Växter?
Jag har sett en massa listor där det står vilka växter som är giftiga men jag skulle hellre vilja ha en lista på växter som man vet inte är giftiga. Är det någon som vet några växter som inte är giftiga alltså? Tänker mest på såna som man redan kan köpa. Inte sådana som man kan plantera själv alltså.

Hej
Den frågan har jag oxå ställt på Svemus. Jag skulle vilja få reda på konkret vilka som är okej för just möss =o)
I mitt terrarium är allt i naturträ. Ingen plast har jag, i någon form!
Det ska vara så naturtroget som möjligt tänker jag dårå =oP Vill ha lite "buskage" som mina töser kan leka i och gömma sig =o)
Hoppas någon kan ge svar =o)
Kram!
Ps. Vart har du sett listan, kan du länka =o)

Jag hittade en växt som kommer i flera varianter som mössen kan äta på om de vill =o) Står ganska långt ner på sidan =o)

Rosor, hibiskus, kattgräs, fråga där du tänkte köpa. Generellt inga fikusar och överlag inte några som ger ifrån sig vitsaft när du bryter dem.. Pelargoner borde funka och sån där geranium? som luktar citron när man rör bladen.
Du kan ha en vas med grenar i som du byter när de massakrerat dem färdigt: björk, rönn (extra fint nu med bären, som de verkar gilla), hassel, asp, äpple, päron, plommonon, körsbär, hallon (lite stickigt, men det verkar inte störa dem), nypon kanske, tvekar med tanke på "klipulvret" som finns i dem, slån, syrén, jasmin..
Blommor som funkar: ringblommor, maskrosor, klöver, blåklockor, krasse…….. Gräs uppskattas mycket..
Berätta gärna om du hittar en växt som inte är giftig, men som de låter vara. Det skulla vara koolt om de tex inte åt murgröna, då kunde man ha det i terrariet som klätterställning..
Kram!
/Kastrullis
Hemtrevnad och benjaminfikus är de jag fått reda på att det inte ska vara någon fara med. Men du skrev att man inte skulle ha fikus alls? Jag skulle också vilja ha någon klätterväxt som inte är giftig.
lönn o ek?

Jag har fått lära mig att fikusar överlag e giftiga, men jag kan ha fel förståss.
Vad gäller nypon så provade jag till mina möss. Då delade jag dem först och tog bort de kliande fröna.
Råkade tappa ett frö och det blev omedelbart glatt uppätet! Själva nyponen var inte lika poppis.
Nyponfrönaär ju mat åt många smådjur ute i naturen, småfåglar t.ex. så då borde även mössen kunna äta dem, tänkte jag. Så numera sätter jag in hela nyponen med frö och allt.
Ek skulle jag inte ge dem. Kan inte på rak arm säga vilka ämnen jag "misstror" men de finns där. Kanske inte direkt giftiga, men definitivt inte heller bra… Fast möss ute i naturen kan ju äta sånt som inte människor kan…
Ampellilja. Lättodlad och billig krukväxt, som man själv kan "föröka" om man vill. Ha en "moderplanta" och plantera in barnen åt mössen?