Mus iFokus

Mus

Etikett: fotografier
Läst 920 ggr
amaira
0

Terato, dove/tan-mus.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag har faktiskt en liten dove/tan-tjej som inte är satin, som jag kan ta med till utställningen så din syster får titta på henne, och köpa om hon vill.

Hon är väldigt ljus i färgen och jag är inte säker på om hon kanske är silver/tan (genetiskt kan hon vare båda delarna) men hon är samtidigt så jämn i färgen så jag gissar på ljus dove, har reggat henne som dove.

Här kommer några foton på sötnosen. Kyss

amaira
0

Den allra yttersta svanstippen är av. Förvånad Hände nån gång när hon var en mycket liten bebis. Det är bara ett par millimeter som saknas, det syns knappast om man inte vet om det.

Hon glänser väldigt på det här fotot, men det är blixten som reflekterar, hon är inte satin.

amaira
0

Närstudie av svansen - och så visar hon tanmagen också. Glad

Pimu
0

sööt ..

Terato
0

O herregud den där är nog gjord för min lillasyster. Hon älskar dove-färgen när den är lite ljus och har varit väldigt inne på silver också. Måste maila bild till henne på direkten!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Skrattande

dreamiz
0

Så fin!

Terato
0

Hon tyckte den var som klippt och skuren för henne. Hon tyckte det var jättecharmigt med svansen. Det enda hon är skeptisk mot är just röda ögon. Hon säger att hon läst att djur med röda ögon ser sämre. Blev tveksam där. Är det verkligen så med möss?

teratos.r8or.se

amaira
0

Jag vet inte hur det ligger till med rödögt och syn, men gissar på att rödögda är lite känsligare för t.ex. ljus, de saknar ju det skyddande pigmentet i ögonen.

Möss har inte heller något färgseende alls, eftersom de saknar tappar i ögonen!! De är ju nattdjur och lever oftast i mörka skrymslen även dagtid, det är inte synen möss har behov av.

Ögon har två sorters synceller, tappar och stavar kallas de.

Med tapparna ser man bra i mörker men uppfattar inte färger. Stavarna uppfattar färger men klarar inte mörker.

Vi människor har bådadelarna. Ni märker ju att när det börjar skymma - och alltså tapparna används mer än stavarna - har vi svårt att uppfatta färger. Exempelvis ser en röd bil bara grå ut.

Överlag ser möss dåligt. Synen är inte deras viktigaste sinne, så som det är för människor!

Lukt och känsel är deras viktigaste sinnen. Deras näsa är vad ögonen är för oss!! Titta på en mus som "utforskar". Såhär ser det ut:

Nosen i vädret medan varje liten doftmolekyl fångas upp.

amaira
0

En dove är en svart mus vars svarta färgs blekts ner till duvgrå med hjälp av rödögdgenen pp. Så dove får man bara i rödögt, annars är den svart. Glad

Vill din syster ha en svartögd "silverfärg" så får ni leta bland olika blekningar på c-lokuset.

Min underbara Blanche är en extreme dilution-blekt agouti, Aa b* c(e)* DD

amaira
0

Titta i inlägget "Sällskapsmöss hos Morakullan´s". #16 och #20, blue  (ser ut som "silver" med svarta ögon) kanske är något för "syster"?

Terato
0

Ja, det pratade hon också om, ljuskänslighet, att man ska vara försiktig med rödögda djur i solen osv.

Åå vad intressant det är med biologi och genetik. Ja, det visste jag faktiskt, att möss saknar tappar. Det har syrran berättat. Hon gick naturbruksgymnasiet. Men katter och hundar har tappar har jag för mig. De ska väl ha ganska likvärdig syn som människan. Dessutom kan väl de se infrarött också?

Jaha, så Dove finns bara i rödögt! Då ska jag säga det!

Jag tror inte det är första prioritet med röda ögon eller inte. Hon kommer nog att välja den som känns bäst för henne! Men hon är väldigt sugen på den här musen och det är ju lite roligt att veta vad ungefär som kommer att finnas.

teratos.r8or.se

Terato
0

#10 Hon har kollat på de mössen nu och hon gillade dem skarpt. Särskilt den bandade, vit texel, blue shorthair och blue augoti astrex och longhair. hihi hon gillade de blå precis som du trodde!

Men hon säger att den här dove/tan-tjejen fortfarande ligger i ledningen i söthet och vackerhet! Så det blir väl mötet som avgör!

teratos.r8or.se

amaira
0

Skrattande Åh, hon blir så mallig, den lilla, så jag kan rakt inte prata med henne längre Förvånad Hon bara sätter näsan i vädret.

Hon  kommer med för uppvisning, och Syster har första tjing. Skrattande

Terato
0

Oooh! Glad

Hihi, hon säger att risken är stor att hon kommer hem med 2 möss efter utställningen! OM vi nu ens kan komma. Vi åker om Elin åker och det finns plats i bilen. (hoppas, hoppas)

Hur gammal är sötnosen, förresten? Vad är det för typ?(Har lite svårt att se det på bild) Och vad heter hon? :)

teratos.r8or.se

amaira
0

Jaha, där kom den svåra frågan: "Vad heter hon". Har försökt undvika den hela tiden…

Svar: Jag vet inte!!  Pinsamt det här.

Jodå, hon har ett namn. Och jag har skickat in reg-papprena också. Joodå, det är jag som har döpt henne. Förvånad Jag vet namnen, men inte vem som fick vilket namn på slutet… Väntar ivrigt på att papprena ska komma tillbaka, så jag får ordning och reda i namnfrågan igen.

Hon kan till exempel heta Fragancia, Ellinor, Rosa (på bal), Carmencita, Pepita, Bibbi, eller nått sånt.  Född 2 juli.

Terato
0

haha, ja men då vet jag! hehe

Vår muskull är född 25 juni så det är ju jättebra att de är så jämngamla.(så att de kan dela sällskap lääänge)

Men vad var hon för typ? Jag är jättedålig på att se det på en bild.

teratos.r8or.se

amaira
0

*fresta, fresta* Räcka ut tungan

Visst är hon söt!?! Fint temperament också, mycket rar, en smula blyg men mycket lugn. Köper inte din syrra henne, Terato, så säljer jag henne faktiskt inte. Skrattande

Jag har faktiskt inga möss till salu längre … utom en långhårig guldhane.

amaira
0

En till bild, hon poserade så snällt idag.

amaira
0

å så två till…

amaira
0

Jag tycker det skriker "silver" om henne, och inte "dove"…

Jaag
0

vilka sötisaj ;)

Elyria
0

Så söt hon är…

Linn
0

som sagt har jag lite svårt för rödögda möss än men dom är väldigt fina med dessa färger! Flört

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Terato
0

Ååå men gud vad fin hon är!

"Den är så söt att det inte finns ord. krama och gosa! en vacker liten pärla" hälsar agnes!

Nu är det så att det kan hända att inte Agnes kan följa med ifall jag och Elin åker i hennes dieselbil för då finns det bara plats för två men vi får vällan se! Annars kanske jag tar hem henne om hon vill.

Agnes säger att om vi köper henne så ska hon heta Lillith! Hon skulle passa bra ihop med Svea och Pippi! :)

teratos.r8or.se

amaira
0

Hon får gärna heta Lilith, jag ska berätta det för henne. Flört 

Idag kom regpapprena och hon är reggad som Björndalens Fragancia. Skönt och veta vem som fick vilket namn, nu när jag själv är den skyldiga… Generad

Här är hennes sång:

I Cubas natt en röst från din estancia
och doft av rosor som är din arom
sveper hit ner och talar o Fragancia
talar ditt och kärlekens idiom
Hela mitt jag är uppfyllt av din ensamhet
fast du är borta äger jag dig här
här i min själ, mitt innersta din härlighet
blommar och doftar för mig var du är
Glömsk av mig själv jag fylls av dig till brädden
fastän du gömmer dig och inte blir mig när
Himmel! Du kom ändå till blomsterbädden!
Månen går ned… Gitarren tystnar här.

amaira
0

Hon är korsad svensk - svensk/engelsk typ. Pappa är Morakullan´s Zätamus, svart lh supersnäll, sve/eng. Mamman heter Elvira, champagne/dove, lh, svensk typ, snäll och lite försynt.

Terato
0

Å vad fint! Fragancia!

Vem har skrivit låten? Jättefin text.

teratos.r8or.se

amaira
0

Evert Taube.