Annons:
Etiketter3-beteende-skötsel-hälsaartiklar
Läst 4031 ggr
KickiG
9/2/13, 11:57 PM

Första veterinärbesöket

Igår var mössen och jag varit på vårt första veterinärbesök! Jag hade kameran med mig, men blev så överväldigad av alltihopa så jag glömde helt att ta foton...

Det hela började någon gång under sommaren. Ibland när min mus Gnuttan vaknade och kom fram ur sitt bo var hennes ögon lite svullna, men efter en stund lade sig svullnaden och hon plirade glatt på omgivningen. Sedan gick det en tid utan att jag märkte något, och sedan började hennes ögon svullna till igen, men det kom aldrig vätska ur dem. Och alltid när hon varit vaken en stund lade sig svullnaden. Men symptomen kom allt oftare, och satt längre i. Så jag böt bottenmaterial. Men det verkade inte hjälpa, och i synnerhet det ena ögat blev bara värre. Allt oftare var det helt igensvullet, och efter ett tag fick hon upp det på en liten springa. 

Det är inte bara för att djurskyddslagens 9§ säger ”Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart ” som jag bestämde mig för att kontakta en veterinär. Främst var det för att jag anser att det är varje djurägares plikt och ansvar att på bästa sätt ta hand om sina djur. Även då man anser att man kanske inte riktigt har råd, eller tid. Eller när man funderar på om man kanske är lite överbeskyddande hönsmamma.

Det visade sig att det enklaste var att fatta beslutet att kontakta veterinär. Det var inte fullt så enkelt att hitta en veterinär som vet något om möss. Jag gick in till ”min” vanliga veterinär som jag uppsökt flera gånger tillsammans med min hund. De tittade lite förvånat på mig och frågade ”VAD har du sa du?” varpå de rekommenderade en veterinär på annan ort. Kollade runt lite till här i hemstaden, innan jag insåg att det är den rekommenderade veterinären i grannkommunen som antagligen är det bästa alternativet. Här i Finland verkar inte veterinärerna veta så mycket om möss. Men jag är glad att de faktiskt har moral nog att säga att de inte kan och hänvisa kunderna vidare.

Jag ringde den rekommenderade veterinärmottagningen för att boka tid till mössen och mig. Fick genast en bra känsla. Djurskötaren som svarade i telefonen ställde en massa frågor. Hur gamla är mössen, hur länge har jag haft dem? Kan de ha blivit utsatta för drag? Rinner det ur ögonen? Ser de röda ut? Hurdan är mössens allmänna kondition? Har bara den ena symptom eller bägge två? Har jag testat att byta bottenmaterial åt dem? Har jag putsat ögonen med någonting? Redan i telefonen fick jag rådet att om jag vill kan jag koka vatten, låta det svalna och sedan försiktigt torka av ögonen med det. Eftersom problemen hållit på redan en tid tyckte jag det var bättre att komma och visa upp Gnuttan. Jag sade att jag tar med systern Smulan också, de är vana att alltid vara tillsammans, så det är tryggare för dem att båda kommer med. Djurskötaren sade att hon skriver upp att det kommer två möss, hälsocheck på bägge två ingår i priset. Jag vet inte hur det är på andra veterinärmottagningar, men blev väldigt positivt överraskad över den här praxisen.

Så igår var det då D-dagen. Jag lyfte in mössen i deras Transportbur, och så hoppade vi in i bilen för den ca 30 minuter långa färden till veterinären. Flickorna bättrade lite på sitt bo i transportburen innan de lade sig till ro. Tydligen har de inte glömt att bilåkande är tråkigt, efter att nyligen ha flyttat drygt 20 mil tillsammans med mig. Väl framme så började de sniffa och snusa nyfiket i luften när jag gick in med dem. När vi steg in verkade stället först helt öde, men sedan hördes ett glatt visslande och ljudet av kartonger som flyttades. När jag ringde i klockan som stod på disken dök en ljushårig man upp som hälsade glatt. Det visade sig vara veterinären, och han bad mig genast stiga in i mottagningsrummet. För första gången i mitt liv har jag besökt en veterinär som faktiskt har läst igenom de anteckningar som djurskötaren gjort under telefonsamtalet! Jag behövde inte berätta allting en gång till, han visste vad jag redan sagt, och ställde bara tilläggsfrågor.

Eftersom jag har en ganska begränsad erfarenhet av möss var jag osäker på om jag skulle förstå att fråga alla frågor som behöver frågas, och på om jag kan bedöma veterinärens skicklighet. Men jag borde ha litat mera på mig själv och min förmåga att bedöma folk. Veterinären började med att ställa några frågor medan han tittade på mössen i transportburen. Han undrade hur länge jag haft möss, hur många jag har och om jag föder upp dem. Jag fick svara att jag bara har de här två som sällskap och är nybörjare inom möss. Jag hade tagit av locket till buren medan vi pratade, och mössen kom genast fram och började nosa runt. Mina blyga möss har blivit jättemodiga och trygga helt plötsligt! Efter att ha tagit några foton på mössen, stack han ner handen i buren och flyttade på lite bomaterial och rörde sig väldigt lugnt och försiktigt. Mössen kom fram och snusade lite på hans hand, och han började med att lyfta upp Smulan och undersöka henne eftersom hon är (och har alltid varit) den modigare av de två. Smulan var mera nyfiken på veterinären än rädd för honom. Men hon var inte helt förtjust när han klämde henne på magen och sa att hon var lite för tjock. - ”Titta, allt det här är fett” sa han. "Har vi en liten rund flicka här, fast du ser smalare ut än den andra i alla fall". Sedan tittade han på ögonen och i öronen, och kollade pälsen och hur huden under såg ut. 

Veterinärens bild på Gnuttans öga. Man ser att det är lite svullet, och att det runnit vätska ur det.

Därefter var det Gnuttans tur. Hon var inte riktigt lika pigg på att bli upplyft, det är hon aldrig. Men hon pep inte som hon brukar när någon främmande skall ta i henne. Väl i hans hand satt hon hur snällt som helst och lät sig undersökas. Inte ens när han tittade på ögonens slemhinnor protesterade min lilla mus. Hela tiden medan han undersökte berättade veterinären vad han gjorde. Antibiotika tyckte han inte att Gnuttan skulle få eftersom slemhinnorna var fina och inte alls såg ut att vara inflammerade. Hurra för veterinärer och läkare som inte skriver ut antibiotika på rutin! 

Gnuttans päls med fläckar där hon är tunnhårig. Foto taget genom glaset, så inte bästa kvalitet.

Pälslus som sitter fast i tejpbit, fotad genom mikroskopets lins.

Bästa var att när han undersökte Gnuttans päls, och de fläckar med glesare päls som hon har, så såg hon ut att njuta i fulla drag! De kala fläckarna berodde inte på barbering tyckte han, de såg inte ut så. ”Det är inte barberat, det är tunnhårigt. Undrar varför det är tunnhårigt, vad har vi här tro, kan det vara… Ett ögonblick, var är tejpen?” Och när han började ta prover från Gnuttans päls med hjälp av tejpen, började han prata med henne istället för mig ”Jasså du, du gillar det här? Är det skönt? Kliar det i pälsen, ja så skönt är det.” Det var ungefär här som jag bestämde mig för att det här var den bästa veterinär jag någonsin varit hos. Ingen har förut gullat med mina djur medan de undersökt dem. Sedan var det in med tejpbiten under mikroskopet, och därefter hördes utropet ”Det här var ju intressant! Vänta lite, jag ska ta ett foto och visa dig.” Men han gjorde något bättre, han tog en liten videosnutt som han visade mig. Och där var den ju, en liten pälslus som vinkade glatt åt mig. Det var de som gjort att mössen kliat sig och tappat pälsen, inte alls det att de barberat sig. Även om jag har försökt titta efter löss och kvalster har jag inte hittat något. Endera har jag inte sett dem, eller så har jag inte förstått vad jag tittat på. Men där hade vi orsaken till den tunna pälsen. Och möjligtvis till Gnuttans svullna ögonen också. Men för att vara på den säkra sidan så rekommenderade han att jag bara skulle använda tidningspapper, hushållspapper och Toa-Lätt till mössen en tid framåt för att se om det hjälpte. Allt trä bort, också tunnlar och hus i trä. Dessutom skall hela buren och all inredning tvättas noga, men med vatten. Inga starka tvättmedel eller antiseptiska medel som kan irritera Gnuttans ögon ännu mera. Menallt måste rengöras för att få bort eventuella löss och deras ägg. Hö kan jag också lägga till åt dem eftersom de kan äta det, och ögonen inte reagerat mer eller mindre då jag lade till hö åt dem för en tid sedan.

Pälslusen i närbild.

Behandling till pälslössen funderade han en stund över. Stronghold hade han använt en hel del till gnagare, men hade haft en olycklig erfarenhet med en råtta som fick en stark allergisk reaktion på det. Advocate var också en möjlighet, men den användningen var inte i hans tycke så väl dokumenterad på möss, så han var lite reserverad. Till slut bestämde han sig för Stronghold, med min välsignelse, eftersom jag vet att flera här på Mus i Fokus har använt det på sina möss. Därefter drog han fram en våg, en miniräknare och en tabell av något slag. Efter att ha vägt Smulan Julegris (54 g) och Gnuttan Fläskpadda (76 g!) räknade han ut hur stor dos de skulle ha. En droppe Stronghold i nacken per mus. Och jag fick en väldigt noggrann demonstration på hur jag skall göra när jag skall ge den andra behandlingen om 14 dagar.

Efter allt det här så var mössen rätt trötta i sin Transportbur. När veterinären sedan skulle lägga in en toapappersrulle som vi tagit ut ur buren så rasslade det bara till, och mössen upphävde några riktigt ilskna högljudda pip. Nu fick det verkligen vara nog på klämmande och kännande! Och jag tror att de dessutom var lite sårade över att han sagt att de var tjocka. Sanningen gör ont ibland. Dietrådet de fick var de inte helt nöjda med heller, de vill äta god mat och inte några dumma torra frön och tråkiga grönsaker. Men jag skall vara stark och inte falla för deras bedjande blickar. Nu är det smalmat på menyn.

När jag betalt och tackade för oss, uppmanade djurskötaren åt mig att inte tveka att ringa om jag kommer på några frågor, eller om det verkar som att mössen inte blir bättre.

I bilen på väg hem igen hördes inte ett endaste prassel från mössen. När jag lyfte in dem i deras terrarium igen så gick de en liten inspektionsrunda för att kolla att allt var som det skulle, och därefter kröp de in i sitt bo och somnade på stört.

Storstädningen fick vänta tills idag. Jag tyckte att mina duktiga flickor förtjänade att få vila ut efter sitt äventyr!

Jag är glad att mina möss har fått hjälp, och att jag hittade en veterinärmottagning där personalen är noggrann, trevlig och verkar vara vana vid att hantera möss. Hade jag varit riktigt smart hade jag tagit reda på var de fanns, och kanske till och med besökt dem, före jag behövde besöka dem med sjuka möss!

Och det som gläder mig allra allra mest, är att jag tycker att Gnuttans öga verkar lite lite bättre redan idag. Det var nämligen inte helt igensvullet när hon vaknade. Så nu håller jag tummarna för att hon inom kort är helt symptomfri igen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
9/3/13, 7:27 PM
#1

Vilken trevlig veterinär, och så underbart berättat. ❤️

Jag skulle så gärna vilja se film och foton.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Smulan80
9/3/13, 7:46 PM
#2

Vilken underbar veterinär.

KickiG
9/3/13, 8:03 PM
#3

#1 Vet du KickiG blev helt till sig i galoscherna när det var en trevlig norsk gutt hon råkade ut för, som dessutom talade så mycket och charmade både människo- och mustöser, så kameran som var i väskan blev totalt bortglömd. Men jag har skickat meddelande till veterinären och frågat om han möjligtvis kunde tänka sig att dela med sig av bilderna. Väntar på svar. 

Djursköterskan tyckte att Gnuttan var så stor att hon nästan var som en dvärghamster. Men hon sa det med glimten i ögat så jag blev inte sårad. Och jag vet att de är tjocka, och gör mitt bästa för att få dem smalare, för jag är väldigt medveten om vilka hälsorisker det för med sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

lol girl
9/4/13, 8:47 AM
#4

Man blev glad av att läsa den här texten! :D Om det ändå fanns såhär bra veterinärer här… :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

hejkomochhjälpmig
9/4/13, 12:47 PM
#5

Vilken trevlig läsning! Vad jag önskar att jag hade en sådan veterinär här. Wow. ❤️

Hoppas allt blir bra med Gnuttan! Håller tummarna för henne :)

Grodan
9/4/13, 5:27 PM
#6

Ja, just… Hoppas ju också att allt blir bra med Gnuttan!❤️

Vill se foton på dina tjejer 

Det borde finnas före och efter bilder.

Bild före veterinärbesök och ett några dagar efter…😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
9/4/13, 5:31 PM
#7

#6 Det är för sent att stiga tidigt upp nu. När man glömmer ta före bilder före, så är det för sent att ta före bilder efter. Liksom. :(  Om inte veterinären svarar och skickar mig sina bilder. Jag är hopplös med kameror, kommer aldrig ihåg att ta kameran med mig. Tar jag den med mig glömmer jag fota. Minns jag att fota, glömmer jag ladda ner bilderna på datorn. Och laddar jag ner bilderna på datorn så minns jag inte var, eller raderar i misstag eller något annat. :/

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/4/13, 5:34 PM
#8

#7 Asch, jag trodde du var superduktig med fotografering… så du är lite som jag då?

Jag tycker det är jobbigt att fotografera just nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/4/13, 5:35 PM
#9

#8 Alltså i teorin gillar jag att fotografera. Det är bara det att i praktiken löper det aldrig smidigt. Borttappade sladdar och batteriladdare och f-n och hans mormor.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
9/17/13, 12:28 PM
#10

#1 Nu du, nu finns där några små lusar du kan beundra :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/17/13, 3:02 PM
#11

#10 Åh, vilka fina bilder!!! Wee ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Shalin
9/17/13, 3:44 PM
#12

Det här blev man riktigt glad över att läsa :) Underbar veterinär!


hejkomochhjälpmig
9/17/13, 3:44 PM
#13

Jäklar vilka bilder! Jättekul att du la upp dem så att man kan se de små dumkrypen till löss i närbild! 😃

Annons:
Grodan
9/17/13, 4:20 PM
#14

#12 Håller med. Och vilken service. TA foton och sedan skicka. Attans!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
1/30/14, 10:22 PM
#15

Måste bara länka den här artikeln hit. Våran härliga veterinär är på tidningen idag! HÄR kan ni läsa om förträfflige Gisle.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
1/31/14, 2:59 AM
#16

#15 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/31/14, 7:14 AM
#17

 ❤️

Upp till toppen
Annons: