Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 3091 ggr
Natalb
0

fuzzy hairless?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har fått hem 4 småttingar 1 hane och 3 honor, importer från tyskland men de kan vara från ryssland om jag hörde rätt av kompisen som tog hem dessa, ska höra mer nästa gång vi ses :)

de har morrhår och lite fjun på kroppen så antar att de är fuzzy, det var min första gissning, men sen sa min kompis att uppfödaren sa att de var en dominant variant?
har inte hört om det tidigare, har för mig att det bara finns recessiva varianter i svergie?

fick tyvärr ingen stamtavla, men tror det är vanligt med importer?
uppfödaren sa att de var könsmogna och redo att avlas på, jag gissar på att de är ca 3 månader gamla, de är lite för stora för att vara ca 5v då de blir könsmogna.

min kompis tog in 2 hanar och ca 10 honor om jag räkna rätt, valde den lugnaste hanen och de 3 lugnaste honorna och är väldigt nöjd med tempramentet än sålänge

kommer att testpara en av honorna med en sh hane frmaöver och se ifall den verkligen är dominant annars gissar jag på fuzzy hairless.

har aldrig varit speciellt förtjust i nakna möss, har tyckt att de är fula, men när man ser dem i verkligheten så blir man riktigt kär, de är typ fulsöta ^^

men iallafall så tog jag kort nu direkt på en av honorna :)
svansen är längre än vad det ser ut som på bilden :)

Natalb
0

annan bild på samma tös :) <3

StillaSinnet
0

Om det är en dominant variant så är det inte fuzzy. Fuzzy är recessivt och nakna fuzzy kräver målmedveten avel som på sikt riskerar inavel och mindre storlek på mössen.

Det finns ganska många nakenvarianter, men de med morrhår är att föredra eftersom de slipper funktionsnedsättning socialt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Natalb
0

#2 jo jag vet att fuzzy är recessivt, fuzzy var min första gissning, men sen kom dominant in i samtalet och då var jag tvungen att tänka om :)

de har morrhår, men finns det någon dominant variant i svergie på naken?

StillaSinnet
0

#3 Ja, men de har inte morrhår

Natalb
0

# okej då har jag troligtvis en ny variant? 
tycker det är rätt kul att de inte bara har morrhår utan även är lite fjuniga ^^
intressant, fast ska som sagt test para med en sh och se ifall de är dominanta eller inte :)

Grodan
0

#5 Nu hänger jag inte med. Du har väl vanliga Fuzzy? Bilderna här ovan är på vanliga fuzzy

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Natalb
0

#6 uppfödaren sa till min kompis att det var en dominant gen och att det skulle komma nakna även om man avla med en sh utan naket (fuzzy) i sig, jag tror inte riktigt på det så ska test avla med en sh när de blivit lite äldre :)

när jag såg dem var det första jag tänkte på fuzzy, men sen sa han att uppfödaren hade sagt att det var en dominant gen och då stämde det inte längre ihop med fuzzy :)

StillaSinnet
1

#5 eftersom du inte vet vilka gener du har fört in i landet måste jag råda dig att inte sälja några förrän du har utrönt genetiken och haft dem i minst en generation från nyfödd till gammal. Alltså inga bebisar till salu under ca ett års tid.

Para inte heller med rexvarianter eller fuzzy till att börja med för då får du en salig röra som du kan ha svårt att reda ut sedan 

*egna misstag*

Natalb
1

täntke inte sälja i första taget, vill först som du säger reda ut vad det är för naken variant jag har, men han som förde in dem har 1 hane till och ca 7 honor, kan inte hindra honom från att avla och sälja tyvärr.
men kan säga till honom att tänka på att det kanske är en ny variant och behålla de första kullarna för sig själv innan man vet mer :)

okej bra att veta :) hade bara tänkt avla med sh, vad jag vet så finns det inga fuzzy i de mössen jag hade tänkt mig isåfall :)

med rex menar du astrex och texel antar jag? :)

StillaSinnet
0

#9 ja, jag menade texel och astrex :)

Låter som du är klok 👍

Natalb
0

#10 hehe tackar ;)

är riktigt nöjd med ena honans temprament, när hon var i transportburen innan hon flytta in i nya buren så ville hon konstant komma ut och när jag la ner handen sprang hon först runt den och undersökte lite och sen klättrade hon upp i handflatan, sedan när jag hade gjort i ordning deras bur så klättrade hon upp direkt, så är väldigt nöjd med hennes temprament ^^

hanen är typ som en nallebjörn, hans kompis som han hade innan var lite stissigare och lite räddare, men han låg kvar och lät sig klappas på och bli lite kliad under hakan vilket jag märkte att han gilla direkt och väldigt lugn i handen, han kom inte upp självmant men ändå väldigt lugn <3

men en fråga till dig artlink som jag vet har haft nude (om jag inte minns fel?) vad hade du för bottenmaterial? (om nån annan har erfarenhet av naket så får ni även ge tips såklart :) )
tänkte att deras hud troligtvis är mycket känsligare mot hårdare yta?
har alspån och det är det enda jag har, så tog ett tunt lager sånt och en massa mjukt papper över och sen även strimlat papper för dem att ha i huset :)

UlrikaD
0

Jag har en nakenpojke hemma, alltså ingen fuzzy. Jag har stl-strö till honom och sen mängder av mjukt papper. Men han ligger lika gärna i stl-ströet som bland pappret så han verkar ju inte tycka det är hårt på nåt sätt.
Hade förut såna där mjukissängar som finns för hamster och marsvin, men de var han aldrig intresserad av. Däremot så har jag haft en fleece -vante i buren. Och den har varit mysig att sova i.
Finns väl säkert någonting annat mycket käckare än en vante, men jag testade och sen har den fått stanna:)

Natalb
0

#12 okej va bra, ska kolla ifall jag har något av fleece hemma, det verkar poppis har jag sett ^^
och just pga nakenheten så antar jag att det är lite svårare för dem att hålla värmen än vad det är för en sh tex :)

UlrikaD
0

Ja, de borde ju vara mer frusna tycker man. När hans bror levde så sov de alltid tätt ihop i sitt hus. Jag blev jätteorolig när hans bror dog, hur han skulle klara sig ensam, de var så otroligt tajta.
Han är mitt ständigt dåliga samvete för varje gång man går förbi så ställer han sig på bakbenen med framtassarna på terrarie-luckan. Då måste man stanna, öppna och prata lite. Skulle vilja bära med honom i fickan jämt, men det är ju inte så genomförbart.
Men varje kväll är det sitta i knät, prata, gosa och äta lite kex:)

Natalb
0

så sött <3
jo tjejerna sov tätt ihop i transportburen, hanen fick bli ensam eftersom han ska gå i avel senare, men kommer försöka låta honom gå med en eller flera söner ifall det funkar och speciellt försöka hitta något av fleece som speciellt han kan få ^^

det enda som saknas till mina små alien vänner är namn, men svårt att se skillnad på honorna, förutom att en är lite mer nyfiken än de andra.. men märker nog små skillnader ju mer jag studerar och lär känna dem, typ något veck i något öra, personligheter osv :) <3

Trodde aldrig att jag skulle falla såhär för nakenmöss, men de är ju otroligt söta :P <3

UlrikaD
0

De är väldigt söta. Jag tog dessa bröderna som omplaceringar för nåt år sedan. De skulle ju bara vara till sällskap. Hade aldrig haft nåt nakendjur förut. Men föll väldigt mycket för dessa två pojkarna. Den ena (som är kvar nu) helt grisrosa och hans bror var fläckig. Blev jätteledsen när den ena pojken dog.
Men den här killen är som en liten mini-hund. Kan ju bero på att han fått vansinnigt mycket uppmärksamhet det sista halvåret sen han varit själv. Lite söta är de allt:)

Grodan
0

#7 Jo, men det betyder ju inte att uppfödaren har rätt…

Vi känner inte till någon annan dominant nakengen än den som ger 0 morrhår… Så om vi antar att ingen ny dominant nakengen finns därute borde dina möss vara av recessive fuzzy

VStromberg
0

Jag tycker inte att det ser ut som fz hairless.. Ser mer ut som en annan nakenvariant.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
0

#18 Ok. Berätta vad det är som du tycker är annorlunda med dem.

Natalb
0

#17 jo jag vet att uppfödaren kan ha fel och det är därför jag ska testa att avla med en sh när de blivit äldre :-) #18 tänker du på någon speciell naken? :-)

VStromberg
0

Tycker att jag ser en klo som är lite vikt/lång, de är lite "knöckliga" på huvudet, tunt skinn, ögonen står lite väl mycket utåt, fzhairless brukar inte heller ha sån päls när de blir såpass nakna (egen erfarenhet)

Kan säkert vara bladad med fz. Men njae.
Återstår väl att se, om du väljer att para med en SH och sen parar en sån med en fz eller fzbärare :) Då kan man räkna ut.

MVH Viktoria S

Natalb
0

#21 kollade igenom mössen nyss, ja liite längre klor har dem på baktassarna än vad mina sh har, någon som har tips om hur man kan slipa ner dem genom att ha saker i buren, kanske lite större stenar att klättra på som man tar utomhus? (behandlas innan användning såklart)

tunt skinn, kan det kanske ha något att göra med att de är pew ? (gissar på den färgen då öronen är så ljusa/vita)

parar jag med en sh och det blir naket så är det något nytt, men om det  bara blir sh, så får jag ta och köpa mig en annan fz bärare och sen se vad som dyker upp mellan dessa, kommer det då fz så är det fz hairless jag har ^^

ska bli intressant att se vad som dyker upp :)

VStromberg
0

#22 du kan köpa en av mig 😃

Men ja, verkligen. Ska bli intressant att se vad som dyker upp. :) Lova mig att para med en sh!!

MVH Viktoria S

Natalb
1

#23 ja det skulle jag kunna göra i framtiden när det blir aktuellt om det nu är fz :)

ja har absolut inte tänkt avla med något annat, en av honorna ska få träffa en av mina egenuppfödda killar och vad jag vet är det bara sh bakåt på honom :)

VStromberg
0

#13, nä.. de fryser inte om du har en normal rumstemperatur på över 15 grader inne :)

MVH Viktoria S

Natalb
0

#25 okej men har läst någonstans här på sidan att de gör av med mer energi på att hålla kroppen varm än vad en sh gör? :)

och nakenmuffen vad har du för bottenmaterial till dina fuzzy, eller mer till de mest nakna fuzzys du har? :)

VStromberg
0

#26 Nä, varför skulle dom göra det? Om du har minusgrader inomhus kanske 😃 Fryser du om du sitter naken i rummet där du har mössen?

Nickos alspån/flis. Precis samma som till alla andra möss ;)

MVH Viktoria S

Natalb
0

#27 det var i denna tråd jag hittade det: http://mus.ifokus.se/articles/4d715145b9cb462239064636-den-harlosa-musen?articles-2
"Hårlösa möss har högre ämnesomsättning för att hålla sig varma"
det var den meningen jag hade i hjärnan ^^

nix det gör jag inte, så då bör inte dem heller frysa ^^

okej va bra ,det är samma som jag har :)

VStromberg
0

#28 Har aldrig märkt av. Tror inte så mycket på det där. Mina fuzzy är de mest friska och tåliga mössen jag har ;)

MVH Viktoria S

Natalb
0

#29 haha okej :)

alwaysBFF
0

Jätte fina !😍

Natalb
0

#31 tackar, fast på bilderna är det en och samma mus ^^
den lugnaste honan :)

Grodan
0

#28 Jag anser att det är så, men det går givetvis att ge dem en miljö där de inte behöver jobba så hårt för att bibehålla värmen.

UlrikaD
1

Skadar ju inte att ge dom fleece-tyg och mer bomaterial än de andra mössen ändå. Då kan de ju få välja själva ifall de är mer "frusna" eller inte.

Tsunamis
0

Nakna djur *har* högre ämnesomsättning ingen snack om saken men har man normal rumstemp och ger mössen mat varje dag så lär man knappast märka något.

MvH  Tsunamis

Natalb
0

#33 jag tycker att det låter rimligt att de har högre ämnesomsättning för att hålla sig varma ^^

#34 ja det e sant :)

#35 har normal rumstemp, fryser iallafall inte utan tycker ibland att det är lite varmt xD
och mat får de såklart varje dag :)

här är lilla "grisen" som jag så fint kallar honom just nu i brist på namn ^^
har kollat mer noga nu och märker att ja de har längre klor än de andra, eller iallafall de jag jämnfört med, vad kan man göra för att få dem kortare? speciellt utan att behöva klippa, funkar det med att ha typ stenar och liknande som de kan klättra på och slita ner klora med? :)

StillaSinnet
1

#36 jag tänker på de nakenmöss med avsaknad av thymus, som heller inte kan producera mjölk, de har långa klor har jag hört. Och jag tror de har morrhår…

den här varianten har hår från start men fäller dem enligt vad jag förstår av tråden där grodan lagt in bilden. Vet dock inte om genen är dominant

Dessa råkar vara manx, men bortsett från det så är det denna typ av hairless jag menar, som fäller sin päls. På sidan 3 är mössen 20 dagar gamla. Tyvärr hittar jag inga bilder på dem som vuxna

Denna tråd är extra intressant! Här är det en nakenmus MED morrhår OCH dåliga ögon! Det visar att det är inte bara de nakenmöss utan morrhår som jag födde upp som dras med ögonproblemet! Dessa ögon ser exakt ut som ögonen på mina nakenmöss

Natalb
0

#37 väldigt intressant.
blir bara mer och mer nyfiken på att se vad jag har fått hem för variant.

ja eftersom jag inte vet ålder så är det svårt att veta om de är tex "manx" och har haft päls

den sista länken funkar inte tyvärr :/
hoppas inte jag fått hem en variant som får dåliga ögon, visar det sig senare att det är det så kommer det direkt att sluta avlas på dessa

StillaSinnet
0

#38 Manx betyder att de har tillbakabildad svans. Den defekten har inget med nakengenen att göra :)

Natalb
0

#39 jaha såg inte svansarna först antog att det där att pälsen försvinner gradvis hette manx XD Vet däremot att det finns en kattras som heter manx som har kort svans om jag minns rätt, visste inte att det fanns på möss :-P

VStromberg
0

#37, coolt! jag hade en som tappade håret bakifrån och fram..

MVH Viktoria S

Grodan
2

#37 Vi behöver helt klart en artikel om alla olika hårlösa/tunnhåriga möss… Jag vet verkligen inte mycket om dem. Den artikeln jag skrev för hundra år sedan är mkt inaktuell nu…

Natalb
0

#37 ja det tycker jag behövs :)
speciellt när man får hem en variant man inte vet vad det är för något :P 
får hoppas på att det är en frisk variant iallafall ^^