Svårt att svara tycker jag. Alla mina möss beter sig lite eller mycket olika. Och det jag önskar är ytterligare något annat, eller snarare ett litet hopkok av de olika beteenden jag har.
Kanske ska lista beteendena istället? Och skala från 1 - 10?
Behöver faktiskt fundera mera. Både på hur de beter sig och vad jag önskar av dem. Som målbild alltså.
Rent generellt tycker jag att möss oftast är för rädda. Det behöver inte vara så eftersom möss även KAN vara både tama, trygga och tillitsfulla. Men det kräver mycket avelsarbete.
Rädda föräldrar (från rädd stam) ger rädda ungar. Trygga föräldrar ger trygga och rädda ungar. (mina erfarenheter efter att ha försökt avla på tama och trygga möss under lång tid)
Om mössen är rädda eller inte behöver inte ha att göra med, hur mycket de gillar människor! Det finns också rädda möss som tycker om människor. Och tama möss som struntar i människan som hjälper en ut ur buren.
Jag vill ha trygga möss som gillar människor. Jag vill ha GLADA möss som gillar livet.
Men hur de ÄR, ja, det får jag fundera vidare på.
Jag kan dock visa exempel med Åsa och Asså, 4,5 vecka. Åsa är chocolate, Asså är mkt sotad agouti. Jag har tagit upp dem i handen och fotar.
Båda är mycket lätta att hantera i handen, lugna och fina. Tog upp dem i deras hus.
Åsa ligger först och trycker, med "neutral blick" i ögonen. Asså vänder huvudet mot mig med "öppen blick". Sedan börjar de röra sig i handen. Åsa vänder sig hela tiden bort från mig, medan Asså vänder sig mot mig.
Detta återspeglar beteendet i buren när jag sätter ner dem. Åsa försvinner, hon gömmer sig, vill inte se mig mer. Asså kommer tillbaka och går upp i min hand igen. "Mera" säger hon. 
Åsa och Asså är kullsyskon, bara de två i kullen, och de är hanterade lika mycket (eller lika lite) och på lika vis.