Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 725 ggr
gulzebra
0

Länsstyrelsen och hanlukt?

Ponera att tant Berta har några hanmöss. Hon sköter de enligt konstens alla regler, men som de hanmöss det är så luktar de. En dag ringer det på dörren, tant Berta öppnar och där står djurskyddsinspektören från länsstyrelsen. Tant Berta har blivit anmäld för nånting, vad har inte med funderingen att göra men för sakens skull kan vi dra till med att hon blivit hämndanmäld av någon hon anmält - för tant Berta sköter ju mössen enligt konstens alla regler så det finns ingen grund för anmälan i tant Bertas fall.

Hur som helst så görs inspektionen och inspektören konstaterar att mössen blir väl omhändertagna. De har stora fina burar, med bra inredning, rent och fint, fri tillgång på mat och vatten och ja, ni fattar. Men - det luktar hanmöss!

Nu är ju möss inte det mest populära husdjuret på denna jord, så chansen att denne inspektör själv har möss eller ens vet att hanmöss luktar just hanmus är väl rätt låg. Ingen kan ju veta allt och jag tvivlar på att man lär sig om hanmöss när man utbildar sig till djurskyddsinspektör. Vad händer då? Kan tant Berta åka på föreläggande om att göra något åt lukten? Kan tant Berta på sikt bli av med sina möss pga hanlukten? Hur ska en inspektör som inte vet hur hanmöss luktar kunna dra en gräns för hur mycket lukt som kan tillåtas och inte? Det är ju inte som att det finns mätningar man kan dra till med, utan det de har att gå på är näsan och den säger ju att det luktar illa, såvida det inte är den sorten som tycker att det luktar popcorn 😛

Nu är jag personligen en sån där som tror gott om allt och alla tills jag blir överbevisad, så jag antar ju att om man förklarar hur det ligger till ang hanmöss så skulle de flesta inspektörer helt enkelt kolla upp om det man sagt stämmer och så är saken löst. Men tom jag måste ju tyvärr inse att jag är rätt naiv och att alla inte är bra, utan att det mycket väl kan finnas inspektörer som rent krasst konstaterar att det är en sanitär olägenhet eller så enbart pga lukten av hanmus. Vad säger ni andra om tant Bertas fall?

//Zebra som inte kunde sova inatt och således började fundera som vanligt (och är döförtjust i namnet Berta) 😃

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
0

Förlåt, men jag måste bara fråga. Hur kan tant Berta ha möss när hon inte ens har råd med sylt? :o

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ajanki
4

Nej, Berta blir inte av med mössen pga lukten. Ser länsstyrelsen att mössen är bra skötta och Berta förklarar lukten så ska det gå bra även med inspektörer som inte har möss själva!

Att jag vet detta är för att en person som står mig väldigt nära har varit med om exakt detta…hon blev anmäld av en person som var sur på henne och länsstyrelsen kom dit på ett oanmält besök. Länsstyrelsen tyckte att mössen hade det bra, stora fina burar, bra inredning, bra mat o.s.v dom kände att det luktade av hanmössen och fick förklaringen och den accepterade dom direkt för dom såg ju att det var rent och fint i burarna!

gulzebra
1

#1: Tant Berta kanske har råd med sylt men gav den till mössen, den jäveln! 😮

#2: Ah, vilken tur för henne! Men alla inspektörer är kanske inte så förstående? Nu går de ju förvisso inte in och tar djuren ifrån en i första taget, och vill en inspektör göra det så lär väl det kunna stoppas av någon överordnad eller så, men tänk worst case scenario. Idioter finns ju överallt liksom.

En annan tanke - någon som har väldigt många hanar borde väl vid en tillräckligt mängd få ihop så pass mycket hanlukt att det ses som en sanitär olägenhet trots rengöring om länsstyrelsen skulle knacka på dörren? Beror ju självklart på ventilation och sånt också men ja… Rent hypotetiskt lär väl X antal hanar kunna leda till åtgärd om ventilationen inte räcker till luktmässigt för det aktuella antalet, trots att lukten inte beror på bristfällig rengöring..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
0

Om det inte luktar annat än djur så är det nog ok. Men frågan är hur många möss det luktar av och hur grannar störs av det.

Ihärdiga grannar och för många möss gör att det blir jobbigt och man bör lösa frågan hur man kan ha sina möss utan att störa grannarna.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Jag tycker frågeställningen är rätt intressant. Jag valde att flytta från min lägenhet i S-tälje pga en ihärdig granne som klagade på djurlukt. Trots att jag först städade var 3:e dag, sedan flyttade ut alla möss och alla råttor och endast hade hund och iller och 2 råttor och en bur med 4 mushonor… så fortsatte grannen klaga. Ingen länsstyrelse kom. Bara styrelsen, men de kände inget. Och grannen slutade aldrig gnälla, inte ens när illern var borta. Då flyttade jag till kåk.

Idag ångrar jag mig. Jag borde ha varit envis eller försökt hitta något annat inte så långt bort från civilisationen… Eller gjort mig av med mössen. Då var det otänkbart, men idag så är det fullt rimligt.

Flera andra musuppfödare har drabbats av liknande. Grannar har klagat. Vad har de valt att göra? Vad har länsstyrelsen sagt?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️