Hjälp!!
Hon bor ensam med sina 7 bebisar….
Oj, ser ut som om hon skadat sig. Kolla omdu har något vasst i buren och avlägsna det. Tvätta ögat med koksalt/sterilt vatten och kolla om det är ett sår eller vad det är.
Svullnad tyder på skada. Annars kan ökad porfyrinavsöndring som ses som röda tårar ske när möss är snuviga.
Ok, hon är nog snuvig. Hon nyser typ hela tiden, men ska jag ändå tvätta ögat? Och är det för kallt i mitt rum eftersom hon blev snuvig??
#3 byt bottenmaterial till ett dammfritt så ska du se att hon slutar nysa :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#3 Ok, då är det mer illa… Men gör som nakenmuffen säger och byt ut kutterspån mot alspån/flis, toa-lätt eller mjukt papper. Allt är bättre än kutterspån… Se också över utfodringen. Bra mat är bästa medicinen.
Du kan söka och hitta massor här på sajten om du använder ord som Rossel, snuva, nysa/nyser, mat, torrfoder, färskmat osv…
Hur gamla är Olivias bebisar?
Tror inte att det är spånet, hon har haft det ända sen hon kom till mig och har aldrig nyst innan. Men om hon inte slutar nysa vartefter så byter jag nog. 😉
Ok trodde inte det spånet var så illa men byter så snart jag kan. :)
Hennes bebisar är nog en vecka nu :)
Och jag har gått 17 vårar utan att vara extremt pollenallergisk. Har känt av det innan, men det har inte brutit ut fören nu.
Det jag försöker framföra är att det kan försämras med tiden.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Kutterspån är dåligt av flera skäl: dammigt, skär små sår i tassarna, absorberar urin dåligt mm. Pga det så kan mössens immunförsvar bli nersatt, så jag rekommenderar det tyvärr inte.
Ok, byter så snart jag kan då ;)
En vecka gamla. Åh, då behöver de sin mor. Du behöver se över matningen. Jag har fått rossliga/nysiga möss friska med bra mat. Nu ger jag dem inte dålig mat, men om de är sjuka/klena/hängiga sätter jag in en extra åtgärd. Främst är det färskmaten jag ökar till dem, de får även det jag ev inte har så mkt av. Sticker alltså till dem nyttigheter mest hela tiden.
ok Tips på färskmat?? :)