Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1137 ggr
[Ruber]
2014-02-11 22:04

Nyvaken eller sjuk?

Min vita mus, knappt halv år gammal. Partre gånger har hon krupit ut från boet och en eller båda ögona har sett små ut (halvöppna), och ibland inbillar jag mig att det ser aning rött ut i ögonvrån. Idag såg att hon kliade sig i just den ögonvrån. En stund senare brukar hon se normalt ut igen, med svarta knappögon. Har försökt titta men ser ingen kryp på någon av tre mössen och tycker att alla äter och är pigga. Är det något att oroa sig för?

Annons:
KickiG
2014-02-11 22:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ser ögonen torra ut, eller är de fuktiga/kletiga runt om? Här är en bild på hur min ena mus såg ut då hon hade ögoninflammation. Antagligen var det det, det var en massa hälsoproblem på den här stackars musen som vi aldrig riktigt fick rätt på.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Ruber]
2014-02-12 06:06
#2

Tycker det är torrt.

optiMUS
2014-02-12 08:26
#3

Geggar det inte eller är fritt från skorpor och hon har klara öppna ögon efter en stund hade jag nog funderat på om det har med bottenmaterialet att göra. Är hon lite känslig mot det kanske det märks som mest när hon legat nergosad i det och sovit? Annars är det nog bara att hålla koll. Börjar hon klia mer eller du ser permanent rodnad får du nog be en vet. titta lite på henne.

StillaSinnet
2014-02-12 08:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

kladdiga ögon har olika graderingar. Allt från blöta ögonfransar till hopkletade med gult "ögonguck" (Grodans egenpåhittade term 👍 )

visar lite olika

Blött och irriterat öga

gammal farbror på 2 år. då får man ha lite blöta ögon

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-02-12 09:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Var/ögonguck kan också vara olika mycket. och till och med från dag till dag på samma mus. jag har inga bra bilder på det men visar det jag har.

detta är sådant man tittar efer i Pet Cass på utställnngar för ögonen speglar ofta en infektion i kroppen. Om du är förkyld så blir din näsa och dina ögon också mer irriterade och rinniga. Det kommer långt innan näsljud eller lungljud. Ser man det på utställningar så noteras det och kan ge avdrag beroende på musens hälsa i övrigt och hur mycket "guck" som sitter i ögon vrån

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2014-02-12 09:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det kan också bli kalt runt ögat där musen gnuggar. Det ser ut som ringar. Ögat kan upplevas torrt men den kala ringen avslöjar en irritation

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2014-02-12 09:17
#7

Håll koll på om den torkar sig runt nosen ofta och om den andas flåsigt och om den sover mer än vanligt. 

Se också till att det inte beror på damm av ströet eller inredningen eller dåligt ventilation eller drag. Möss är känsliga Glad

Är det så här i början till en förkylning kan lax och gröna ärtor göra underverk. Musen borde kunna komma till rätta med det utan anitbiotika om den har bra hälsa och fina förutsättningar i övrigt. ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

KickiG
2014-02-12 09:19
#8

Tack Artlink för fina bilder och jättefin förklaring! 🌺

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Ruber]
2014-02-12 12:34
#9

Tusen tack! Ska försöka tuta i dom mer lax, de rör sällan lax som den är, men kanske i en gegga. Ska hålla koll och se hur det utvecklas! Har under senaste tiden haft alflis i botten, samt i en korg kokoschips och innan dess torv. Kan de retas?

Grodan
2014-02-12 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#4 picsart-1392060880671.jpg

"Röda tårar" och ena ögat stängt kan tyda på bakterieinfektion - t ex Pasteurella. Det är inte lönt att medicinera bort Pasteurella idag, då alla möss har det och det gärna kommer tillbaka alt inte går att få bort helt.

Att mata på med mer nyttig färskmat tycker jag är ett bra tips. Sådant som är bra för immunförsvaret. Förutom lax är även kycklinghjärta, ärtor, babyspenat, strömming, avocador, sojabönor bra.

Jag rekommenderar denna slags sojaböna (foto nedan) som finns i frysdisken. Alt att köpa torkade, blötlägga i 10 timmar och sedan koka i 2 timmar. Rekommenderar även "gegga" med sojamjöl.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ruber]
2014-02-12 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Keeva

[Ruber]
2014-02-12 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Keeva 2

[Ruber]
2014-02-12 20:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Pexi

Annons:
[Ruber]
2014-02-12 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Pexi 2

[Ruber]
2014-02-12 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tinko

[Ruber]
2014-02-12 20:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tinko 2

[Ruber]
2014-02-12 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tinko 3

[Ruber]
2014-02-12 20:20
#18

Tog kort på alla. Tycker ni det ser normalt ut?

Grodan
2014-02-12 20:28
#19

Tycker det ser ok ut på alla utom "Pixie".

Hon har guck i ena ögonvrån på ena bilden och på den andra har hon något mörkt i pälsen nära ögonvrån…

Det behöver inte vara livshotande att hon är en aning nersatt i immunförsvaret. Och jag tycker också att det är jättebra att du är så observant.

I o m att jag hittade löss på "Pixie"s farbror för en månad sedan kanske du bör kolla igenom dem noga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: