Rossel? på 1v ungar
Jag har en kull ungar som är 1 vecka idag. Igår hörde jag att en unge hade "knackande" andning och i dag har en till det. Jag antar att det är Rossel det handlar om, eller vad kan det annars vara? De verkar pigga annars.
Mamman är sk. zoomus och var dräktig då jag köpte henne. Hon har fått bra mat, lax, ärtor, spenat, broccoli, äggskal mm + egenblandad torrmat sedan hon kom till mig och jag upptäckte att hon var dräktig och de bor i ett terrarium med aspflis.
Vad ska jag göra nu om det är Rossel, de är ju så små. Är det bäst att avliva dem, behandla? Det är ju inte nån bra start för en liten musunge att bli rosslig och även om de blir bra så kan jag väl inte sälja dem jag har tingade, för alla lär ju vara smittade.
Kan säga att 2 ungar dog när de var tre dagar gamla, de var små, men inget "knackande" ljud.
Det finns flera olika ljud som bebisar kan ha. Naturligt "smackande", klickande ljud som tyder på typ hjärtfel och så tyvärr Rossel. Jag vet inte riktigt hur Rossel låter på ungar som är 1 vecka gamla. Jag vet hur det låter på ungar som är 2½ vecka och det låter precis som Rossel på vuxna djur. Rosselungar har ingen framtid tyvärr. Lika lite som ungar med hjärtfel har. Så jag anser att man bör avliva dessa så fort man utrönt om de är sjuka eller bara har normala små smackljud för sig.
Tack då vet jag…
En veckas gamla ungar klickar.. Det har alla mina gjort :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Jag har inte hört det på små muspinkisar än. Men råttor på djurparken hade det. Vissa.. Det försvann efter några dagar och sedan levde de sina liv helt friska. Men det är råttor jag pratar om som sagt. :l
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Klicket är när de försöker tutta, reflexen som de har :) Klick klick klick.. Sött som satan ;)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus