Mus iFokus

Mus

Etiketter: aveluppfödning
Läst 1945 ggr
[jaxwire]
0

Hur gammal vid avel?

Vad är erat personliga tycke som ni går efter.

Hur gamla tycker ni hona resp hane ska vara innan de sätts i avel?

När anser ni att en mus är "för gammal" för att sättas i avel?

L8sson
0

Enligt mig och det är så jag gör. 

Honor: första kullen tas först efter 4 månaders ålder, första kullen får inte tas efter 9 månader. 

Hanar får användas i avel först efter 4 månader, finns ingen gräns hur länge man kan använda en hane.

Lamina
1

Jag vill vänta så länge som möjligt med att ta kull så jag verkligen vet vad det är jag avlar på. Honor ska vara minst 5-6 månader. Då har dom hunnit växa klart och mognat och jag har lärt känna dom i grunden. Skulle nog aldrig ta en första kull på en hona som är äldre än ett år. Hanar tycker jag ska vara minst ett år. Har han hållit sig frisk och glad så länge har jag iaf ett hum om hurpass livskraftig han är. Med hanar kan man vänta länge med att para. Men man bör inte vänta FÖR länge. Det är inte kul att sitta där med en "perfekt" hane som inte kan tillverka några simmare längre. :(

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
4

Jag har som mål att avla fram friska, långlivade och snälla möss som tycker om människor, att bli hanterade och trivs i fångenskap. Det är då viktigt att kunna utvärdera djuren noga, så jag väntar så länge som möjligt.

Men inget är skrivet i sten här. Jag använder mitt förnuft. Jag planerar noga. Funderar på vad jag vill. Har jag ingen lämplig kandidat till ett djur så avstår jag från avel. Jag vill inte ta "onödiga kullar", jag har inte möjlighet att ta hand om för många möss och jag tycker inte om att behöva kulla. Det känns jobbigt att sätta liv till världen som skall avlivas bara för att de har fel kön. Och hanar har jag många av.

Sedan anpassar jag mig efter situationer. Det händer saker i en uppfödning. Det är en aktiv process. Djur utvecklas, djur förändras. Avelsplaner förändras.

Nya djur, ex engelsktypade, kan ha svårt att bli dräktiga i hög ålder och kräver därför parning lite tidigare än vad jag anser är behövligt.

Jag kan para en hona när som helst mellan 5-11 månaders ålder alltså! Inga problem. Äldre honor behöver vara i ypperlig kondition, ev ha tillskott av hallonbladste samt extra tillsyn runt förlossningsdatum så att man kan rycka in ifall det inte skulle gå bra. Jag rekommenderar inte nybörjare att para så gamla honor, om inte honorna kommer från en linje där det är brukligt.

Bästa ålder anser jag dock vara 10 månader. Men det är en hona som skall ha en kull, dvs enbart träffa en hane. Har jag en hona som skall träffa flera hanar behöver jag starta tidigare…

Givetvis tar jag hänsyn till hur djuren mår och om de är i kondition för att få ungar. Avlar aldrig på sjuka djur eller djur som är för småväxta. Nyinköpta kan behöva äta upp sig ett tag innan de går i avel, och jag behöver ju också utröna om de har önskvärda egenskaper - har de inte det avstår jag från avel.

När det gäller hanar så vill jag inte att de är yngre än 1 år. Visst gör jag undantag, om jag t ex inte har en äldre hane i rätt färg eller som på annat sätt matchar en hona jag vill para på. Men i många fall kan jag vända på aveln: att jag har en äldre hane som jag verkligen vill ha avkomma efter och leta efter lämplig hona. Är hanen lite kräsen behöver han ev en yngre hona…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VStromberg
0

12 veckor, gäller både hona och hane.

Och måste bara säga att folk utomlands tycker att vi är knäppa här i Sverige, för att vi väntar så länge, haha.. Vet inte om jag vågar skriva att jag håller med dom..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Velinga1984
1

Jag parar först när de fyllt 5 månader, gärna äldre beroende på hur tanken med kullen är. Mina honor pensioneras från avel runt 12 månaders ålder om de är omföderskor. Tidigare om de inte fått kull. Hanar avlar jag på så länge de kan, annars får de bo med någon lämplig hona. Jag har dock fåtal kullar och lågt antal med möss om man jämför med andra uppfödare. Tanken är 3 kullar per år, vilket i sin tur kräver planering men i gengäld avlas de på när de är äldre just för att få en generation per år. Typ.

Grodan
0

#4 Ja och därför förklarade jag mina mål med min avel. Det står ordagrannt vad jag pysslar med.

ajanki
0

#3 Jag håller med dig i precis allt. Jag försöker också jobba på detta sätt!

Tror att vi alla vinner på det i slutändan, möss och människor😃

Lamina
0

#4 Förklara gärna varför. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

VStromberg
1

Möss är könsmogna när de är 4-6 veckor gamla.
Jag vill ha snabbt resultat i min avel.
Jag vill kunna ta fler än två eller tre kullar på en mushona, och jag vill låta henne vila mellan varje kull.

Jag låter alltså inte hanen gå kvar med honan efter hon har fött.

Grodan; jag läste inte ens ditt inlägg, så mitt inlägg var inte riktat till dig.. (Lät som att du uppfattat det så) 👍

MVH Viktoria S

ajanki
6

#9 Åh, herregud tänk om jag skulle göra så med mina hundar..när nån frågar varför jag parat min 9 månaders gamla tik…då svarar jag bara att hon var ju könsmogen och jag vill ju ha snabbt resultat i min avel och låta henne få många kullar…

Och nu vet jag att du kommer svara att det inte är samma sak med hundar! Men varför är det inte det? 

Jag tar min musavel på lika stort allvar som min hundavel!!

Alltså väntar jag så att musen får växa klart i både kropp och huvud, jag ser också hur temperamentet är och förhoppningsvis ser jag också om den bär på några sjukdomar.

Jag använder aldrig unga hundar i avel heller av samma anledningar.

Att avla är ett stort ansvar, vilket djur det än handlar om.

Jag sätter djur till världen och då är det mitt ansvar att se till att dom har så goda förutsättningar det bara går att leva ett långt och friskt liv.

IsabelH
0

När man avlar på hundar så finns det ju lagar att följa tex att man inte får avla på tikar under 2 år. Finns det några lagar som säger hur gamla möss bör vara? Har aldrig tagit en mus kull men min instinkt skulle väll säga att i alla fall vänta tills honan är 5-7 månder så att hon får utvecklas både i kropp och psyke så att hon klarar av att ta hand om ungarna.

VStromberg
3

Fast en 9 månaders tik mår dåligt av att få valpar. En 3 månaders mus mår inte dåligt av att få ungar.

En 9 månaders tik löper för första gången.
En 3 månaders mus har brunstat i alla fall 10-15 gånger i sitt liv.

Hur länge lever en hund? Hur länge lever en mus?
I vilken period i livet paras djuren? Procentuellt, hur långt har musen/hunden gått i livet?

Dessutom är det olagligt att ta valpar på en 9 månaders tik, och det finns anledningar till det, och du som hunduppfödare borde veta skillnaderna mellan en mus och en hund…..

Så nä, inte samma sak.

MVH Viktoria S

Grodan
1

#9 Jo, jag läste nog ditt inlägg som lite provocerande. Hoppas mitt inlägg inte var elakt på något sätt.

Det finns många olika sätt att avla på djur. Dock skiljer sig inte sätten så märkvärt åt egentligen när vi pratar om hund, katt, iller, råtta mm. Men när vi kommer till möss så skiljer det sig markant åt.

Det finns väl tre olika sätt att avla om man drar krasst.

1. Parar på unga djur, kullar hårt och behåller endast de som anses bra nog att avlas vidare på. Här selekteras hårt på typ och färg. Hårlaget är Shorthair. Typen är Engelsk. Man avlar en färg eller färger som fungerar ihop, förbättrar och "förstärker" varandra. Man avlar efter att få Standarddjur som kan vinna på utställning. Man använder inte stamtavlor. Inavelsgrad kan variera. I vissa linjer kan den vara rätt hög.

2. Zooaffärsavel, grossistavel, ormmatsavel - produktion utan tanke på annat än att ungar skall födas som skall säljas eller bli mat.

3. Avel som påminner om avel på andra djur. Kullarna planeras noga. Stamtavlor skrivs. Lägre inavelsgrad hålls. Djuren är sällskapsdjur (och utställningsdjur) och avkomman skall bli detsamma.

VStromberg
0

Och jag är någonstans mellan 1 och 3.. Uppfödning 3 och en kvart kanske? 😉
Haha. Skämt åtsido, det behöver inte vara svart eller vitt. Jag har både honor och hanar som är 5 månader+ och inte använts i avel än.

MVH Viktoria S

Velinga1984
2

Att vi alla resonerar olika kring avel, mushållning osv har varit tydligt ett tag. Vissa vill ha snabba resultat, och till det är musen ett ypperligt djur då de blir könsmogna tidigt. Andra tänker mer på avelsålder.

Svemus har bara rekommendationer till registrerade uppfödare, något som bla nakenmuffen inte är. Alltså behöver man inte följa svemus rekommendationer om man inte vill. Jag har också en åsikt om rätt eller fel. Jag och nakenmuffen hamnar ofta i diskussioner då vi har helt skilda åsikter om ja, det mesta 😉

KickiG
0

Det är ju faktiskt så att det mesta som har med djurhållning att göra, avel, träning, storlek på burar/hagar etc ofta väcker diskussioner eftesom det råder så olika meningar, och lagen i många fall är minst sagt luddig vad det gäller detta.

Men jag tycker det är väldigt fint att vi här på mus i fokus kan diskutera saker på en saklig nivå. Det är på många ställen och i olika sammanhang inte möjligt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2

Intressant tråd. Och åter igen säger jag väl varken bu eller bä 😉.

Inte tror jag att en mus mår dåligt av att bli parad tidigt, vare sig hona eller (ännu mindre, haha) hane. Så ur "djurskyddssynpunkt" tror jag det spelar mindre roll, så länge mössen sköts väl och får ett bra och väl sammansatt foder för individen och dess situation. 

Sedan är ju frågan vad man VILL med sin avel. Vad det är man vill få fram och vad det är man vill förbättra. Helt enkelt vad man har för mål.

En annan fråga är också hur många möss man vill ha. Ju yngre möss man parar, desto fler möss får man. Om de inte har kort livslängd förstås, för då går det ju på ett ut (eller om man kullar/avlivar möss som man inte får sålda).

Avlar man för utställning: färg, storlek, typ, ja då kan man vara snabb och få ok resultat.

Men, som så många påpekar här, avlar man ÄVEN på livslängd, hälsa, på att få bort tumörer, osv, ja, då är det Grodans långsiktiga planering och noggrannhet som gäller.

Och i det långa loppet, så anser jag nog att det är det mest hållbara sättet att avla, för allas skull. Att köpa en mus (till utställning eller sällskap) som inte passerar ettårsstrecket, det är inte kul.

Och alltför många möss finns det redan, som inte blir särskilt gamla, efter vad jag förstår.

ariama
4

Nu vill jag även citera Elin Vattnadal. Hon sa en gång, när vi diskuterade ålder på avelsmöss, att ju längre man väntar med att avla, desto kortare steg måste man gå tillbaka, när en "linje" visar sig få något fel (tumör, sjuukdom, osv) vid låt säga ett års ålder.

AVlar man på unga möss, har man redan hunnit få flera generationer innan man upptäcker att det var ett blindspår! Inte heller det är särskilt kul. Mycket möda och många möss, till ingen nytta eller glädje.

ariama
0

Jag vill till och med förtydliga, att jag INTE anser att möss (mushonor) mår dåligt av att bli parade tidigt. De är "skapta" för det, det händer hela tiden i naturen.

Så jag anser inte att det är DET som är diskussionsfrågan, när det gäller avel och avelsålder på mus!

😃

Tsunamis
0

Det är ganska olika hur länge jag väntar men först och främst håller jag mössen i handen och bedömer vikt och mentalitet i första hand, sen kan jag gå tillbaka till mina papper och kolla exakt ålder. Men jag bedömer aldrig på ålder enbart för det är ingenting mer än en siffra.

Honor omkring 4 månader och hanar helst äldre men jag har gjort undantag. 

Mina två trios Hereford importer åkte ihop i karantän omedelbart och de är inte äldre än 3 månader. Varför? Jodu jag gör inte om samma misstag som jag gjorde med tidigare importer för det är dyra misstag. Hellre utöka avelsbasen omedelbart och sen selektera och avla utefter det än börja med 3 och sluta med 0 för de föll bort i selekteringen redan från början.

MvH  Tsunamis

Grodan
0

#14 Jag ville väl säga något med mitt inlägg #13 men jag antar att det inte gick så bra med det. Jag slutade även skriva när inga ord fanns i huvudet. Just nu är jag inne i en släng då jag känner mig mer utbränd än vanligt… ord funkar inte då

Grodan
6

#15 "Snabba resultat" får mig att tänka på mat… När jag upptäcker att jag är hungrig och ska äta så är det bråttom. Då vill jag ha snabba resultat. Nu inte sagt att jag äter skräpmat, för det går inte som när jag undviker kött, gluten och socker… men jag äter gärna mat som går snabbt att laga. Jag vill ha snabba resultat.

Även när jag städar vill jag ha det.

Och även annat.

Men avel? Mjae… Det låter faktiskt riktigt illa i min värld. Det låter slarvigt och ej väl genomtänkt. Kissnödigt och stressad. Och onödigt.

Det känns oseriöst och mössens värde minskar. Det skapas ett överflöd. Och sedan trenden att alla ska avla… Snabbt. Vem ska ta hand om alla mössen? (För jag pratar gärna om AVEL och inte produktion…)

Grodan
0

#16 haha, jag är inte säker att jag är rumsren alltid… 😉men de flesta vet nog att jag är en snälling samt kan skilja på sak och person (för det mesta)…

#18 Japp. Helt korrekt. Känns helt naturligt för min del.

Jag har aldrig hunnit speciellt långt med min avelsmetod… MEN jag har inte så hög inavelsgrad heller.

#19 Jag håller inte riktigt med dig. Jag vet att du har rätt, men jag tycker inte att möss i tamhet behöver gå i avel innan 5 månaders ålder.

Sync
1

Well. Mina avels åldrar är Honor - 6 månader tills 9 månader Hanar - 7 månader+ Hade 1 år på hanarna innan men jag insåg att för just mig som har färre avelsmaterial så funkar det inte så bra. Jag väntade, det funkade inte, sen var det försent att pröva sig vidare.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! Hjärta

Grodan
0

jaxwire, vad anser du själv?

[jaxwire]
1

Jag tycker nog att 5-6 månader är en bra ålder och denna ålder passar väl lite mitt tänk.

Ur de kullar jag tar så sparas nästan alltid någon liten musling här hemma, skulle jag ta kullar på yngre möss så skulle alla burar fyllas på väldigt fort och jag skulle sitta med alldeles för många möss och alldeles för lite tid att ge dem.

Så att vänta till 6 månader passar mig bra i alla fall. Då kanske några gamlingar hinner gå ur tiden och några nya kommer till.

Jag har avlat på yngre förmågor tidigare vid några tillfällen men känner väl nu mer att jag inte har så "bråttom" att jag behöver göra det =)

Visst kan unga möss också vara utmärkta mammor trots sin ringa ålder liksom människo tonnåringar kan vara bra mödrar till sina barn. Men tror ändå att det optimala i alla "djurslag" är att först få vara ung och leka av sig/utvecklas, sedan "bilda familj" =)