Mus iFokus

Mus

Etikettertill-minne-avin-memorian
Läst 989 ggr
lol girl
2013-06-11 21:46
0

Chock....

När jag skriver det här sitter jag i chock tillstånd… 3 av 7 möss är döda… 😭

Jag åkte bort under 2 dagar och kom till baka idag… När jag kollar till mössen så ser jag något hemskt… I hanarnas bur ligger 2 av 3 hanar 

i gäll bitna, en är borta… 

Så kommer jag till honornas bur… Då ligger 1 av 2 död och där inne sitter även min 3:e hane+ min andra hona… 😭 De lever och är syskon… 

Jag vet inte vad jag ska göra… Hälften av mig vill börja stor tjuta och hälften av mig vill bara springa så långt ifrån det som möjligt… 😭

Jag vet inte vad som hänt, de 2 döda hanarna var bröder och gick ihop helt fredligt med den levande hanen…

Det fanns fullt med mat och vatten och burarna var helt rymningssäkra som jag såg det… 

Vad ska jag göra… Är inte ett dugg sugen på att hålla på med möss mer… :( Åhh, mina allra käraste vänner, mina finaste möss… <3

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

:')
2013-06-11 21:48
0

Men gud 😮❤️

Grodan
2013-06-11 22:43
1

Jag förstår att efter en sådan upptäckt känns det jobbigt att fortsätta med möss. Det är en skräckupplevelse att hitta sina pälsklingar döda.

Det går utmärkt att lämna sina möss med mat och vatten i 2-3 dagar utan att sådant här händer. Vi är flera som gjort det och gör det.

Mitt i din sorg är detta jobbigt att ta till sig. Jag ber så mycket om ursäkt. Tyvärr, men jag anser att du kunde ha förhindrat detta. Exakt hur vet jag inte, för jag vet inte exakt vad som hände. En hane kan bita ihjäl andra hanar ja. Men över en natt? Nej. Eller jo, kanske, om det också råder brist på mat. En hane biter ihjäl en hona? Nej, sällan, typ aldrig. Jag har aldrig varit med om det i a f.

Har du andra djur? Har en råtta hoppat in i musburarna? (Det hände mig en gång, när jag var hemma…)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-06-11 22:46
2

Hanar bör sitta ensamma tyvärr. Endast mycket vana musägare bör ha hanar i flock. Ägare som kan läsa hanarna som kan se om de fungerar väl ihop eller om de hellre vill bo ensamma.

lol girl
2013-06-11 23:07
0

Jag vet att du menar väl och jag ska tänka mig för nästa gång! Det jag tror var att ena honan hade någon konstig "förkylning", för hon fick glesare päls det dummaste var att jag hade tänkt ta med mig henne till veterinären i dag om det inte blev bättre… Men jag ska hålla noga uppsikt över min andra lilla flicka så att inte hon blir sjuk… :/ Jag fattar att det inte var så smart, men de trivdes ihop… De låg och putsade varandra, men om jag skaffar fler möss så kommer hanarna få sitta i egna burar! :) Som tur är har jag ju kvar Bella, Alice, Sockersöt och Sesam! :) Bästa namnen, jag vet! :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Stephanie
2013-06-11 23:14
0

#2 Fast om hanen var stressad efter att ha bitit ihjäl de två andra hanarna, och sen rymt över till honorna, så känns det inte omöjligt att han i panik även bitit ihjäl en hona? Eller är jag jättefel ute då? 

Hypotetiskt då, jag vet ju inte om han gjorde det eller inte.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

lol girl
2013-06-12 22:12
0

Har lite goda nyheter iaf mitt i det sorgliga. Sesam, som numera heter Millemus, är nu mera min systers egna mus! (med hjälp av mig och mamma förstås!) Hon fick honom i förtidig födelsedagspresent, men ack  så lycklig hon är! Hon har tjatat på mamma sedan jag köpte Alice och Bella om att hon oxå vill ha en egen liten mus, o så glad hon blev! Millemus, trots den sorgliga händelsen, verkar vara lycklig och springer runt i buren!

Vad beträffar Sockersöt, heter hon numera Renesmeé, (någon som uppfattar att vi döper alla honor efter Twilight serien?) och bor med Alice och Bella! Tyvärr tror jag att hon är dräktig… Hoppas att jag ser fel… Men även hon verkar lycklig! :D

Ska fixa bild! :)

Men vila i frid mina vackra möss… <3

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Grodan
2013-06-12 22:40
1

#5 Ja, jag tänkte också lite så en kort stund igår… att hanen var upphetsad då han dödat två hanar redan och honan kanske försvarade sin bur…

Men det är otroligt ovanligt! Allt detta!

Trist och jobbigt också. Usch, dumma möss.

#6 Glad att du återhämtat dig lite och kan se glädje i de möss du har kvar. Jag hoppas verkligen att du inte får någon kull. Det känns inte bra att en sådan hane blir far faktiskt. Om du får en kull kan du tänka dig ta bort ungarna då? Syskonparning och allt.

lol girl
2013-06-12 23:19
0

Jag är dock inte säker på om det är han som är pappan… Då min kompis passade de för nån vecka sedan och hon sa att de hade rymt… Så förhoppnings vis så är det inte syskonparning, men jag hoppas ju absolut att hon inte är dräktig!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[Random_Sweet]
2013-06-13 19:53
7

Tycker allt det här verkar lite skumt faktiskt.. :/

För det första så var det inte längesen du var 100% säker på att du skulle ha en utav mina möss. Och det skulle bli din första.
Men du hörde inte av dig, Då skrev jag till sig, Och då sa du samma sak igen.
Och nu, Hade du plötsligt.. 7? Man börjar väl ändå inte med 7st möss?

Jag har dessutom sett dig skriva på nästan alla inlägg där det är musbebisar att du vill tinga 1, 2 eller 3 ? Hur många möss ska du egentligen ha? Och varför? Så som jag uppfattat det så har du inte uppfödning?

För att vara på den säkra sidan med ungarna + mamman, Så tycker jag att du ska ta bort dom om hon föder några.
För det är ju inte 100% säkert att det inte är hennes bror som är pappan isf.

Och den döda honan, Bodde inte hon med en hona? För isf kanske den honan hade bitit ihjäl henne? Eller har du några andra djur? Katter? Råttor? För det känns väldigt konstig om en hane skulle ha bitit ihjäl henne, en annan hona också dessutom.

Btw, Skulle du kunna lägga upp en bild på hur/var burarna står? Alltså så som dom står nu?

[Miss_björnbär]
2013-06-13 20:14
5

#9 Tycker första delen borde tas i pm med TS.

Vad gör det om det är hennes bror? Det är inte hela världen har jag fått lära mig.

[Random_Sweet]
2013-06-13 21:26
4

#10 Varför tycker du det? Läste om det och ser inget "fel" i texten själv, Men kan ju vara något jag inte tänkt på.

Blir väl som med typ alla andra djur.. Inavel?
Är inte så insatt i "syskonparning" men tror väl ändå inte att det kan vara bra direkt :/

lol girl
2013-06-13 21:43
4

#9 Du har helt rätt! Jag var intresserad av en mus av dig, men det verkade inte som om det fanns transport från dig till mig. Och eftersom det inte verkade som om det fanns transport från dig så tingade jag två honor från alwaysBFF, Alice och Bella! ♥ Mina första möss. Men allt eftersom tiden gick blev jag och min familj mer och mer fästa vid de små liven… ♥♥ Då mina systrar ville ha varsin hane och jag hade funderingar att skaffa 1-2 honor till min lilla "flock" och så var jag även sugen på att skaffa en egen hane, absolut INTE till avel, utanför att jämföra könen. Så vi tingade 3 hanar och 2 honor. Jag hade just börjat skyffla spån mellan honornas burar när vi åkte bort och min kompis fick passa de… (skit osmart, jag vet!) Men jag tror att hon fick något virus elr något sådant när hon var där… Jag skulle gått till veterinären men Flicka när jag kom hem…. Jag ångrar verkligen att jag inte gick direkt till veterinären med henne, då hade kanske Flicka levt nu… ♥ Vad beträffar hanarna så kommer jag ALDRIG mer ha hanar tillsammans mer… Jag ångrar verkligen att jag hade det! :( Och att jag har tingat så många möss stämmer inte? Jag har tingat 1 mus, men har däremot skrivit att jag kan vara intressad, det är inte förbjudet eller? Nej, jag vill verkligen inte avla på möss just nu, då jag anser att det är för mycket ansvar! :) Kommer antagligen ta bort alla bebbar om det blir några… Men jag har lärt mig mitt livs läxa….

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Grodan
2013-06-14 14:46
3

#12 Du skriver bra. Du tar inlägg #9  mycket bra. Hoppas du inte känner dig personligen påhoppad. I så fall måste du säga till.

Jag är också glad över dina beslut ang hanar och kullen.

Det kan vara så att du vill ha många möss, men kanske inte klarar av att sköta mer än en bur åt gången. Så jag skulle rekommendera att hur söta möss än är på foto, tinga inte och köp inte. När du vill utöka din flock eller skaffa en ny, så åk hem till en uppfödare och känn efter med hjärtat. Jag tror att hittar du MUSEN med stort M, den som kommer att smälta ditt hjärta, bli supertam och den mus som du verkligen älskar högt, ja, då spelar det ingen roll hur den ser ut. Och detta kan du bara uppleva när du träffar musen, pratar med den och ser hur den reagerar, sätter ner handen i buren och ser hur den kommer upp i handen nyfiket och självsäkert, hur den nosar intresserat i ditt ansikte… eller dyligt.

lol girl
2013-06-14 15:01
1

#13 Först kände jag det… Men sedan insåg jag att jag inte hade förklarat VARFÖR jag har så "många" möss… Jag kände att jag var skyldig er alla en ursäkt och en förklaring. Nästa köp så kommer jag att hälsa på och träffa mössen innan, nu har jag haft väldigt tur med att köpa möss via "bilder", men sådan köp kommer det antagligen inte bli mer! ;) Jag måste bara kolla, inte för att jag tror att jag ska spara någon ur kullen men om jag skulle göra det, hur blir bebbarna då? Nu kommer jag antagligen inte göra spara någon, men det kan vara bra att veta! ;)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Grodan
2013-06-14 15:23
3

#14 Du är smart. 😃

Jag tror inte att man behöver förklara för folk varför man har många möss. Möss är liksom sådana djur. De sällan ensamma.

Men jag tror att det är bra om man som ägare har någon gräns och kan känna med sig vad man klarar av och vad man inte klarar av. Hur många djur man än har, så ska de aldrig ha brist på mat, vatten, ren bur, rastning, sysselsättning både i och utanför buren osv.

När det händer olyckor som rymningar så uppfattar jag det att något i skötseln inte är ok. Som ägare tycker jag absolut man skall ta det som en varning. Något är fel. En mus rymmer inte ur en bur den trivs i. En mus rymmer inte ur en bur som är rymningssäker - och det är endast sådana burar man ska ha. Så har man bristfälliga burar som mössen inte stannar i behöver man byta burar!!!

Ang din kull, så tänker jag såhär. Jag är uppfödare och jag letar alltid efter fel och förtjänster hos tilltänkta avelsdjur. Vissa djur har så mkt fel i typ och temperament att jag inte ens funderar på att avla på dem. De tilltalar mig varken utseendemässigt eller temperamentsmässigt, för att jag lärt mig tycka om djur som jag anser är bra i avel.

Djur med någon skavank i päls, hud, hull el dyl använder jag inte i avel. Djur med avvikande beteende använder jag inte heller i avel, speciellt inte om beteendet är negativt.

Jag anser att din hane har ett avvikande och negativt beteende och skulle aldrig avla på en sådan hane. Och absolut inte med sin syster.

[Random_Sweet]
2013-06-14 15:59
5

#12 Aha, Okey, Nu förstår jag lite bättre! :)
Det var verkligen inte meningen att du skulle känna dig påhoppad på något vis, Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för.
Jag har bara väntat så länge på att fråga dig om det här och nu när jag väl frågade dig så kanske jag fick det att låta lite elakt.. Var absolut inte meningen! Säger som Grodan i #13 

Hoppas verkligen att det går bra med resten av mössen nu, Och att du väljer det bästa beslutet med ungarna om det blir några. Lycka till! :)

lol girl
2013-06-14 17:02
0

Ja, en gräns har jag! =) Tror det blir 1 elr 2 möss till, bara för att de är så underbara! ♥ Som jag redan har skrivit, så kommer jag antagligen att kulla alla OM det blir någon kull, vilket inte alls är säkert! Det vore jätte snällt om någon vänlig själ ville skicka ett PM om hur jag snabbast kullar de OM det skulle bli en kull!

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

StillaSinnet
2013-06-15 09:46
0

#15 mycket bra skrivet 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare