Mus iFokus

Mus

Etiketthälsa
Läst 34 ggr
NotAName
1

Sista hjälpen?

Hej alla.
Det finns en sak som just nu hindrar mig från att skaffa möss, som jag grubblar på. Det är att de blir gamla så fort.

Man har ju som djurägare ansvar för att djuren har det bra, hela livet. Och som jag förstått av att läsa här så kommer det oundvikligen hända någon gång att en mus behöver hjälp att ta sig över regnbågsbron.
Min tanke då är att när slutet är oundvikligt, är det bästa att få somna in hemma, i bekant miljö och utan stress.

Jag har sett en del av er nämna att ni gör detta själva.
Jag förstår att det inte är tillåtet att diskutera metoder här, men jag skulle tacksamt ta emot information via PM om möjligt. Jag är inte blödig (i teorin åtminstone). Om detta strider mot reglerna ber jag om ursäkt.

Är det värt att lära sig sista hjälpen? Är det rentav något som man bör kunna om man skaffar möss?

Som alternativ har jag kollat med veterinärerna i min närhet, och bara en tar emot möss, och bara under ordinarie tider (alltså ej akuttider). Det kostar 2000 kr för besöket med 700 kr extra för avlivningen.

Grodan
2

#0: Det är jobbigt att diskutera pengar när det handlar om djur, för det kommer en massa kommentarer som "om du inte har råd, ska du inte ha djur"… men jag tycker ärligt att 2700 kr för att avliva en mus är rent löjligt.

Så ja, det kan vara en bra ideé att kunna en snabb och smärtfri metod själv för avlivning eller att ha någon att gå till för hjälp (tex en uppfödare).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️