Biten
Hej! Skulle städa buren för första gången idag, det gick sådär :P Delade på buren och la överdelen på golvet så att de skulle kunna vara där. Nellie gick lätt att flytta över, men Zera bara sprang omkring och var väldigt stressad, (jag hade ju tagit bort alla deras skydd och kryp-in). Då jag hade henne i handen bet hon mig i fingret så att det började blöda. Fick en tid på vårdcentralen senare idag för att kolla så det inte blir infekterat, finns det risk för det?
Hur gör man för att lättast få upp mössen? Man ska ta långt in vid svansroten och snabbt ta upp dem till andra handen? Men jag vågar inte ta dem i svansen, vänder de sig inte om då?

Du kan ha en toalettrulle eller hushållsrulle att lyfta de i till en början om de inte är vana att du hanterar dem men det kommer så småningom och då ska de självmant kunna komma upp i din hand så det bara är att lyfta dem till där du vill. :) Att såret blir infekterat kan hända men om du själv har tvättat det med alkohollösning eller något ska det inte vara någon fara. Och ju ytligare såret är dessto bättre. En gerbil bet sig fast i mitt finger alldeles vid nagelbandet och det ska jag säga dig gjorde väldigt ont men blev inte infekterat. Fast det blev väldigt djupt eftersom han satt väldigt fast. Han hade fastnat i en toarulle på något konstigt vis och jag skulle hjälpa honom ut och då blev han rädd sen när han kom loss och bet sig alltså fast. Ingen rolig historia men blev alltså inte infekterat och allt slutade bra :)

Aj då, det är inte särskilt vanligt att möss bits vad jag hört.
Vet inget om hur du ska göra med såret men eftersom det är tama djur som inte har någon kontakt med vilda djur så det borde inte vara någon jättefara. Men du kan ju kolla upp det för säkerhets skull! Det är nog rätt bra att inte vara rädd för att bli biten. (lätt att säga)
Tips för att tämja möss:
1. Köp en petbox storlek 20x30 och ha den som tämjningsbur. Antingen lyfter du över den dit bara när du vill leka med dem eller så kan de bo där första veckorna. De kan ha bottenströ, ett sovhus, en eller två toarullar, matskål och vattenflaska. (Gör du hål på en av "ringarna" på taket så kan du sätta in en vattenflaska med 6 cm i diametern). OBS! det är självklart inget bra hem för en mus i längden eftersom det är så litet, men för enstaka tillfällen eller under första tämjningstiden kan man ha en sådan!
2. Ha handen i buren så att de får nosa på dig.
3. Jaga aldrig!
4. Låt dem gömma sig i toarullarna och ta ut dem genom att liksom hälla dem i handen.
5. Tänk på deras fria vilja. Tar du ut dem så kan du efter en stund lägga tillbaka dem igen så att de känner att de har ett val. Låt handen eller toarullen ligga kvar i buren. Det kan också vara smart att lägga lite spån i handflatan för att de ska våga kliva upp i den. Grodan har skrivit någonstans att man ska ha en öppen hand, inte sluten. Det stämmer verkligen. Särskilt musungar tycks bli stressade av att handen är sluten. Däremot kan de tycka om det om de valt själva att krypa in i en sluten hand. Man kan lägga bara tummen över dem.
6. God mat! Är det något de tycker om speciellt mkt(t.ex. solrosfrö) så låt dem inte få det i matskålen. Sätt ner en hand i buren med solrosfrö så får de nosa och undersöka och våga lite för att få ett frö.
7. Gå på utställning! Träffa andra möss, pyssla med tama möss! Detta ger en känsla för hur trevliga tama möss är och det hjälper också dig på traven i att känna dig in i mössens beteende och hur du ska hantera dem.
8. Möss är för det mesta nyfikna till naturen. Utnyttja detta! I en tråkig liten petbox vill man inte vara. Då vill man ut och upptäcka. Men då måste man våga lite också!
9. Ibland kanske man behöver ta dem i svansen. Då är det svansroten som gäller.
Min hanmus var väldans feg i bröjan. Det var min första mus så man hade väl inte fått in rätta muskänslan! Han hade en för stor bur som han var rädd i, jag visste inte hur jag skulle ta i honom, osv. Jag höll på och höll på och matade med solrosfrö osv. Jag gick på min första utställning och fick gosa med massvis med möss. Han är en aning nervös av sig till personligheten men han är inte rädd för mig längre eftersom jag lärt mig att hantera honom. Jag har tränat honom så mkt med solrosfrö att han kommer när jag ropar hans namn. Jämt när han ser min hand rotar han och letar. Han har förknippat mig lite väl mkt med mat! Haha. Men det har alltså tagit ett halvår för mig. Hur det än är så ska du inte tänka att det är ditt fel och ha bråttom eller prestationsångest. Vissa möss är helt enkelt nervösare än andra och det kan vara skönt att höra! Vissa möss blir aldrig riktigt tama. Är det riktiga tråkmånsar kan du köpa en tam mus från en uppfödare eller på en utställning som kan bo med dem. Det kan vara roligt för dig själv att ha möss som går att hantera. Dessutom kanske fegismössen också tuffar på sig om de får en tuff kompis.
Låångt inlägg. Jag borde skriva en artikel om det här!
Det här är ju massvis med råd. Men det går inte att tämja möss genom att läsa i en tråd. Du kommer att hitta ett eget sätt! Var inte rädd för mössen, bara! Hantera dem! :)
Älskar mina stora små vänner..
Oj, tack för alla fina råd, dem ska jag verkligen lägga på minnet!!
Har haft handen nere i buren så att de har haft möjlighet att gå tillbaka ner till buren då de varit å klättrat lite på armen. Nellie klättrar för fullt, men Zera (hon som bet) har inte vågat nudda mig än, bara nosar och springer iväg sedan. Men jag får väl helt enkelt ha lite mer tålamod med henne! 

Men så bra! Då kommer det nog gå bra till slut!

Tålamod är guld värt. Toarulleknepet har jag kört i massor.
Mina sitter i ett hus som jag tar ut då och då på köksbordet. Tar bort locket, så att de inte går att gömma sig så bra i huset längre.
Sitter sen och vilar mitt huvud på armarna, som om jag sover på dem. Ganska snabbt kommer sen allihop och klättrar runt på mig. Alla har sina favoritställen.
De som kommer upp i handen tar jag upp och "gnosar" en kortis, sen öppnar jag handen, så att de kan gå om de vill.
I början tog det ett tag så klart. Tålamod.
Jag vill inte göra dig ledsen Nightdragon, men de möss jag har haft som har bitit mig så det har blött, har jag avlivat. Har hänt 2 gånger. Tammöss ska inte bitas, det spelar ingen roll hur rädda de är, det är "dåligt temperament".
Det är inte roligt att ha möss som man vet kan bitas och som inte går att lita på. Särskilt som det finns gott om möss som inte skulle komma på den tanken.
Låt gå för honor med nyfödda ungar, men inte ens de tillåter jag bitas så det blöder. De kan få "markerings-bita", dvs "tala om" att de önskar vara ifred och önskar skydda sina ungar (det är bra egenskaper) men längre får de inte gå - och markeringsbett är aldrig så hårda så att det går hål i huden.

Egentligen har Amaira rätt..
Visst kan du ge det en chans men som sagt är det väldigt ovanligt att möss biter hål.
okej.. det känns faktiskt lite otäckt när hon kommer fram och ska nosa (tänker att hon ska bita mig igen). Men hon kanske aldrig kommer bita igen, för det kan ju ha varit mitt fel ändå, hon blev säkert jätterädd för jag kupade handen över henne för att lyfta upp. Jag har ju ingen erfarenhet av möss, så det känns lite svårt.
det är konstigt att den andra musen verkar vara så tam, hon vågar klättra längre och längre på mig för var dag tycker jag, och är jättemysig!
det borde ha gjort ont att blivit biten av en mus!
hm… #9 skämtar du nu? det känns ju inte mer än ett litet nålstick!
#0 Det tråkiga med att bli biten av ett djur är att djuret faktiskt inte alls tycker om eller litar på dig. Även om djuret blir skrämt behöver det inte bitas! Det ska väldigt mycket till innan en mus biter, och gör den det är det ingen sällskapsmus! Och jag tycker tyvärr att det är en mycket sund inställning att INTE tycka om djur som bits!
Varifrån kommer dina möss? Har du haft dem länge? Om du nyligen skaffat dem, kan du inte gå tillbaka med den som bet dig och säga precis som det är - att den bits och du inte tycker om den!
Du frågar om infektioner. Ja. Man kan lätt få infektion, s k körtel eller lymf - då hela armen svullnar upp (förhindras genom att man dränker in fingret, handen och armen i alsolsprit). Detta pga att ett musbett är väldigt litet och stängs rätt fort - då finns risk att bakterier stannar under huden. Det är alltså bra att det blöder. Låt det blöda och tvätta sedan med alsolsprit. Stelkramp ska inte vara någon risk vid så små bett som från möss, men det är alltid tryggt att ha stelkrampsspruta ändå…
Det GÖR ont att bli riktigt biten av en mus!!!!! 
#10 Jag köpte dem i lördags, så jag har inte haft dem alls länge, det är mina första möss.. Jag köpte dem tyvär i en djuraffär, så de kanske inte är lika tama?..
Även om hon aldrig vågat komma fram till mig och bitit mig en gång, så känns det taskigt att avliva henne… men det kanske är det bästa? jag vet inte.. hon är ju så söt :(
Om nu musen aldrig varit tam -klart som fan den bits…jag tycker du ska satsa på tålamod och köra toalettrulle tipset och med maten….
Min Milton är världens fegis när man ska ta upp han MEN när han väljer själv så är han hur lugn och gullig som helst..
jag gillar inte den här ni säger avliva…visst erat beslut om ni vill avla fram bra möss som inte bits..men samtidigt musen måste få ha sitt sätt att säga ifrån..uppfostring och tålamod tror jag mer på.
Lycka till Nightdragon.
Om nu musen aldrig varit tam - det är ändå INTE "klart som fan" att den bits. Det är faktiskt inte det. De flesta möss bits faktiskt inte, oavsett situation.
Fast vanliga vilda möss kan förstås bitas. Och ja, det är självklart upp till var och en hur man vill ha sina möss, vilka möss man vill ha, och alla har vi rätt att tycka om våra möss exakt som de är, med eller utan olater, det håller jag absolut med om!!! 
Men ingen ska heller ha dåligt samvete för att inte vilja ha en mus som bits, eller en mus som man är rädd för.
Det finns så många SNÄLLA möss, som inte önskar något annat än en kärleksfull matte eller husse som tar hand om den, sköter om den, kelar med den, umgås med den. Ge gärna hellre dem en chans. De behöver också människor, och VILL HA människor, vilket en mus som bits inte vill.
.. det är ändå INTE "klart som fan" att den bits. Det är faktiskt inte det .. håller med amaira där .. Mina två första, var inte heller hand tama från början, trodde (som jag sagt tidigare) att dom var avlade till orm mat från början, o dom två killarna var jätte skygga i början men nu är dom som alla andra små gose möss som vem som helst ..
"Om nu musen aldrig varit tam -klart som fan den bits"
klart inte alla möss bits som är otama, inte de jag menade men de är ju ett sätt att signalera för dom att " TA inte upp mig" men jag håller fortfarande fast vi de jag skrev om tålamod och uppfostring.
#12 Kan du inte gå till butiken och be att få byta ut den bitska mot en som är snällare?
Om du beslutar dig för det försök att välja en lugn och trygg individ. Be att få hälsa på mössen själv. Sätt ner handen i buren och välj en mus som kommer fram till dig eller i a f inte är livrädd och som du måste jaga. Lättast att fånga halvtama möss är genom att köra "grävskopan" - ta handen under musen och lyft snabbt. Hoppar den iväg är den nog lite för vild. Välj en mus som inte skuttar så mkt… Om du inte hittar någon mus som passar och du känner att du hellre vill ha en lugnare och tamare så säg det till dem i affären. Du vill ha pengarna tillbaka.
Snälla och trevliga möss finns det nämligen ÖVERSKOTT av! Bara här på mus-ifokus finns MASSOR!!! Så jag tycker inte du ska nöja dig med möss som är rädda och BITS!!!

Enda gången jag blivit tuggad på var när jag hade lagat mat precis och inte tvättat händerna, det var inget BETT bett mer "mmm, mamma smakar gottis"
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Hmmm…. Mina möss har faktiskt hamnat i många konstiga situationer där de bland annat blivit mycket omilt behandlade, klämda och skrämda och de har pipigt ynkligt då…..men de har aldrig bitits.
Tintin har markerat EN GÅNG.
Putte markerar nästan alltid om man stör henne när hon sover.
Kakan skriker på hjäp när jag ska rädda henne.
obs, grannungen som varit framme! Inte mina barn….
okej..usch vilket dilemma! särskilt när många av er uppfödare ska komma neråt småland nästa vecka!
Har haft dem i mer än en vecka nu och Nellie är jättenyfiken och kommer direkt till min hand. Zera är fortfarande skygg och har bara satt tassen mot min hand en gång för att kvickt hämta en godbit ur min hand. Annars har hon faktiskt börjat nosa lite mer på mig, men springer iväg fort som bara den då jag rör på på mig lite.
Visst skulle det vara kul att ha två stycken som kommer direkt till mig, men samtidigt skulle jag nog inte ha något emot att fortsätta med zera.. Det känns ändå som att hon är under mitt ansvar och att jag måste ta hand om henne
Om det är så du känner, så är det också så du ska ha det.
Det blir nog "folk" av Zera också, tids nog. Och nu vet du ju att du ska akta dig i vissa situationer.