Min nya musa!
Tack Sophie för en underbart söt, snäll, lugn, trygg och kontaktsökande musflicka 
Första mötet med hennes nya kompisar gick jättebra (min första musihopsättning så jag har inte något att jämföra med), det var lugnt, sen lite pip och kiv sen lugnt igen.
Min fråga är hur lång tid det brukar ta innan den nya musen kommer in i gänget och blir en av dom? Nu ligger dom tre andra på sina vanliga platser och sover men lilla nya sitter ensam uppflugen på klätterställningen och ser ensam ut.
Åh, så rart… Jag vill se foto!!!

Rart? Va, jag tycker det låter lite ledsamt att hon är ensam jag. Fast det är klart så brukar det vara med illrarna också när man sätter ihop dem. Men det låter så mycket elakare när det är en liten mus.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
haha… jag reagerade bara på första meningen ju…
inte oroar jag mig för att hon är ensam eller ser ensam ut… det är ju bara TacoBelles tolkning… f ö gick det ju jättebra så jag ser inget bekymmer alls… hon bara kollar omgivningen… klättrade upp på en sak och tog lång tid på sig på att förstå hur hon skulle komma ner bara…
Åh vad skönt =) Hon kommer snart vara med de andra tror jag =)

Ja, att jag som är livrädd för dem ens kände ett litet "stackarn" var väl kanske inte helt normalt heller. Jag såg bilden framför mig, en liten stackars mus sittande ensam på sin pinne medans de andra lekte och sov ihop.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jättesöt :)
fijja: Jisses så söt hon är! 

Två dygn senare och Lilla Söt sitter fortfarande på klätterställningen! Hon har suttit där hela dagarna och sovit, jag har sett henne klättra ner några gånger när dom andra mössen sovit och tagit lite mat. Såfort någon av dom andra sett henne har det blivit bråk och hon har sprungit tillbaka till klätterställningen.
Är detta normalt? Hur länge kan man räkna med att dom bråkar?
Hmm… kanske borde ta ut de andra tre i några dagar och låta den lilla få bekanta sig med buren själv. För jag tycker inte det låter så normalt att hon fortfarande sitter där =/

Okej jag får göra iordning dunaburen igen då. Ska jag ta alla tre mössen till dunaburen och låta Söt vara helt själv eller ska jag låta den snällaste vara kvar med lilla Söt i terrariet?
Ta ut de som bråkar med henne.

Hur går det?
Aj. Nä, jättenormalt är det inte. Som Theriss sa ta ut den som bråkar med henne. Iaktta vem hon är rädd för. Någon skrämmer henne, kanske biter. Har hon sår? (Titta på rumpan, svansen och kissmojjen)
Jag ogillar starkt möss som är elaka mot andra och föredrar att bara kunna sätta in nya honor till de andra - utan att städa bur etc. De ska vara snälla!!!

Jag vet inte riktigt vad jag kan göra mer nu. Igår tog jag ut alla dom tre andra mössen ur buren och lilla Söt fick vara själv i terrariet, hon sprang då runt i hela buren, åt och drack, sprang i hjulet och klättrade. På kvällen gnuggade jag in alla fyra mössen med vaniljsocker så dom skulle lukta likadant och lät dom träffas på ett neutralt bord. Det gick superbra, inget bråk alls.
Sen stoppade jag in lilla Söt och Tö i terrariet, dom flög ihop direkt, lilla Söt flög tillbaka upp på klätterställningen och den andra in i igloohuset.
Jag vet inte riktigt VEM det är som bråkar mest, jag tycker alla är på alla nu helt plötsligt. lilla Söt har inga sår alls men sitter bara själv där uppe på klätterställningen, hon går dock ner och äter och dricker. När dom andra kommer nära henne så ställer hon sig på bakbenen och drar framtassarna intill sig.
Hm… Så svårt att inte vara där och se det som händer själv.
Städade du buren och alla tillbehör när du satte ihop dem första gången? Om inte, kan du göra det? Eller kan du sätta dem alla (exakt samtidigt - ta alla fyra i en hand och så släpp ner dem i buren) i en helt ny bur med helt nya saker - inte en pinal som någon äger! Allt nytt! Vad händer? Kolla noga! Försök förstå dina möss.

Grodan Jo jag storstädade och skrubbade när dom skulle dit första gången. Jag hade även köpt en ny hylla, stege och nya kartonger och stoppade in.
Jag ska se om dom bråkar ikväll, nu sover dom ju bara. Bråkar dom så provar jag att sätta alla i den gamla dunaburen med andra saker.
Jag försöker förstå dom men det är svårt, känns som att dom tre gamla mobbar den nya. Hon verkar nervös. Tack för tipsen!
men om du gjorde det så låt dem va då… va inte sån hönsmamma…
de måste reda ut sina problem.. om ingen bitit söt så hon blöder så är hon bara väldigt rädd… de vill ju undersöka henne

Hur går jag vidare nu?
Jag försökte att bara låta dom vara men det gick inte och lilla Söt fick tillslut ett litet sår i rumpan. Jag plockade då ut bråkstakarna Sot och Tö och dom har spenderat natten i en annan bur. Lilla Söt och Snö blev då genast kompisar, dom har sprungit runt och lekt hela kvällen i hela terrariet, sprungit tillsammans i hjulet och sover nu tillsammans i igloohuset.
Hur ska jag nu på bästa sätt sätta in Sot och Tö igen utan att det blir mer bråk? Hur länge ska dom få sitta i den andra buren?
Fy så elakt. Jag ogillar starkt sådant beteende. Dominanta musdamer gör det väldigt svårt att införskaffa flera möss.
Du får nog låta dem bo separerade en eller två veckor. Lilla Söt, som förmodligen är en ung musdam på några veckor, behöver växa på sig - bli äldre-, äta upp sig och känna sig trygg innan du kan utsätta henne för de två elaka damerna.
När man ska föra ihop äldre dominanta djur med nya kompisar måste man visa stort tålamod och låta det ta flera veckor!!! De måste vänja sig vid det nya succesivt tills den dag det inte längre är något hot.
Jag måste än en gång poängtera att våra temperamentsavlade möss - med stamtavla - inte beter sig på detta sätt mot främlingar. Hade Tacobelle bara haft sådana hade hopsättningen fungerat så smärtfritt som jag från början påstod att den skulle göra.
Nu inte sagt att TacoBelle har elaka honor - de är bara väldigt revirhävdande och accepterar inte en nykomling. Detta är för uppfödare en mycket opraktisk sak och därför tar man hänsyn till detta i avelsarbetet.
Tips alltså: avla aldrig på sådana där dominanta mushonor!!!

Jag blir tokig, vilken cirkus det är här i musflocken! Tur det finns ett musforum man kan skriva av sig på 
Nu har Tö och Sot suttit utanför terrariet i 1,5 dygn och Söt och Snö har boat in sig ordenligt. När jag då igår kväll satte tillbaka Sot och Tö blev det liv igen. MEN nu är det lilla Söt som är på DOM!?
Lilla Söt hade fått skinn på näsan och nu var det ombytta roller. Så Sot har spenderat natten på hyllan ensam medans Söt, Tö och Snö sovit tillsammans i igloohuset.
Så även om det inte är helt bra så är det iaf lite bättre.
Härligt att du tar det så, gumman! Vi är här för dig!!! ![]()
Jag kan dock tycka att du har lite för bråttom nu. Söt har inte fått skinn på näsan över en natt tror jag, utan hon kanske bara försvarar sig i förebyggande syfte eller så har vi helt enkelt bedömt situationen fel!! Det kanske är Söt som är den elaka damen egentligen??? 
Kommer ihåg när jag skulle sätta ihop mina nya möss Legend Dukat och Legend Cedrilj med en ormmatsmus jag inte kunde motstå, Mitesse. Mitesse var Monstret peronifierat. Dukat tog den lilla gangstern ganska bra men Cedrilj var precis som Lilla Söt LIVRÄDD och fick ingen som helst ro. Se bara på bilden jag lyckades ta precis innan Mitesse gav Cedrilj ett hugg. Jäkla mus säger jag bara! Mitesse fick sitta själv och skämmas i en vecka, men Cedrilj mindes hur hemsk hon var och det blev ingen större skillnad när de sattes ihop igen. Men Dukat hade bestämt sig för att sätta Mitesse på plats så det blev lite lugnare i alla fall. Men jag lät dem hållas och efter ytterligare nån vecka sänkte sig lugnet över de tre… *phu*
Det är svårt med såna dominanta möss. Har två till just nu som är Monster nr 2 och Monster nr 3 (Mitesse är nr 1). Det är jobbigt att försöka para ihop dem med nya.

YESS!!!
Äntligen!!! Hurra!!!
![]()
*weee*

det e hämskt då de bråkar!
men det är tur att den nya har sagt ifrån o visat sin plats!!! hehe
hoppas allt går bra nu