Mus iFokus

Mus

Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 330 ggr
KickiG
0

Förväntad livslängd på DY?

Jag har en mus, Gnuttan, som verkar vara dominant gul till färgen, och hon varierar mellan rund, tjock, fet och smällfet. Jag gör mitt bästa för att hålla henne aktiv och vikten acceptabel, men för varje månad som går tycker jag det blir svårare och svårare. Hennes helsyster som bor hos mig har samma gula färg, men utan vita teckningar, och verkar inte ha problem med vikten. 

Nu när jag läst in mig på DY och hälsoproblemen som är ihopkopplade med färgen, börjar jag inse att Smulan antagligen kommer att överleva sin syster med god marginal.

Men vad är egentligen den förväntade livslängden på en DY-mus? Har sett 11-12 månader figurera. Det skulle betyda att Gnuttan har ca 3 månader kvar. 

Orsaken till att jag började fundera på det här är att jag kanske borde börja utöka min musfamilj med nya honor snart. Jag hade tänkt vänta till efter årsskiftet, men vill inte att Smulan skall bli ensam, och vill försöka undvika att "panikköpa" någon.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
0

Jag skulle nog förvänta mig ett år. Det är i alla fall medellivslängden på de DY som jag har haft. Den tidigaste tumören kom vid 7 månader och den senaste vid 14 månader. Sedan har jag även avlivat för att jag tyckt att de blivit på tok för feta.

Men det finns säkert de som blir äldre också.

Hanar lever också längre.