Vilken burstorlek har du?
Jag sökte (fast inte särskilt noggrant) om det redan fanns några trådar men hittade inga.
Min fundering är vilken burstorlek har du på din musbur?
Hur många möss har du i den buren?
Är det honor eller hanar?
Tycker du det är för många, för få eller lagom med antalet möss? Skriv gärna vilket antal du tycker passar bra i en sådan bur du har. Skulle du kunna tänka dig att ha större eller mindre bur än den du har?
Har du flera burar får du gärna skriva om allihopa.
Till 1, 2 eller 3 möss har jag minidunor, dom är 56x39x28 cm
Till dom större flockarna har jag mididuna som är 71x45x31 cm
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
* 375 liters akvarium (150x50x50cm) 2 mushonor.
* Miniduna som alltid är öppen med en stege ner till ett bord som är 120x80cm (om jag inte minns fel). 3 honor.
* 130 liter akvarium (öppen - "takterass") 4 honor.
* 130 liter SAMLA-låda (öppen) 1 hane.
Hade gärna haft större till ffa de 4 honorna och även hanarna men har inte riktigt plats till att fixa det för allihopa. De andra tycker jag verkar ha det hur bra som helst.
Absolut inte mindre burar till mina iaf, de gillar inte små burar, de vill ha mycket saker att grejja med och jag har svårt att få ner tillräckligt med roliga kartonger och annat skoj i mindre burar.
Angående antalet i varje bur så har att ha dem fler än 4 tillsammans inte fungerat för mig.
Det verkar dock som om jag har ett gäng krävande måndagsexemplar till möss när jag hör vad andras möss nöjer sig med… :P :)
Idag en dunafun till 2 honor och en miniduna till en hane. Jag byter burar lite då och då… Innan gick flickorna i terrarie 45x88, gallerbur med grävlåda vet ej mått, vanlig gallerbur, vet ej mått…
Jag har ett akvarium på 80x40x40 till 2 honor :) Bör gå fint att ha 4, kanske 5 möss där, och säkert ännu fler om man har en trevlig flock. Jag själv lär dock inte ha fler än 4-5 möss i taget.
Tycker buren är en lagom storlek! Skulle kunna tänka mig att ha en lite mindre, men riktigt små burar verkar vara så krångliga att inreda roligt.
39x28x28 till ensam hane eller hona med riktigt små ungar.
56x39x28 till honor eller flera hanar.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
Har ett akvarium som är 75x40x35cm, där bor en hane.
Han trivs utmärkt i den buren, lagom stor för honom och lagom stor för mig att inreda.
Jag tycker att max 5 möss skulle passa i den.
Tidigare bodde han i en ca35x45x40cm plastlåda men den var på gränsen till för liten.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det handlar helt -för mig- om hur man använder ytan i buren :) En liten bur hos mig kan vara hemsk för en mus att bo i, om man inte inreder den rätt.
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
#7 Så sant
Mina 3 honor bor nu i ett terrarie med 2 övervåningar.
bottenytan ca 70x40x25,
2:a vån ca 70x25x13,
3:e vån ca 70x15x12
Multi vad?
75x40x35 till 2 honor. Känns lagom :)
Mina två möss bor i ett terrarium som är 75x45x40 om jag minns rätt. Men man måste också ta i beaktande mössens personligheter och temperament och inte bara stirra sig blind på centimeter. En väldigt livlig mus kan behöva en större bur för att kunna förbruka sin energi och vara lycklig.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
#11 Du har självklart rätt. Jag har alltid sett möss som aktiva djur och tog därför för givet att alla möss är så. Men det finns säkert många lugna också.
Ni får gärna tillägga hur aktiv den aktivaste musen i buren är: till exempel genom att använda en skala från 1 till 10 där 10 är extremt hyper.
I mellanduna har jag två honor
Till en hane har jag maxiduna och i den andra tre honor.
Sen har jag två hanar i varsin antoniuslåda men gillar dom inte riktigt. Men mössen trivs bra i dom.
Http://minfyrbenta.wordpress.com