommorna stå ett par timmar inne innan fotografering… Jag har även tagit ut mina möss i naturen och fotograferat dem…
Men jag har också haft väldigt sjuka möss och tänker mig noga för nu.
#17 ahaha
#18 uhmhu
Grodan: Åh vad bra att du sa det, för jag tänkte gå ut i trädgården imorgon och klippa av några grenar att ge till mössen.
Men då lägger jag in grenarna i ugnen först i 130 grader.. ska man kanske ta 150 grader för säkerhetsskull? Eller räcker verkligen 130? 😛
#20 Hur din ugn fungerar vet jag ju inte. Det som skall värmas upp skall bli i a f 130 grader en stund, så förstörs alla smittoämnen och pinnarna är helt rena.
Hur är det med stenarna, känns lite risky att bara tvätta dem med varmt vatten. Men kan de spricka om jag lägger dem i en 130-gradig ugn??
Valde att testa då ingen svarade och stenarna höll, så ni andra vet :)
Sten tål otroligt hög värme… 😃
Jag värmer ju allt jag kan i ugn (130 grader C)… stenar, grenar, ibland även säd…
Dock ej hö o papper… lol