Mus iFokus

Mus

Etiketter: genetikfÀrgerhÄrlagteckningar
LĂ€st 714 ggr
Chronize
1

Blir albinos lÀttare sjuka?

Hej! đŸ™‚

Jag fick hem mina efterlĂ€ngtade, Ă€lskade möss Minna och Vera för bara nĂ„gra dagar sen. De Ă€r albinos och systrar. De Ă€r friska, glada, sociala, nyfikna och energiska. JĂ€ttevackra, bör pĂ„pekas đŸ˜‰ Men jag har en liten frĂ„ga..

Jag lyckades övertala min sambo att skaffa möss. Vi bestĂ€llde de via en djuraffĂ€r, eftersom det inte finns nĂ„gra uppfödare i nĂ€rheten av dĂ€r vi bor. Jag trodde att vi skulle fĂ„ hem tvĂ„ grĂ„a eller bruna tjejer, sĂ„ jag blev lite överraskad nĂ€r det visade sig att det var albinos jag skulle ta med! MĂ„ste erkĂ€nna att jag blev rĂ€dd för att sambon skulle hata de, men han blev överförtjust och störtkĂ€r direkt đŸ˜› Jag gjorde (sĂ„klart) en hĂ€lsokoll innan jag betalade för dem. Allting sĂ„g bra ut. Men pĂ„ vĂ€gen hem nĂ€r jag satt i bilen med nĂ„gra vĂ€nner sĂ„ kom jag ihĂ„g en sak som började oroa mig. 

Jag har fĂ„tt höra att albinos (bĂ„de djur och mĂ€nniskor) ofta har inre missbildningar eller större risk att utveckla cancer, olika sjukdomar och beteendestörningar. SĂ„ min frĂ„ga Ă€r, stĂ€mmer det? Är det sant att mina Ă€lskade möss ligger i riskzonen att utveckla sjukdomar och dylikt?

[hasselmusen]
1

Kul, oj jag hade en albino nĂ€r jag var liten han blev aldrig sjuk utan dog av Ă„lder❀

Galenidjur
1

Skulle inte tro det. Det finns ju vissa typer som har lÀttare att fÄ sjukdomar och sÄnt (nakenmöss etc) , men att just albino skulle vara en sÄn typ har jag aldrig hört nÄgot om.

Har sjÀlv tvÄ albinomöss som fyller 1 Är snart och de Àr hur pigga och friska som helst fortfarande.

✹Medarbetare pĂ„ jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

jossa5
1

Jag har hört och förstÄtt att vissa vita djur har större risk att kunna bli döv, för att det Àr ett protein som fattas som finns i fÀrgpigmentet. Och hos vita sÄ Àr det lite fÀrgpigment, sÄ dÄ kan dessa djur ha en större risk att bli tex döv.
Just det djur jag sÄg dokumentÀr med var en vit hund i sydamerika. Dogo Argentino var det.

Men det Àr ju inte pÄ alla djur, och inte hejvilt ploppar upp hÀr och dÀr. Och som du redan fÄtt svar, folk har haft albinomöss utan problem. SÄ njut av dina möss och hoppas pÄ ett lÄngt och lyckligt liv bara. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare pĂ„ Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Chronize
0

Tack för alla svar! Okej, dĂ„ vet jag :) Skönt att höra att albinomöss Ă€r lika friska som alla andra. Jag blev sĂ„ rĂ€dd och orolig.. Jo, jag har trĂ€ffat nĂ„gra döva hundar. Men jag tĂ€nkte inte pĂ„ att möss kan vara döva. Är det nĂ„got speciellt jag bör hĂ„lla koll pĂ„?

VStromberg
0

Nej, det finns inget som gör att albinomöss Àr mer sjuka Àn andra, dÀremot har rödögda sÀmre syn Àn svartögda möss. :)

MVH Viktoria S
- SajtvÀrd pÄ Agility Ifokus

Chronize
0

Jaha, det hade jag ingen aning om. Vad beror det pÄ dÄ?

Littlem
0

Kanske kommer det frÄn att laboratorium anvÀnder PEW möss (pink eyew white = rödöga vita) till undersökningar och experiment. Dessa föds ofta Àven upp till ormfoder av privatpersoner och grossister och det Àr frÄn grossister djuraffÀrer tar in sina djur oftast. Grossister avlar inte pÄ temperament och livslÀngd och struntar i om möss fÄr tumörer tidigt eller inte. De Àr bara pengar tyvÀrr.

SÄ jag skulle sÀga att dina möss kanske har risk att bli sjuka lÀtt och dö tidigt eller har större risk att fÄ tumör pga att de Àr frÄn grossist. Inte för de Àr PEW. Dock Àr det ingen regel utan det finns undantag dÀr folk fÄr trevliga lÄnglivade möss Àven frÄn grossist.

Chronize
0

Jag misstĂ€nkte att de kom ifrĂ„n en grossist eller liknande, men jag har ingen som helst möjlighet att ta mig till nĂ„gon uppfödare. Har ingen bil eller nĂ„gon som kunnat skjutsa mig. đŸ˜• Men vi fick i alla fall hem friska, nyfikna och energiska möss. De Ă€r dock lite skygga av sig, men det gĂ„r att rĂ„da bot pĂ„ med tĂ„lamod och fantasi đŸ˜‰

Jag och min sambo blev störtförĂ€lskade i Vera och Minna redan vid första ögonkastet, sĂ„ vi hoppas verkligen pĂ„ att fĂ„ ha kvar de tills de dör av Ă„lder. SĂ„ borde jag ta de till en veterinĂ€r för en utförlig undersökning, eller vad rekommenderar ni? Bör kanske tillĂ€gga att bĂ„de Vera och Minna har mer bruna Ă€n röda ögon, sĂ„ de har inte sĂ„dĂ€r KNALLRÖDA ögon som man ser i filmer, hehe đŸ˜›

Grodan
0

#8 AlltsÄ visst skulle du kunna gÄ till veterinÀr med dem, om du kÀnner dig osÀker och om du har tillgÄng till en veterinÀr som kan hÀlsokolla dem och ge dig rÄd med skötsel utifrÄn det han/hon ser/upptÀcker/kan misstÀnka. Dock Àr chansen rÀtt liten att en veterinÀr kan sÄ mycket om möss skötsel att det blir vÀrt besvÀret. Eller det Àr snarare sÄ att den avancerade vÄrden hundar och andra stora djur kan fÄ, Àr tyvÀrr inte förunnat möss. Inte pÄ vanliga kliniker. Det finns sÀllan möjligheter till att göra avancerade tester pÄ sÄ smÄ djur som möss.

DÀremot om mössen uppvisar uppenbar sjukdomsbild skall man ju alltid kontakta veterinÀr för att kunna sÀtta in medicin och behandling snabbt - nÀr det gÀller möss mÄste man vara mkt snabb om man skall ha en chans att rÀdda dem.

Jag tycker du kan ta nÄgra foton och visa upp damerna sÄ kan vi tala om vad vi ser hÀr och sÄ kan du sköta dem pÄ bÀsta tÀnkbara sÀtt. Jag anser att mat och miljö gör det mesta för hur vÀl möss mÄr och hur lÀnge de lever, dock finns det givetvis som du befarar sjukdomar. De genetiska defekter möss kan ha Àr utifrÄn vÄr avel och vi kan bara sköta dem pÄ bÀsta sÀtt. Finns inget annat att göra. Sköter man genetiskt defekta djur dÄligt sÄ dör de, snabbt.

(Jag tÀnker frÀmst pÄ defekter som ger brister i immunförsvar och att organ osv fungerar sÀmre.)

❀ VĂ€rd 4 mus-ifokus - VĂ€lkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❀

Chronize
0

Vad dĂ„ligt att smĂ„djur inte kan fĂ„ lika bra vĂ„rd som större djur.. BlĂ€. Synd đŸ˜• Fast jag var ganska beredd pĂ„ att det var sĂ„, men det Ă€r inte kul att fĂ„ misstankar bekrĂ€ftade. Jaja. Tur att jag har er pĂ„ mus.ifokus đŸ™‚ 

Jo, sĂ„ Ă€r det ju. Jag och min sambo diskuterade det ganska nyligen. Jag gjorde honom medveten om vad han bör hĂ„lla utkik efter, men sa ocksĂ„ att han borde studera mössen massor. DĂ„ lĂ€r man sig ganska snabbt vad som Ă€r normalt beteende och utseende för just de mössen och chansen att upptĂ€cka att nĂ„got Ă€r fel Ă€r betydligt större Ă€n annars. SĂ„ vi brukar tillbringa kvĂ€llarna med att se pĂ„ de, prata med de och kela lite försiktigt. Minna och Vera Ă€r som sagt inte helt handtama Ă€n, men de gör stor framgĂ„ng! đŸ˜ƒ

Okej, jag ska försöka fĂ„ tag pĂ„ en kamera först. Min mobil dog igĂ„r och min systemkamera Ă€r 83 mil bort hos förĂ€ldrarna
 Hm. Men jag ska se om inte jag kan lyckas fixa fram bilder att dela med mig đŸ™‚ Inte för att jag förstĂ„r hur man kan bedömma djurets vĂ€lbefinnande via bilder, men om du föreslĂ„r det sĂ„ kan det vara vĂ€rt ett försök. Allt för bebisarna! đŸ˜‰

ApropĂ„ mat och miljö: Jag har blandat ihop "egen" mat efter ett recept pĂ„.. Om det var hĂ€r eller pĂ„ SveMus, minns inte exakt, men i alla fall. Jag har blandat ihop egen mat, och sĂ„ fĂ„r de lite tillĂ€gg dĂ„ och dĂ„ i form av t ex kokt potatis, kyckling, digestive, knĂ€ckemacka, finsk korv (med hög kötthalt och lite salt), Ă€pple osv. Dock Ă€r vi noga med att bara ge de litegrann och dĂ„ och dĂ„, vi vill ju inte ha feta möss som fĂ„r svĂ„rt att gĂ„ pga övervikt.. Ja, och sĂ„ buren Ă€r ett terrarie med god ventilation. Den Ă€r ungefĂ€r 100 x 60 cm med en höjd pĂ„ ca 100 cm. Inuti har jag massor med plastvĂ€xter, reptil-trĂ€-stock-nĂ„nting (vet inte hur jag ska formulera), ca 6 cm aspflis pĂ„ botten), nĂ„gra vedtrĂ€n som svĂ€rfar snĂ€llt nog donerade och lĂ„nga, lĂ„nga.. Vad ska man kalla det? Jag har flĂ€tat ihop massa tunna björkgrenar till lĂ„nga "broar" som jag har satt fast lite kors och tvĂ€rs inuti buren. De har Ă€ven en plaststock som egentligen Ă€r för reptiler dĂ€r de har byggt bo i đŸ™‚ Flickorna klĂ€ttrar massor, ocksĂ„. De springer runt och klĂ€ttrar i nĂ„gra minuter, sen sĂ€tter de sig och vilar ett tag. Sen Ă€r det dags att springa lite till. đŸ˜› 

Jag och sambon har förresten kollat noga sÄ att bÄda dricker och Àter som de ska och Àven försökt "schemalÀgga" deras beteenden, för att inte bara lÀra kÀnna tjejerna utan Àven deras vanor.

KickiG
0

Vad fint dina flickor verkar ha det! Massa saker att klĂ€ttra pĂ„ och greja med. Jag kan Ă€nnu tipsa om att Ă€ggkartonger brukar vara en hit, det Ă€r nĂ„got med materialet som gör dem vĂ€ldigt roliga att gnaga sönder. Locket brukar mössen lĂ€mna kvar som ett tak att gömma sig under. Och om man river tidningspapper till lĂ„nga strimlor brukar det vara ett vĂ€ldigt uppskattat bomaterial. Mina möss struntar ibland helt i de kartonger jag ger dem till bon, och flĂ€tar stora bollar av tidningspapper Ă„t sig istĂ€llet. Eller sĂ„ flĂ€tar de en boll in i en kartong. 

FrÄn foton kan man se delvis hur möss mÄr. Man kan bl a titta lite pÄ hur de hÄller kroppen, hur pÀlsen ser ut, hur ögonen och ansiktet ser ut.

Man behöver ingen tv nÀr man har möss.

Medarbetare pÄ Mus iFokus och Finland iFokus

Chronize
0

Tack! Vi arbetar pĂ„ att fĂ„ buren sĂ„ naturtroget, fint, roligt och individuellt anpassat som möjligt đŸ™‚ Ă…h, tack! Det var ett bra tips đŸ™‚ Jag ska testa med det. Jag testade med tidningspapper, men Vera och Minna slĂ€pade bara upp strimlorna sĂ„ lĂ„ngt upp de kunde klĂ€ttra och sen lĂ€t strimlorna ligga dĂ€r. De gjorde ingenting med pappret, de flyttade helt enkelt pappret ur vĂ€gen, hahaha đŸ˜›

Okej. Jag ska försöka fota lite bilder, men jag har en vĂ€ldigt
 öhm.. Mindre bra kamera pĂ„ den mobilen jag har just nu, och systemkameran Ă€r (som jag sa tidigare) inte tillĂ€nglig. SĂ„ det kan bli svĂ„rt att fota bra bilder till er, men jag ska göra mitt bĂ€sta đŸ™‚