Hålla musen i dess svans
Hmm.. jag ser bilder hit o dit där musen hänger upp och ner, trodligen håller någon musen i svansen då antar jag. Ska man verkligen göra det? Jag har hört att de är känsliga i svansarna och att man ska undvika att lyfta dom i svansen, själv tycker jag att det ser lite elakt ut <___> skulle aldrig göra det … för ibland när jag bara rör vid mina möss svansar så märker man att de är känsliga och går iväg.
Men jag bara undrar.

Ibland är man tvungen att hålla i svansen, men då endast i en kort stund för att tex kolla in så att kön osv är korrekt eller andra saker.
Annars gör man det ju inte.
Nä, helst inte lyfta hela musen i svansen. Man kan lyfta den delvis, men då håller man i svansroten nära kroppen, om det nu skulle behövas. Mössen är inte särskilt glada över att bli svanslyfta.
Att lyfta hela musen i svanstippen är inte så värst snällt. Eftersom svansen dessutom är en förlängning av ryggraden så kan musen få ryggproblem av det.

ska man lyfta i svansen för att kolla kön etc så får man ju sätta en hand under så de kan "stå på framtassarna" medans man lyfter
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Att lyfta musen i svansroten finner jag inte det minsta elakt, så länge man sedan sätter ned den i handflatan eller vad den nu ska sättas ned på. Man ska ju inte bara låta den hänga för nöjes skull, men om man lyfter upp den ur buren eller liknande i svansroten, och därefter sätter den i handen finner jag inte det minsta elakt. I svanstippen ska man aldrig lyfta något djur.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Jag tror inte att man ska lyfta dom i svansen om man inte måste i vissa situationer.
Varför inte hellre satsa på möss som hellre vill komma frivilligt, än att man ska måsta lyfta upp dem i svansroten? (lyfta upp dem i svansen, diskuterar jag inte ens)
Vill man ha mössen att komma frivilligt, så gör de inte gärna det om de vet att man tar dem i svansen, för de tycker det är lite obehagligt i alla fall.
Det finns ju både bättre och enklare sätt att ta upp möss! Så varför hålla på med o-enkla, och kanske också otrevliga sätt?
Jag lyfter ibland lite på baken på dem, genom att hålla i svansroten och låta dem ha kvar tyngden på framtassarna i handflatan.

#4 Upptäckte någon gång under mina medicineringsturer att det även funkar för nackgrepp; om musen får stå med bakbenen på ett fast underlag bråkar den betydligt mindre…

Mina har alltid varit mer bångstyriga vid medicinering om de får stå med baktassarna på diskbänken eller dylikt om man gämför med att de är "hängande".

Är det svårt att ge möss medicin om man måste?

Nej, det är inte svårt att ge dem medicin om man måste. Man håller dem i nacken med samma tanke som man ska ge katter medicin, sedan gar man dem medicinen med spruta(nålfri) in i mungipan. Tänk tanken om att de ser ut som de säger: våldta mig. Alltså är alla 4 tassarna utåt.
#11 Jasså du gör så. När jag ger mössen medicin så lägger jag dom på rygg och ger dom medicinen, det är väldigt krångligt. :/ Ditt sätt är nog smartare.

#12 Veterinärena rekomenderar det sättet när man ska medicinera mössen då de är lite svåra att lägga på rygg.
#13 Min veterinär sa att det enklaste sättet var att lägga dom på rygg. :/