Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 749 ggr
Fälth
0

Piper mycket om natten, bråk?

Hej.

Jag har 4 små honor 2 från samma kull och dom andra 2 är från olika.

men jag har märkt att när man släcker om natten, eller bara tills det är mörkt så efter ett tag så piper dom och precis efter dom har pipit så låter de som att dom springer iväg i buren.

I och med att det är mörkt så ser jag inte vad dom håller på med där inne. 

Nu inatt hade jag en ficklampa med mig i sängen (jag ser buren från min säng) för att lysa in och se vad som fösegår där inne. men så fort jag lyser så fryser dom till..

Någon som vet varför dom håller på såhär? Bråkar dom eller leker dom bara? och varför just när de är mörkt?

Kan de vara att någon av dom har blivit "den dominanta" ?

tack på förhand. Mvh Robin

Grodan
0

Jadu, vad piper möss om, om natten?😃

Varför när du släcker lampan? Precis därför att du släcker lampan! När det blir mörkt vet mössen att de har ett gäng timmar i lugn och ro, då de får och kan göra precis vad de vill. Du kommer inte att störa dem. När du tänder lampan eller lyser med ficklampan så stör du dem antagligen och de slutar med det de höll på med. De kan även tro att "åh, nu kommer du, nu får vi godis"… eller annat beroende på vad du har för förhållande till/med dina möss.

Det kan också vara så att mössen du har är vana vid att leva i ett utrymme där människor bara är närvarande en liten stund dagligen. Att de för det mesta lever i fred, i mörker kanske, och sådana möss har en tendens att vänta med naturliga beteenden tills människor gått. Eller tvärtom, zoobutik. Möss som lever i zoobutik sover i stort sett hela dagarna och lever upp när det blir mörkt. Generellt sett. Det är ju olika.

Mörker är inte onaturligt för mössen, tvärtom. Och om du har möss som är mer aktiva på nätterna så är det mycket flockgrejer de pysslar med då. Leker, busar, maktkampar, putsar varandra, rider på varandra, tjafsar om mat/papper etc.

Jag tycker du skall lära känna dina möss mer. Aktivera dem på dagen, så att du kan se om du kan få dem att göra något av det som de sysselsätter sig med på natten, när det är mörkt och du sover, på dagen - så att du kan få reda på vad det är de gör.

Berätta även lite om dina möss. Hur sover de? Sover de i en hög eller två och två?

Och bara en liten check, har du kollat i rumpan så du är säker på att alla 4 är honor?

Hur länge har du haft dem? Kan det vara så att de faktiskt inte känner varandra riktigt än och att pip o jakt beror på att de inte är riktigt bekanta, kanske har lite problem med att acceptera varandra. Du kan även behöva kolla igenom hud och päls och alla delar (öron, tassar, tår, svans, kön) och se så att de alla är hela och fina och ingen har något sår.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️