Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 925 ggr
[Inana]
0

rengöra leksaker och hus i trä?

Ja, hur gör man smidigast?

Pehpsii
0

Jag brukar gnugga med vatten och grönsåpa och sen skölja. Men jag har aldrig lyckats bli av med lukten riktigt /= De flesta trä grejer som jag haft har fått bytas ut efter ett tag.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Grodan
0

Samma här. Såpa tycker jag tar bort lukt och rengör väldigt bra. Tyvärr är träsaker till möss inte så långlivade…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Inana]
0

det är väl så, de brukar bli rätt duktigt renoverade om inte annat haha :P

Jag försöker med såpa då, ska ändå iväg till djuraffären idag om det inte ger sig

Muszimba
0

Jag brukar ha diskmedel, Ajax och klorin i mitt burstädningsvatten. Jag låter alla leksaker och hus ligga i buren som sänks ner i badkaret fullt med vatten och sedan direkt ner med rengöringsmedel, låter allt ligga i det heta vattnet minst 15-20 minuter för att sedan tömma ut vattnet och då kan jag skrubba allt med diskborste/kökssvamp. Till sist fyller jag på vattnet i badkaret igen och allt blir avskjölt. Sedan torkning.

Pehpsii
0

klorinbad gör jag kanske varannan städning, oftare till grabbarnas grejer än till flickorna också

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[Inana]
0

men om man sänker ner träsaker så sugs det ju in vatten och rengöringsmedel i trät som man inte får bort vid av sköljning sen? Och så förstörs väl trät i fall det kommer in för mycket fukt?

Muszimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter minst 10-12 stortvättar brukar jag få slänga mina fyrkantiga hus som den idenna bild. De andra trägrejerna tar det längre tid innan det är så slut att användas. När det gäller att få bort rengöringsmedlet så ligger alla saker under vattenytan och blir då redigt avskjölt då jag även rör runt bland grejerna för cirkulationenes skull.

[Inana]
0

Well, okey then! då badar vi sakerna då! :)

Pimu
0

Tar oxå vatten o grön såpa ..

lothus1
0

Träprylar sänker jag ner i kokhett vatten och byter vattnet 2-3 ggr. Låter dom få ligga i typ ett dygn. Har bytesgrejer så jag kan göra så. Jag liksom varvar grejerna. Har aldrig använt kemikalier eller dylikt. Lukten får jag bort genom att blöta i kokhett vatten och byta vatten ett par ggr.

Trät suger upp en del vatten och expanderar, men när dom torkar kryper trät ihop igen.

Sakerna har ingen lukt efter denna behandling. Jag rengör ganska ofta mina burar just för att det inte skall lukta.

Man får visserligen byta ut träprylar mellan varven eftersom dom blir så tilltufsade både av rengöringen och musarna =oP

[Inana]
0

#10 det låter smart, vill inte anväda för mycket kemikalier när det ska in till mössen igen, och speciellt inte när de faktiskt äter på träsakerna sen.

lothus1
0

Ungefär så tänker jag oxå. De tuggar ju på allt =o)

Jag ytdesifinierar 1 gång/vecka båda mina terrarium invändigt och låter dom lufta en stund innan allt läggs i igen =o)