Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 1448 ggr
Chippers
1

Hålla musen i dess svans

Hmm.. jag ser bilder hit o dit där musen hänger upp och ner, trodligen håller någon musen i svansen då antar jag. Ska man verkligen göra det? Jag har hört att de är känsliga i svansarna och att man ska undvika att lyfta dom i svansen, själv tycker jag att det ser lite elakt ut <___> skulle aldrig göra det … för ibland när jag bara rör vid mina möss svansar så märker man att de är känsliga och går iväg.

Men jag bara undrar.Skrattande

Muszimba
0

Ibland är man tvungen att hålla i svansen, men då endast i en kort stund för att tex kolla in så att kön osv är korrekt eller andra saker.

Annars gör man det ju inte.

amaira
0

Nä, helst inte lyfta hela musen i svansen. Man kan lyfta den delvis, men då håller man i svansroten nära kroppen, om det nu skulle behövas. Mössen är inte särskilt glada över att bli svanslyfta.

[Maria-Gerbiler]
0

Att lyfta hela musen i svanstippen är inte så värst snällt. Eftersom svansen dessutom är en förlängning av ryggraden så kan musen få ryggproblem av det.

Pehpsii
0

ska man lyfta i svansen för att kolla kön etc så får man ju sätta en hand under så de kan "stå på framtassarna" medans man lyfter

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

MoaL
0

Att lyfta musen i svansroten finner jag inte det minsta elakt, så länge man sedan sätter ned den i handflatan eller vad den nu ska sättas ned på. Man ska ju inte bara låta den hänga för nöjes skull, men om man lyfter upp den ur buren eller liknande i svansroten, och därefter sätter den i handen finner jag inte det minsta elakt. I svanstippen ska man aldrig lyfta något djur.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Bobbi
0

Jag tror inte att man ska lyfta dom i svansen om man inte måste i vissa situationer.

amaira
0

Varför inte hellre satsa på möss som hellre vill komma frivilligt, än att man ska måsta lyfta upp dem i svansroten? (lyfta upp dem i svansen, diskuterar jag inte ens)

Vill man ha mössen att komma frivilligt, så gör de inte gärna det om de vet att man tar dem i svansen, för de tycker det är lite obehagligt i alla fall.

Det finns ju både bättre och enklare sätt att ta upp möss! Så varför hålla på med o-enkla, och kanske också otrevliga sätt?

Jag lyfter ibland lite på baken på dem, genom att hålla i svansroten och låta dem ha kvar tyngden på framtassarna i handflatan.

Laika
0

#4 Upptäckte någon gång under mina medicineringsturer att det även funkar för nackgrepp; om musen får stå med bakbenen på ett fast underlag bråkar den betydligt mindre…

Muszimba
0

Mina har alltid varit mer bångstyriga vid medicinering om de får stå med baktassarna på diskbänken eller dylikt om man gämför med att de är "hängande".

DiMPLa
0

Är det svårt att ge möss medicin om man måste?

Muszimba
0

Nej, det är inte svårt att ge dem medicin om man måste. Man håller dem i nacken med samma tanke som man ska ge katter medicin, sedan gar man dem medicinen med spruta(nålfri) in i mungipan. Tänk tanken om att de ser ut som de säger: våldta mig. Alltså är alla 4 tassarna utåt.

[Maria-Gerbiler]
0

#11 Jasså du gör så. När jag ger mössen medicin så lägger jag dom på rygg och ger dom medicinen, det är väldigt krångligt. :/ Ditt sätt är nog smartare.

Muszimba
0

#12 Veterinärena rekomenderar det sättet när man ska medicinera mössen då de är lite svåra att lägga på rygg.

[Maria-Gerbiler]
0

#13 Min veterinär sa att det enklaste sättet var att lägga dom på rygg. :/