Överviktig?

Tycker nog att den musen på bilden ser lite överviktig ut. Men det kan vara att den burrat ihop sig eller vinkeln som gör det. Men den ser lite rund ut. 

Haha, vilken söt liten boll! Ja, men se över lite vad de har för kost. Blandar du eget basfoder? Du kanske ska minska lite på feta fröer, nötter och skippa torkad frukt och så i basfodret. Det äter de ju av mest så.. Och sen är det väl bara att tänka till lite extra över vad du ger i tilläggsmaten. Jag tror nästan socker är värsta boven men fett ska du också vara försiktig med.
Älskar mina stora små vänner..

Hihi, ja hon ser ut som en liten boll, hon hade inte burrat ihop sig på bilden, hon är nog helt enkelt överviktig då.
Jag gör ej egen blandning, mina möss får hamsterblandning som min hamster.. sen får dom färskmat osv dagligen. Är det bra mat jag ger dom eller ska jag byta? :P

Du kan köpa en osockrad müsli istället för hamsterblandningen. Då vet du att musen får i sig allt den behöver. En välbalanserad kost hindrar ju att man blir tjock! Annars är det billigast och bäst att blanda själv. Nu snor jag lite ifrån en artikel här på Mus.ifokus skriven av Grodan:
Vad ett basfoder kan innehålla
- Havre
- Vete
- Korn
- Råg
- Solrosfrö
- Linfrö
- Hirs
- Kanariefrö
- Sesamfrö
- Bovete
- Mandelflarn
- Valsade ärtor
- Osötad cornflakes
- Osötat kex
- Osötad torkad frukt
- Russin
- Torr Iams
- Torkade grönsaker osv.
Vad ett tilläggsfoder kan vara
- Kokt ris
- Kokt potatis
- Kokt pasta
- Färska grönsaker
- Färsk frukt
- Färska bär
- Färskt mjukt bröd
- Hårt bröd
- Välling
- Gröt
- Pannkaka
- Ostkaka
- Kyckling
- Rått kött
- Fisk
- Diverse matrester
- Äggprodukter
- Smör, keso osv
Havre, vete, korn och råg är basen. Kör en deciliter av varje. Sen kan du blanda i lite som du vill av resten. Jag är lite lat och köper änglamarks ekologiska basmüsli(Det är faktiskt den enda jag hittat som är helt osockrad utan maltodextrin) som bas och blandar sen i lite linfrö, vetegroddar, solrosfrö, mm..
Till en fet mus kan man ju vara lite snål med feta fröer och söta saker. Samma sak gäller med tilläggsfodret.
Men läs gärna artikeln här som heter: Mata din mus rätt!
Du får prova dig fram lite men till slut hittar du nog en blandning som passar dig och din mus! (Jag äter samma müsli som mössen till frukost. :P)
vad ska en mus väga??? är 55gram för mycket?? lackris vägde det när vi va hos vetten för några veckorsedan

#4 Tack så mycket för tipsen! Ska försöka göra en egen blandning till mössen :-)

Har ingen aning om vad som anses vara en bra vikt. Har läst 40-80 g men det beror ju på vilken typ man har. Engelsk är ju tyngre.
Ja, lycka till!

Den där musen är inte bara överviktig utan ser riktigt fet ut! Fetma är farligt!!!
Se över fodret och ge henne ett hjul att motionera i om du inte har möjlighet att låta henne motionera utanför buren riktigt ordentligt varje dag. Ge henne även mycket klätterprylar och roliga saker att leka med i buren.
Du kan skämma bort mössen med nyttiga saker. Typ ärtor.

Ja, ärtor brukar vara populärt!

Ojdå är hon fet? Ja då måste jag ändra foder. Ärtor får dom ofta.
Nej, hjul tänker jag ej köpa, jag är ju emot hjul..
Men ska försöka aktivera dom mkt utanför buren! :-)
Måste bara fråga för Chippers möss systrar som även de är agouti *de har även en svart syster* men dessa 3 ag är oxå tjocka/feta men inte den svarta som går tillsammans med ag:isarna. Mina har hjul..
Så min undran har ag lätt bli feta? ja inte så som de röda/Fawn mössen.
Mina får tilläggs foder och i stort sett nu bara musli sunt o gott som är sockerfri och är alla 4 sädeslag. + sådant som redan tagits upp i en tråd längre upp.
Linfrön ska man väl vara försiktig med då jag på gerbil sida läst linfrön innehåller blåsyra och i viss mängd kan göra en människa sjuk/dö.
Nötter får mina men ger inte dessa fetisar det så ofta.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har en pojke vid namn Ikaros som lägger på sig himla lätt jämför med de andra och han är ändå den mest aktiva?! Han är "räddningsmus" så jag vet inget om hans stam, men fetma kan väl ligga genetiskt också? Som med människor (borde ju vara logiskt).
Jag ger mindre av de feta grejerna (de "nyttiga" fetterna då) till honom, tex. lite mindre bit avocado än de andra och aktiverar honom så mkt jag kan (bygger hinderbanor och labyrinter). Mer än så kan man väl inte göra?
Tycker jag ser ingen förändring på honom trots allt "jobb". Men han är söt min lilla knubbis ^__^
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#11 Linfrön är bra i rätt mängd men det kan åxå vara laxerande så för mycket är inte bra men om man tar lagom borde de ju inte vara någon fara

#11 Ja, precis. Det är inte bra för människor i för stor mängd heller.
Måste erkänna att dom är lite bortskämda..