Angående bomaterial och torrfodermängd?
Hej!
Jag kommer snart att bli musägare för första gången. Terrariet står färdigt, annan utrustning inhandlad, säd och lite olika frön är också inköpta, har samlat på mig diverse tomma förpackningar, toarullar, askar mm. och har ugnsbehandlat lite kvistar och grenar. Och framför allt har jag suttit flera veckor och läst här inne på Mus i fokus för att lära mig så mycket som möjligt om de små filurerna 🙂
Jag har haft gnagare förut i mitt liv (hamster, marsvin och kaniner), men möss är jag inte bekant med sen tidigare, så det ska bli spännande. Är en inbiten hundmänniska som tränar och tävlar aktivt med min hund och jag har för avsikt att lära mössen lite konster också genom klickerträning, vilket jag jobbar mycket med i hundträningen. Ska bli spännande att testa det med mössen 👍
Jag har ett par frågor som jag inte hittat något svar på själv. De kan tyckas onödiga, men jag vill ändå ha svar på dem 🤔
1. Ska man lägga in bomaterial färdigt i mössens hus, eller är det bättre att låta dem dra dit det själva och de får bygga och dona bäst de vill?
2. Ungefär hur mycket torrfoder pillar en mus i sig i dygnet?
Jag river toapapper blandat med tidningspapper och lägger i deras hus och i ett hörn under hyllplanet (har duna burar) De brukar fixa det själva sen hur de vill ha men de är glada att det ligger på "rätt" plats från början. Sen fixar de till det själva lite grann. Jag har matskålar som rymmer ca 0,5 - 1 dl mat. (Fyller efter behov, är det en ensam hane så behövs det sällan mer än 0,5 dl) Tömmer och gör rent dem varje dag så lagar en del och slösar men det är jag som tänker att jag hade aldrig velat äta i en smutsig skål :P
Jag gör tvärt om. Lägger in lite lite överallt så har de något att pyssla med. Sedan fyller jag på lite bomaterial då och då så att de inte ska gå sysslolösa. Jag ger mina fint strimlat tidningspapper och toapapper.
1. Det beror helt på hur roligt deras liv är och hur mycket de själva behöver boa. Mina möss behöver aktiveringen det är att få bygga och boa så de får fixa sina bon själva.
2. Ju flera möss du har desto mer äter varje individ. Har du en ensam mus äter den oftast mindre mängd mat än individer i grupp. Dock kan ensamma möss bli mer petiga med maten… Dagsbehovet är svårt att mäta.
Det sägs att musens basbehov är 1,5 gram mat per 10 grams vikt per dag.
Själv mäter jag nog upp ½ dl eller 1/4 dels dl per dag… men ju mer maten väger desto mindre mängd och ju mindre maten väger desto mer mängd… Sedan beror det på vad de får för övrigt. De bjuds ju ofta på färskmat och de har alltid något att tugga på när det andra tar slut (hemmagjorda sockerfria skorpor, pellets, örter, hundmat el dyl).
Tack för era svar
1; River tidningspapper och toalettpapper. Även kartonger. Till vissa hanar gör jag "färdiga" bäddar, i övriga burar så ger det dom aktivering och sysselsättning att boa själva. Till honorna ges ofta äggkartonger då de gärna boar mer dess småbitar. 2; Har inga matskålar utan strör ut torrfoder på botten för aktivering och sysselsättning. Färskmaten ges i skålar.
Jag slänger in rivet tidningspapper så får dom boa där dom vill boa :)
Mat får de i massor, i skål och utanför skål. :)
Jag och Nakenmuffen (har alla mössen tillsammans hos mig) har väldigt delad mening i detta med hur man ska göra med bomaterial och maten i skål ;) höhö.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Samma som Velinga med maten. Jag kör inte med matskål heller.
Ja det måste ju vara det bästa för mössen att få jobba själva, både med bomaterial och för att få mat :)
Jag ger mina hö och papper. Papper strimlar jag (klipper i remsor då jag inte har någon dokumentstrimlare). Jag tar allt papper från tepåsepapper, div kartonger, kuvert, räkningar mm och klipper. Sedan kan jag även ge dem hushållspapper som jag river i bitar och även silkespapper…
Jag hade en aktiveringslåda med strimlat papper förut, men det var så svårt att hitta mössen i den att jag slutade med det..