Svamp ?
Min ena ensamhane ser hemsk ut i pälsen och har gått ner i vikt. Strax efter nyår så var vi inne hos veterinären och fick utskrivet stronghold då veterinären trodde ohyra, svamp eller allergi. Skrapprov togs inte då eftersom han inte alls gillade veterinärstationen. 2 behandlingar utav 3 med stronghold har gjorts MEN det är värre än innan. Så imorn blir det veterinärbesök igen, och undrar om ni har erfarenhet av svamp? Går det att behandla med bra resultat? Får se om jag kan fota honom om en stund. Han bor på hampaströ, vilket alla mina hanar gör så tror inte på allergi utan har kollat på kort på musifokus ang svamp och det är väldigt likt. Hanen blir 1 år nu i februari, och köptes in i september med kanonfin päls och skick. Ingen av mina andra möss visar tecken på att ha blivit drabbade.
Skulle säga "stafylokock-infektion". Finare namn på "sjukdomen" är Stafylokock Furunkulos. Inte okänd på hund, där den däremot inte har exakt samma utseende.
Öka på mängd fettsyror i utfodringen. Som första åtgärd kan du ge honom (och alla andra möss) en tsk jordnötssmör dagligen.
Hur gick det med denna mus?
Han avlivades då det spridde sig till så gott som hela kroppen. Vi lyckade aldrig reda ut vad det var då det inte gick att ta skrapprov. Inget smittsamt iaf då mina andra möss klarade sig.
Trist, men jag förstår. Skrev i #2 vad det var.
Stafylokock Furunkulos är rätt känt på hund..
Jo jag känner igen namnet och har sett hur det ser ut på hund. Men då det spred sig till hela kroppen och han blev otroligt mager så tog jag beslutet att avliva honom. Han mådde dåligt även på andra sätt, lille stackaren :(
#6 Det förstår jag. Jag har gjort den resan också. Tyvärr. 😕
Det är otroligt svårbehandlat. Ev kan kortison hjälpa… men det är ev bara en tillfällig lösning, för huvudproblemet är förmodligen något annat.