Jag valde att rensa och låsa
En gammal uppfödare i närbild puttades upp och många inlägg var väldigt otrevliga och olämpliga. Därför valde jag att rensa allt som hade med den nya diskussionen att göra. Tyvärr.
Diskutera gärna, men häng inte ut folk.
Uppfödare i närbild är en hyllning till en uppfödare, där får man inte smutskasta personen. Nu gör vi sedan ett gäng år inte några uppfödare i närbild pga lathet, så mycket i de gamla artiklarna kan vara felaktig.
Varför inte..? Tycker det är bra att folk har åsikter. Och väljer man att medverka i en artikel får man tåla kritik, frågor och åsikter..
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Man ska inte skyffla in sanningen under mattan, bara för att en person är omtyckt..
MVH Viktoria S
1; Vad jag har sett så har även du avlat på rätt unga möss, 2-3 månader var honan. Dessutom kullsyskon-parning så vad är skillnad på dig och andra uppfödare?
#3, Honan var 3 månader, ja. Och det var även hanen, då det var den där kullsyskonparningen.
Ett stort undantag.
Skillnaden mellan mig och den uppfödaren vi pratar om?
Ja jisses, vad är likheten?
Mina möss bor i stora, öppna burar framförallt. De paras inte hela sitt liv, jag avlar på hälsa och temperament, jag medicinerar och behandlar, aktiverar, hanterar, blandar eget foder osv osv.
Stamtavlor, namn och prefix.
Känslan.
Ska jag beskriva ingående så blir det några A4. Och det har jag verkligen varken tid eller lust med just nu. Men jämför mig inte med den där uppfödaren, det tar jag som en stor förolämpning.
MVH Viktoria S
Jag tycker inte att det är snyggt att i uppfödare i närbild angripa personen. Speciellt inte om personen inte är aktiv på sajten.
Att uttrycka åsikter går gärna överstyr och vi är många som fortfarande inte hämtat oss från förra årets stora åsiktskrig. Därför bromsar jag. Det leder inte till något gott att racka ner på andra.
Vi har djuren på olika sätt och av olika anledningar och jag anser att vi behöver vara ödmjuka och acceptera andras åsikter.
#4 Självklart ska man göra det.. Men tycker inte om när folk säger en sak i en tråd och sen tar parti för motsvarande sak i en annan tråd..
Och åsikter är till för att uttryckas :)
MVH Viktoria S
#6 Mja, jag ansåg att åsikterna framfördes på tok för starkt där. Det kommer inget gott ur sådant. Man ska inte använda sina åsikter för att mobba andra.
Jag läste inte de sista inläggen antagligen.. men jag tyckte inte att mina åsikter mobbade folk… Var det mina kommentarer som var dumma så snälla säg till mig :)
MVH Viktoria S
#6 jag ser ingenstans att hon tar parti för uppfödaren? Hon frågade bara vad skillnaden mellan er var. Kan inte folk ställa frågor utan att det nödvändigtvis är åt den ene eller andres håll?
MvH Tsunamis
#9 Inte i denna tråden :)
MVH Viktoria S
#8 Det kändes inte bra och jag var tvungen att ta bort alla inlägg för de var ju svar på varandra. Det skulle bli fel om jag lämnade kvar något som var svar på ett borttaget inlägg.
Ingen behöver ta åt sig, utan jag informerar bara varför jag rensade och låste.
Jag tycker att det var bra att rensa i tråden om uppfödaren. Att ha en sån diskussion är bra om den sker hyfsat lugn och utan påhopp. Som Tsunamis skrev i inlägget som försvann så förmänskligar vi mössen genom att ge dom namn. De lider inte av att vara namnlösa och absolut inget som gör en uppfödare dålig. Att kulla gör heller ingen uppfödare dålig, där kan man dock tycka oseriös kontra seriös. Hur man väljer uppfödare att köpa ifrån beror på ens egna kriterier. Jag gillar inte alla uppfödare eller deras djurhållning men det är mina åsikter som jag behåller för min själv. Uppfödare utomlands har större besättningar, den ena engelska domare berättade på SM vilka han tyckte passade mer som ormmat än till utställning. En var min, men inget jag tog illa upp av. De är helt enkelt hårdare i sitt tänk, och det finns anledning till varför de har bättre standardmöss. Tycker inte att något skyfflas under mattan. Vi tycker alla olika och den uppfödare man inte gillar låter man helt enkelt bli att köpa från :)
#12. Ja, för de flesta massavlar. Därför går det snabbare och enklare för dem att ta fram standardmöss..
MVH Viktoria S
13. Finns flera uppfödare i Sverige som massavlar så återigen vad är skillnad? För övrigt tänkte jag mest på att de avlar på mer utseende framför tassdarrande sällskapsmöss ;) Ett bra grundtemperament får de på köpet då mössen måste gå ihop för att underlätta. Bör bara tillägga att jag inte försvarar de utländska uppfödarna men man bör förstå att de har annan djurhållning och syn. Vad är värst? Att de inte bor inne, förekommer i Sverige oxå. Att de kullar bort dåliga exemplar/hanar, förekommer i Sverige oxå. Att de avlas på tidigt, förekommer i Sverige oxå. Att de bor i små men lagliga burar, förekommer i Sverige oxå. Nej förresten så ser jag ingen större skillnad ;)
#14 Ja, det sker väl i sverige också. Och hade reagerat precis likadant då. Men du var det just en utländsk uppfödare vi diskuterade och jag uttryckte mig om dennes djurhållning :)
MVH Viktoria S