Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1722 ggr
hejkomochhjälpmig
2013-06-27 23:24

Smällfet mus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör man när en mus har ett helt annat näringsbehov/motionsbehov än sina burkompisar?

Maja, en av mina mushonor, blir bara fetare och fetare medans de andra 3 hon bor med (mamma, moster och en syster) som alltså har samma motionsmöjligheter och samma mat håller sig smala och smärta men inte tjockis-Majja inte…

Maja är en väldigt lugn, mysig och go tjej, och det kanske är där problemet ligger… hon tycker väl det är roligare att sitta och smälla i sig alla andras fröer och nötter kanske?

Första tanken är väl att ta bort allt vad solrosfrön och sådant heter… men är det verkligen bra? Kommer de andra 3 bli som pinnar då?

Andra tanken: komma på något som just Maja tycker är svinkul att syssla med (roligare än mat!) så hon bränner lite kalorier.

Antar att det egentligen bara är att prova sig fram tills det blir bra men tips och trix mottas varmt! Blir hon tjockare än vad hon redan är kommer hon ju snubbla och slå ihjäl sig på sina egna valkar snart…

Annons:
hejkomochhjälpmig
2013-06-27 23:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Mamma Kajsa med sitt tjocka barn 😮Ja, ni ser ju… 😕

hejkomochhjälpmig
2013-06-27 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Har valt de värsta vinklarna med flit, men här ser man ju att hon är tjock även i "normalt" läge:

hejkomochhjälpmig
2013-06-27 23:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och att mamma Kajsa inte är hälften så stor:

hejkomochhjälpmig
2013-06-27 23:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Maja har alltid varit störst av sina syskon, växte om mamma Kajsa och i kapp mamma Klara rätt så fort (råder tvivel om vem som egentligen var mamman, zoomusor…) men hon har inte varit tjock innan. Nu har hon dock "helt plötsligt" blivit ett helt fläskberg. Och jag har inte lyckats stoppa det! Är jätteorolig över att hon ska få överviktsrelaterade problem!

Innan var de ju 7 st tillsammans istället för 4 som de är nu, och då kanske det var lagom liv och rörelse för att Maja skulle hålla sig i normalt hull, kan inte komma på någon annan förändring/orsak till att hon ökat i vikt så…

*slutsvamlat*

KickiG
2013-06-28 00:27
#5

Jag håller på att försöka banta ner min ena tjej också så väntar med spänning på svar. Systrarna Smulan och Gnuttan delade bur med två andra hos förra ägaren, men bara de två hos mig nu. Och jag har märkt att Gnuttan (som i dagsläge går under namnet Fläskpaddan) äter Smulans mat. Hon går bara fram till Smulan och rycker åt sig de godsaker hon mumsar på. De bodde tidigare med sin mamma och en tredje syster, och jag tror att det här beteendet har kommit till sedan de kom till mig. Sedan har Gnuttan också hela tiden varit lugnare än Smulan. Smulan är alltid den som far runt och möblerar om, flyttar på toarullar, klättrar och grejar. Gnuttan sitter mest i ett hörn och käkar…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2013-06-28 08:31
#6

Vad söta och fina dina mös är! Sådan där fetma, som dyker upp när de börjar bli färdigvuxna, vet jag inget annat än att det är genetiskt. Dvs fetman går inte att få bort.

Däremot behöver man inte "spä på den" genom att ge fet mat. Bort med solrosfrön och annat som innehåller mycket fett och tomma kalorier (andra får ge mer konkreta förslag).

Se över foderstaten. Och ge de andra mössen direkt från handen, av "fetknoppens" förbjudna mat. Eller låt dem äta sånt medan du pysslar med tjockisen på annan plats.

Annons:
Velinga1984
2013-06-28 09:53
#7

#6 Jag har även märkt att vissa linjer ger fetare möss. Jag har en linje hemma vars samtliga 5 avkommor är rätt runda, en mus är kraftigt överviktig.

Velinga1984
2013-06-28 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan visa min kraftigt överviktiga hane , han är omöjlig att motivera till motion 🤔

hejkomochhjälpmig
2013-06-28 15:25
#9

#5 Låter som att Gnuttan är ganska lik Maja! Alla de andra honorna Maja är släkt med är mycket mer aktiva än vad hon är, hon lallar mest omkring och njuter av tillvaron… och äter!!! 😡

#6 Tack så mycket! 😊 Ursh! Fy fasiken för genetiskt fettma!? Är inte jätte insatt i det direkt men inte kan de väl fortsätta vara feta om man skär ner på kaloriintaget? Det borde väl gå att åtgärda ändå, även om de har lättare för att lägga på sig och "hålla kvar" hullet?

Två av mina hanar från samma kull som Maja blir ju också gärna lite tjockare om man inte håller koll, men de är ju lättare att åtgärda då de bor för sig själva och man inte behöver ta hänsyn till några andra möss när man ger dem mat.

Tomma kalorier undviker jag helst redan men alla fröer, nötter och även annat ska jag se över nogrannare och begränsa ytterligare (det tråkiga är ju att de är så nyttiga fast sprängfyllda med fett.) Ska prova att göra som du säger, ta bort sånt ur deras torrfoder och mata de andra med fröer och nötter medans tjockisen får vistas på annat håll. Tack för ditt svar! :)

KickiG
2013-06-28 20:48
#10

Jag köpte idag en bit vaxduk till skydd för vardagsrumsbordet, och sedan byggde jag upp en liten aktiveringsbana där. Inget märkligt, mössen är inte alls vana att vara utanför buren, så allt är nytt och spännande. Till och med tjocka Gnuttan for runt som en dallrande fläskpadda och undersökte allt flera gånger om :) Ska börja göra det här lite oftare tror jag, kanske de blir lite socialare också på köpet. Och eftersom det var så mycket att undersöka så var mössen ofta på olika platser, så jag handmatade dem på bordet. Smulan fick lite större och lite fetare matbitar, medan Gnuttan fick nöja sig med mindre bitar och tråkigare frön. Men funkade finfint för hon hade så mycket omkring sig så hon hann inte kolla vad syrran hade att gnaga på :) Maten som ligger inne i buren ska jag också se över, för tillfället har de bara pellets, lite magra frön, morot och knäckebröd där.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

hejkomochhjälpmig
2013-06-28 22:47
#11

#10 Haha!!! Dallrande fläskpanna… 😂 Men vad härligt :)

Tjocka-Majja är tyvärr lugn överallt, utomhus, inomhus, på golvet, på borden, i håret… allt får tydligen ta den tid det tar i hennes värld - ingenting är värt att hetsa upp sig över.

StillaSinnet
2013-06-29 09:33
#12

Åååååh, vad skönt att se att fler har fläskberg!!!! Men inte så bra för mössen dock 😐

Det handlar ju som sagt om intag och förbränning. Precis som för oss så är det till viss del individuellt hur man förbränner, en viss del genetisk fetmabildning, en viss del beror på lathet och en viss del fel på maten. Kombinationer här kan ge sjuklig fetma och jag har precis hittat min astrexhona Odd Eye död i sin enorma kropp. Hennes man var inte överviktig. Hon fick aldrig barn, även det pga fetman. Usch, det är ledsamt! Det vi kan göra är att mata magert men rätt (inte lite mat utan rätt mat) och ge motion, men jag veeeeet at det inte alltid hjälper

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

hejkomochhjälpmig
2013-08-19 22:18
#13

Jag vet inte säkert men jag tror att det går åt FEL håll sen jag började mata med magrare mat. Klara har också blivit tjock, Zack har blivit tjock, Maja är fortfarande tjock, resterande är smala/normala… 🤔

Bläh!

Hur går det för er andra? Har ni lyckats få ner era i vikt?

Annons:
Grodan
2013-08-19 22:23
#14

Jag vill bara tala om den tråkiga saken att det inte är helt ovanligt att möss med diabetes blir feta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-08-19 22:43
#15

😭

hejkomochhjälpmig
2013-08-19 22:49
#16

#14 Hur påverkar det musen? Kan man göra något åt det?

Sugar Mist
2013-08-19 22:54
#17

Jag tänker ju spontant att de helt enkelt får kämpa sig till maten, dvs lägga de högre upp i mindre portioner på olika ställen så de inte tjockar i sig en massa..

-

Grodan
2013-08-19 23:21
#18

#15 haha…

#16 alltså… kan du inte bara vara nöjd med att alla är olika? tjocka möss har också rättigheter… lol…

Det behöver inte påverka henne mer än att hon måste äta mycket kolhydrater och blir då tjock. Hon kanske inte heller har så lång livslängd, men tjocka möss har sällan det (och det kan alltså bero på diabetes).

Vad du INTE skall göra är att sluta ge henne den mat hon är van vid, banta och hålla på. Speciellt inte om hon har diabetes. Men försök att kolla upp det först. Har hon inte diabetes är det fritt fram att motionera lite.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-08-19 23:45
#19

#18 Hahaha, jo, jo okej ja eh… klart hon har sina rättigheter och så och jag vill ju inte att hon ska känna sig olycklig med sina extra gram, kurvigt är också fint och framförallt väldigt kvinnligt! Får omedelbart gå och pussa på henne lite extra och tala om för tjockamajja att hon är fin precis som hon är! ❤️

Hur tar jag reda på om hon faktiskt har diabetes? Blodprov? Urinprov?

[Iyen]
2013-08-20 11:42
#20

HAhahahaha

"tjocka möss har också rättigheter" 😂

Tror jag dog lite 😂🤗

Annons:
Grodan
2013-08-20 14:30
#21

#20 Meh… det är ju så!!! Dumma Iyen!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-08-20 14:35
#22

#21 absolut. Det bara lät så underbart :D :D

Grodan
2013-08-20 14:45
#23

Aw, vad bra… trodde du mobbades


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-08-20 15:21
#24

Trodde? ;) Tihihiji

Grodan
2013-08-20 15:22
#25

hm… om du inte är snäll tvingar jag dig att hålla i agilitytävlingen, att bygga hinder!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Muszimba
2013-08-22 08:20
#26

Jag har 4 mushonor varav 2 är systrar och den större typen, dvs engelsktypade, 1 korsad typ och 1 liten typ, den ende som är riktigt normal är minstingen. MEN systrarna ÄR i näst intill megamöss trots att deras föräldrar inte är av den tjocka typen, de går under smeknamnen fetto och knubbis. De får endast säd som jag själv blandar och har i icke fettbildande frön i maten.

hejkomochhjälpmig
2014-01-12 23:58
#27

Maja har blivit smalare nu, inte perfekt i hull men bra mycket finare än innan. En av hennes systrar har dock tjockat på sig istället… Blir inte klok på dem, de har ju inte direkt en liten "bur" heller (220 cm x 80 cm x 40 cm - fullproppad med leksaker/grävlåda/osv). 

Sen så har jag en riktig rymmarmus till hane (Zack, som jag har nämt i denna tråden tidigare) såpass rymmbenägen att jag faktiskt gav upp tillslut. 

Han var tjock som ett hus, trots att jag inte gav honom speciellt fet mat, han fick komma ut och röra på sig dagligen och hade saker att göra i buren - en öppen SAMLA 130 liter fullproppad med saker. Tjock ändå.

Sen började han alltså rymma, jag ville inte ha stängd bur för jag tänker lite som så att "trivs de så stannar de" men jag lyckades inte få honom att trivas såpass bra att han inte hoppade ut ur buren var tredje dag ungefär. Så jag ställde tillslut ner buren på golvet i badrummet ca 9 kvm stort och såg till att han inte kunde komma ut därifrån åtminstone. 

Min tjocka mus är numera i bra hull och dessutom muskulös!!! Helt förändrad. Så vill man ta till en drastisk lösning på det hela så kan iaf detta fungera. 

Så i mitt fall, med mina möss, tror jag inte det är genetiskt det här med fetman utan att de helt enkelt behöver mer motion än vad de har fått tidigare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: