AKUT!vad kan detta vara och hur behandlar man de?
Hej min ena lilla kille har sånt här(?) tror de är nån form av djur… skabb(?), loppor(?) ja jag vet inte.. men vad tror ni de är och kan man behandla de själv och hur och med vad i så fall?
hur kunde han få de ?
smittar de till de andra mössen.. (han är i ensam bur men de andra mössen är i samma rum i andra burar)….
här kommer två bilder ena är här andra är i inlägg #1.
Ser ut som smuts eller som att han kliat upp något ur huden… Kan du ta mera foton? försöka zooma in "skräpet" samt huden? Någon kanske kan hålla i honom och visa huden medans du tar kort?
Har han något i buren som han kan blivit smutsig av? Kliar det mkt?
nej han har inget han blitt smutsig av.. ja han kliar sig mycket.. :(
Stronghold!
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
tack, är de receptfritt ?
de rör ju sig så smuts kan jag inte tro de är.
#4 Där syns det att det är löss!!!
Oj vad det kliar på mig nu….
Du måste behandla alla dina möss!
*klia klia*
ja samma här uch….!
okej.. de ska jag men var de Stronghold..receptfritt :P `? eller hur får man tag i de ?
men kan de smitta fast han inte träffat de andra?
och hur har han fått de?
Nej, stronghold är receptbelagt och du får tag på det genom veterinären :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Stronghold är jättebra. Det är receptbelagt och måste fås från veterinär.
Har du något hemma? Något som dödar dessa kryp på stört?
#13 Jadu… det kommer in från smittat material (hö, spån, mat) men mest troligt via andra djur. Om du inte haft musen så länge kanske han hade några ägg i pälsen som du inte såg… Eller om du köpt in en ny mus som smittat ner honom…
Har även sett att blodsugande mus-lus kan traska omkring på hamster o andra gnagare. Om de trivs där och kan leva där vet jag ej… men de kan givetvis få en tjuss till lämplig värd genom att sitta på en annan gnagare en stund…
okej tack ska ni ha… uch! tur de inte går över till människor.. kan de gå över på hund o katt?
Att han sitter ensam gör också att han har svårare att hålla nere antalet löss. Möss i flock putsar varandra och äter upp upp/dödar ohyra på varandra och håller på så sätt nere ett angrepp så att det inte blir för stort eller allvarligt.
#17 Nej, de kan inte leva på hund o katt.
#16 vi har haft han sen nyår och de senaste vi köpt är sen januari. Så ett tagsedan. Hitta de idag och har uppe mina möss ofta. Vet inte om de kan va från gräs han fick men.. de är tvättat noga ju.
Det jag tycker är konstigt att de kryper omkring sådär synligt…
Har du tigusspray eller lusschampo hemma som du kan dutta där (på lössen) så att de dör?
ja, de är ju skumt.
ja, de kanske vi har vi ska kolla.. fast om de dör av de måste man till vet då o få Stronghold..utskrivet?
#22 Ja, det beror väl lite på vad du har hemma förstås och om du kan komma fram till vad som är smittokällan och stoppa den.
Stronghold är bra för att du bara behöver dutta en droppe i nacken på musen och så är det verksamt i 30 dagar. Andra medel kräver upprepade behandlingar (bad/sprayning) med rätt intervaller - du måste pricka in när äggen kläcks.
#23 ok, ska kämpa bort skiten, förstår inte var de kommer ifrån bara.. för allt är i sin ordning inget nytt eller liknande. Blä på sånt skit.. 🙂
#24 Har du kollat igenom dina andra möss ordentligt?
ja, de har jag hittar inget.. blåst i pälsen och allt… och drog fingert över pälsen på samma vis som jag gjorde på Snövit när jag hitta de på honom… men ska kolla dagligen nu… och tvätta händerna i mellan allt så jag inte "smittar" dom fall om de finns på mina händer när jag hållt på med Snövit.. vi har inget medel hemma… alltså måste de vara för just möss?
kan de va för katt/hund med?
min mamma hade medel hemma som hon hade till sin katt som hade öronskabb.. man skulle droppa de i nacken på katten. Fast de var mot alla möjliga löss, loppor m.m vet inte om de är Stronghold… för hon var på väg hem från jobb men skulle ringa när hon var hemma och se vad hennes hette.. kan man ta de tror ni?
#26 Jag vet faktiskt inte. Jag har själv inte provat så många olika medel faktiskt.
Du får ringa veterinären i morgon och boka tid. Se till att du får recept med extra mycket Stronghold så att du har hemma. Säg att du har många möss hemma eller nåt… Det kostar en slant med veterinärbesök och recept, men är värt det!
I den här tråden, LÄNK, har Artlink i #1 förklarat noga hur man doserar STronghold
Direktlänk (kanske): #1
okej tack, jo klart de är värt de.. =)
ska kolla! =)
min mamma hade Stronghold hemma.. så ska behandla me de hon har 2 såba "flaskor" kvar efter sin katt oöppnade.. och de är till 2,5 kg katt och max 7 -8 kg… katt en hel sån "flaska" så de räcker ju nog =P hon fick de utskrivet i april i år.
nu är min fråga… ska man rengöra allt i buren hus m.m?
eller går de bra att bara behandla sen låta allt vara?
#30 Ok är det den rosa tuben? (har ingen Stronghold hemma själv och minns banne mig inte hur de ser ut, tror det är en till katt och sedan två till hund)
Läs i a f det där inlägget som Artlink skrev som jag länkade till. Mycket bra inlägg. Där står precis hur du ska göra.
Jag tycker att du ska städa burarna. Samt försöka tänka efter hur du kan ha fått in löss. Om det kan komma genom mat, hö eller dyligt så bör du köpa detta på annat ställe.
Har du andra smådjur?
Tycker förresten att bild #4 och #5 är ganska bra. 😃
ska kolla imorgon när jag är där hos min mamma alltså.. :)
har läst där.. :)
ja jag hade tänkt göra rent ska man vänta nån dag för de kanske inte är smart att göra rent allt samma dag eller vad?
ne bara katt och hund inga andra djur.
min sambo kom på de att vi köpte lösvikt mat i en djuraffär till dom för att pröva..kanske kan vara de? de såg iofs fint ut men då borde de andra med ha… ? och jag har synat de NOGA.. de är väll humm 1 månad sedan vi köpte de.. och jag vet inte hur länge de tar innan lössen kommer.. hur länge de är ägg osv.. innan man ser löss.
#34 Ja, det kan faktiskt spridas genom lösvikt mat osv från zoobutiker. Så undvik detta i fortsättningen.
Även om du inte ser några levande löss så kan det finnas någon, men att den beteer sig normalt och håller sig gömd. Och ägg kan vara svåra att upptäcka, speciellt på ljusa möss.
ok, ja jag ska de nu uch aldrig mer om de är de de kommer ifrån…! Känns som de är de för fattar inte vad de annars kan vara.. med tanke på att vi intre har nån nykomling.
japp.. så kan de vara. Jag har några mörka men kan vara svårt att hitta ändå, för ägg är små och även om möss med är små är de ju stora jämfört med äggen/lössen. Så lätt att man missar på en hel muskropp. Nu ska de bort.. uch synd om Snövit! gör ont i hjärtat att jag inte kan behandla med en gång men snart så! iomed han är vit så såg jag först något mörkt under pälsen på honom idag och trodde de var ett sår i huden.. men när jag tog bort pälsen såg jag hur de kom upp "massa prickar" och trodde de var torkat blod först av ett sår eller likande.. men de kröp så ne inget torkat blod.. inte för han brukar ha sår men ändå.
TACK så hemskt mycket för era svar, råd och tips!!! nu är här lus fritt!!! Eller de har de vatt ett tag nu, bara glömt att skriva… fy tusan vilken skillnad! TACK!! 🙂💋❤️
❤️Härligt! Löss är läskigt!
verkligen, ja uch o fy! kollar alla dagligen fall i fall *nojjig* inget nytt *sköönt*
Om du har behandlat dem med Stronghold dröjer det ett tag innan lössen kan få fäste på mössen, eftersom Stronghold är verksamt ett tag.
jaså, okej, ja de e de jag behandlat med. Men hoppas de inte kommer igen.. men de tror jag inte. Men man vet aldrig.