Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 409 ggr
[cessi]
0

Slutat tassdarra

Hej!

Jag har nu haft mina möss i typ 1,5 månad. När de kom till mig (två honor) så var de inte särskilt tama men kontaktsökande. De tassdarrade också när jag plockade upp dem vilket jag såg som ett gott tecken.

Nu har jag dock märkt att de inte tassdarrar lika mycket längre, knappt alls ibland. Blir lite ledsen och orolig för det var ju så mysigt och jag ser ju tassdarrandet som någonting positivt. De är mycket mera tama nu än när jag fick dem, men vill inte påstå att de är helt tama ännu (de kommer upp i handen frivilligt men det kan ta några minuter). Därför tycker jag att det är synd att tassdarrandet upphört.

För övrigt mår de bra tycker jag. Pälsen, svansen, tassarna och ögonen ser fina ut och de äter med god aptit. Jag tycker jag sköter dem exemplariskt med bra mat, bra bottenströ och burinredning samt mycket aktivering och kärlek.

Vad säger ni erfarna musägare. Är det vanligt att möss slutar tassdarra och vad beror det isåfall på?

/cessi

Grodan
3

Ja, absolut. Tassdarrandet upphör på riktigt tama möss.

Tassdarr är en rätt flummig grej som jag hittat på. Det finns inga vetenskapliga rön som stöder mina teorier och många väljer att ta det med en nypa salt.

Jag letade efter något speciellt när jag skulle välja ut de mest kontaktsökande, mest mottagliga för mänsklig charm, kort sagt de möss som var och kunde bli tamast när jag inriktade mig 100% på att föda upp snälla och trevliga sällskapsmöss. Jag visste inte vad jag skulle leta efter hos bebisar, hos tilltänkta partner tills en dag då jag la märke till tassdarr. Jag funderade mycket kring det, hanterade jättemånga olika möss och kom fram till att de möss som har stor potential tassdarrar. Andra som inte var tillgängliga på samma sätt tassdarrade inte, medans äldre och absolut tama möss inte alltid tassdarrade. Jag kom fram till att tassdarr bara är en liten fingervisning om hur tam en mus kan bli. När musen är helt tämjd så slutar den tassdarra. Det är i a f min övertygelse. Jag kan givetvis ha fel och jag tror inte heller att tassdarr är så enkelt. Det tyder på underkastelse och  är säkert också en överslagshandling av något slag (även om musen eg inte gör så mkt…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Det vore intressant med flera svar… 😃

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️